به نام تاریخ


30 بهمن
تولدها
میلوش فورمن: کارگردان صاحب سبک اهل کشور چک سال 1932 در چنین روزی به دنیا آمد. میلوش فورمن نخستین فیلمش را با نام «باد سیمگون» در سال 1954 ساخت و با ساخت فیلم «دیوانه از قفس پرید» به شهرت رسید و برایش اسکار بهترین فیلم و کارگردان را گرفت. «مو»، «رگتایم» و «آمادئوس»  فیلم‌های بعدی او بودند که «آمادئوس» نامزد 11 جایزه اسکار شد و فورمن برایش اسکار بهترین کارگردانی را به دست آورد. «دل سوختگی»، «مردم علیه لری فلینت»، «مرد روی ماه»، «حفظ ایمان»، «اشباح گویا» و «محبوب» دیگر فیلم‌هایی بودند که فورمن ساخت. او سال 2018 درگذشت.
   سالروز تولد جان تراولتا بازیگر امریکایی، ساعد سهیلی بازیگر، مهرداد صدیقیان بازیگر، پژمان حدادی نوازنده تنبک، فریدون عموزاده خلیلی داستان‌نویس، آراز بارسقیان داستان‌نویس و مترجم، زهرا ملکی داستان‌نویس و بامداد غفاری داستان‌نویس هم امروز است.
‌درگذشت‌ها
میکل آنژ: مجسمه‌ساز مشهور ایتالیایی سال 1564 در چنین روزی درگذشت. میکل آنژ متولد 1475 بود و با حضور در آکادمی اومانیستی که توسط خاندان مدیچی تأسیس شده بود نقاشی‌هایش مورد توجه قرار گرفت. پس از مدتی کار با چند تندیس‌گر در سال‌های 1493 تندیسی غول پیکر از هرکول ساخت و پس از آن این کار را جدی‌تر دنبال کرد. مجسمه‌های داوود و پیتا از مهم‌ترین و معروف‌ترین آثار او هستند هرچند که نقاشی‌هایی چون نقاشی سقفی نمازخانه سیستین و آفرینش آدم هم از آثار مشهور اوست. کلیسای سنت پیتر، نمازخانه مدیچی و کتابخانه لورنتین هم از بناهایی هستند که میکل آنژ معمار آنها بوده است.
مهری مهرنیا: بازیگر سینما و تئاتر و تلویزیون سال 1387 درگذشت. مهری مهرنیا متولد 1296 بود و از سال 1326 در جامعه باربد مشغول به کار شد. او سال 1339 با فیلم «بچه ننه» وارد سینما شد و پس از آن در فیلم‌هایی چون «خشت و آینه»، «آرامش در حضور دیگران»، «شازده احتجاب»، «هیولای درون»، «تنوره دیو»، «اتوبوس»، «جهیزیه‌ای برای رباب» و «روسری آبی» بازی کرد. مهرنیا در سریال های زیادی مانند «پهلوانان»، «سمک عیار»، «آتش بدون دود»، «طلاق»، «کوچک جنگلی»، «رعنا»، «آرایشگاه زیبا»، «عطر گل یاس»، «گل پامچال»، «عاطفه»، «زائر غریب»، «مدرسه مادربزرگ‌ها»، «فروشگاه» و «نفنگ سرپر» هم حضور داشت.
‌1 اسفند
تولدها
عمران صلاحی: شاعر و طنزپرداز مشهور ایرانی سال 1325 در چنین روزی به دنیا آمد. نخستین شعر عمران صلاحی سال 1340 در مجله اطلاعات کودکان منتشر شد و بعدها با مجله توفیق همکاری کرد. صلاحی هم طنزپرداز بود و هم اشعار نیمایی می‌سرود و «گریه در آب»، «قطاری در مه»، «پنجره دن داش گلیر»، «رؤیاهای مرد نیلوفری»، «ناگاه یک نگاه»، «یک لب و هزار خنده»، «آی نسیم سحری»، «ملانصرالدین»، «کمال تعجب»، «مرا به نام کوچکم صدا کن»، «پشت دریچه جهان» و «عطر بیدار زمین» از جمله کتاب‌هایی است که از او منتشر شده‌اند. او کتابی به نام «طنزآوران امروز ایران» دارد که مجموعه‌ای از طنزهای معاصر است و سال 1349 منتشر شد. عمران صلاحی سال 1385 درگذشت.
نیما پتگر: نقاش و تصویرگر ایرانی سال 1325 متولد شد. نیما پتگر در خانواده‌ای هنرمند به دنیا آمد. او طراحی را از پدرش آموخت و پس از آن برای تحصیل به ایتالیا رفت و مجسمه‌سازی خواند. پتگر سال‌ها به آموزش نقاشی و مجسمه‌سازی مشغول بود و آثاری از او اکنون در موزه هنرهای معاصر نگهداری می‌شود و یک سردیس گچی که در سال 1351 توسط او ساخته شده، در فرهنگستان هنرهای زیبای رم قرار دارد. پتگر سال 1394 درگذشت.
   ایرج جهانشاهی نویسنده و مترجم، فهیمه راستکار بازیگر و دوبلور، میکