بریده جریده


تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

بازگشت اشیای باستانی دوره ساسانیان به ایران

73 قطعه اشیای تاریخی دوره ساسانیان که از سوی دولت امریکا به جمهوری اسلامی ایران عودت داده شده است، روز 19 اردیبهشت 1395 از سوی وزارت امور خارجه به موزه ملی ایران تحویل داده شد. به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، این اشیای تاریخی شامل 73 گل مهره دوره ساسانی که اکثر آنها از سلامت فیزیکی برخوردار هستند، به رئیس موزه ملی ایران تحویل داده شد.
این اشیا که عموماً به‌صورت قاچاق از کشور خارج شده بودند به نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در نیویورک تحویل داده شدند و پس‌از آن با هماهنگی وزارت امور خارجه به کشورمان منتقل شدند.این چهارمین محموله اشیای تاریخی است که طی دو سال اخیر از خارج از ایران به کشور بازگردانده می‌شود.اولین محموله تاریخی شامل 349 قلم شیء باستانی متعلق به منطقه خوروین در دی ماه 1393 بعد از چند دهه دعوای حقوقی، از بلژیک به ایران بازگردانده شد.
دومین محموله ارزشمند تاریخی حاوی ۱۰۸ شیء تاریخی منطقه چغامیش از سوی مؤسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو در اردیبهشت 1394 به مسئولان سازمان میراث فرهنگی تحویل داده شد.سومین محموله اشیای تاریخی ایران، شامل 30 قطعه از اشیا و آثار فرهنگی متعلق به دوران قبل و پس از اسلام توسط دولت ایتالیا تحویل سفارت ایران در رم شد.اکنون با تحویل 73 قلم شیء تاریخی با ارزش از سوی امریکا به ایران، روند بازگشت اشیای تاریخی به کشور شدت گرفته است.این محموله از نظر باستان شناسی دارای ارزش بسیار بالایی است و از نظر کارشناسان موزه ملی ایران، دارای اصالت تاریخی بوده و از سلامت و صحت برخوردار است. این اشیا از قدمتی حدود 1500 تا 1800 سال برخوردار هستند.
روزنامه اطلاعات - سه‌شنبه 21 اردیبهشت 1395

آخرین مرخصی
19 سرباز قربانی اتوبوس مرگ

اتوبوس وولو (VOLVO) ساعت ۱۹ روز سه‌‌شنبه اول تیر 1395 در محل پادگان ۰۵ کرمان، ۴۵ سرباز لیسانس وظیفه که دوره آموزشی را به پایان رسانده بودند  به مقصد اهواز سوار می‌کند.ساعت ۱:20 بامداد روز چهارشنبه دوم تیر 1395 در محور سیرجان به نی‌ریز و در گردنه لایروز به فاصله حدود ۵ کیلومتر تا پلیس راه شهر نی‌ریز، اتوبوس با سرعت 110 کیلومتر از جاده خارج شده و در دره‌ای به عمق 20 متر سقوط می‌کند.
همه مسافران اتوبوس حادثه‌دیده سرباز نبودند؛ راننده اتوبوس در بین راه چندبار توقف کرده و8 مهاجرغیرقانونی را به همراه کالاهای قاچاق در داخل جعبه اتوبوس جاسازی کرده بود.
به گفته مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس کشور، مجموع فوتی و مصدوم این حادثه 55 نفر بودند که ۲۲ نفر از مصدومان به بیمارستان رجایی شیراز، ۱۲ نفر به بیمارستان استهبان و مابقی به بیمارستان شهدای نی‌ریز منتقل شدند. 16نفراز مسافران در صحنه حادثه فوت کردند و 3نفر نیز پس از انتقال به بیمارستان جان باختند. بررسی کارشناسان نشان می‌دهد که اضافی بار، نقص فنی خودرو، کافی نبودن مهارت راننده در کنترل وسیله نقلیه و همچنین عدم‌نصب حفاظ در قوس راه باعث وقوع این حادثه شده است.
روزنامه ایران - پنجشنبه 3 و شنبه 5 تیر 1395


درگذشت کارگردان سینمای ایران درغربت
کیارستمی به «خانه دوست»  رسید

عباس کیارستمی [متولد 1 تیر ۱۳۱۹ در تهران] فیلمساز نوگرا، مؤلف، صاحب سبک و بین‌المللی سینمای ایران بعد از حدود ۴ ماه بیماری سرانجام دیشب دو‌شنبه 14 تیر ۱۳۹۵ در ۷۶ سالگی و در پی سکته قلبی در یکی از بیمارستان‌های پاریس درگذشت.عباس کیارستمی در کارنامه فیلمسازی خود، ساخت فیلم‌های کوتاه «نان و کوچه»، «زنگ تفریح»، «تجربه»، «دو راه حل برای یک مسأله» و.... و فیلم‌های بلند «گزارش» ۱۳۵۶، «اولی‌ها» ۱۳۶۲، «خانه دوست کجاست؟» ۱۳۶۵، «مشق شب» ۱۳۶۶، «کلوزآپ، نمای نزدیک» ۱۳۶۸، «زندگی و دیگر هیچ» ۱۳۷۰، «زیر درختان زیتون» ۱۳۷۳، «طعم گیلاس» ۱۳۷۶، «باد ما را خواهد برد» ۱۳۷۷، «ABC آفریقا» ۱۳۷۹ را دارد.او درخشان‌ترین هنرمند چند دهه اخیر هنر ایران بود و افتخارات بزرگی چون تنها نخل طلای سینمای ایران را برای فیلم «طعم گیلاس» در کارنامه پرفروغ خود دارد و شاید بتوان گفت سینمای ایران دیگر هرگز چنین ستاره درخشانی را در آسمان خود نبیند.کیارستمی در اسفند سال 1394 به دلیل مشکلات گوارشی به بیمارستان منتقل شد و در اوایل امسال حال وی وخیم اعلام شد. در این چندماه او چندین بار به بیمارستان رفت و تحت مراقبت قرار گرفت و در نهایت تصمیم بر این شد که درمان وی خارج از ایران و در فرانسه پی گرفته شود.
روزنامه ایران - سه‌شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۵

ثبت جهانی ۱۱ قنات ایران در یونسکو

دیروز [جمعه ۲5 تیر ۱۳۹۵] پرونده ۱۱ قنات ایرانی، به عنوان سومین پرونده زنجیره‌ای ایران در فهرست میراث تاریخی – فرهنگی یونسکو بررسی و به ثبت رسید. در این بررسی، نمایندگان کشورهای مختلف به اظهارنظر درباره پرونده ارائه شده از سوی ایران پرداختند و بیشتر کشورها از قنات‌های تاریخی ایران و ثبت آن در فهرست میراث جهانی یونسکو حمایت و بر اهمیت تاریخی قنات‌های ایران، سیستم پیچیده و مدرن به کار رفته در آنها و سودمندی آنها برای محیط زیست اذعان کردند.
روزنامه ایران- شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۵

«کویر لوت» به ثبت جهانی رسید

پرونده کویر لوت ایران به‌عنوان نخستین میراث طبیعی ایران در فهرست جهانی یونسکو به ثبت جهانی رسید. کویر لوت با محوریت سه استان کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی در این فهرست ثبت شد.روزیکشنبه ۲۷ تیر 1395 و در چهلمین اجلاس یونسکو در استانبول، کویر لوت ایران با موافقت این سازمان به ثبت جهانی رسید. در این نشست، نماینده اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت با دفاع از پرونده کویر لوت برای ثبت جهانی از تلاش‌های ایران برای حفاظت از این بیابان منحصربه‌فرد جهان خبر داد و گفت که پلان مدیریتی لوت در 32صفحه از سوی ایران به اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت تقدیم شده است.او با اشاره به‌وجود 28روستا در داخل بیابان لوت و 15روستای خارج از این بیابان از ویژگی‌های منحصر به فرد طبیعی کویر لوت ایران سخن گفت.
روزنامه ایران- دو‌شنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۵

آیت‌الله موسوی اردبیلی درگذشت
در سوگ مرجع نواندیش

آیــت‌الله سیـــد عبدالکریم موسوی اردبیلی [متولد ۸ بهمن سال ۱۳۰۴ در اردبیل]، از مراجع عظام تقلید، ظهر دیروز [چهارشنبه 3 آذر ۱۳۹۵] در پی ایست قلبی درگذشت. آیت‌الله موسوی اردبیلی دوشنبه هفته جاری (اول آذر) در پی درد و وخامت عارضه گوارشی از قم به تهران منتقل و در بیمارستان لاله بستری شده بود. بنا به گزارش پزشکان معالج، وی چند ساعت بعد از بستری شدن، دچار ایست قلبی شد و بعد از احیای قلبی، با سطح هوشیاری پایین به کما رفت. هر چند اعضای تیم پزشکی نسبت به بهبود وضعیت آیت‌الله موسوی اردبیلی ابراز امیدواری کرده بودند، اما او دیروز دچار ایست قلبی مجدد شد و در ۹۱ سالگی دار فانی را وداع گفت.آیت‌الله موسوی اردبیلی علاوه بر حضور جدی در مبارزات و همراهی امام خمینی(ره)، در سال‌های نخست بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مسئولیت‌های متعددی از جمله دادستانی کل کشور و ریاست دیوان عالی و شورای عالی قضایی را به عهده داشت.
روزنامه ایران- پنجشنبه ۴ آذر ۱۳۹۵
 











آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7570/16/570026/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها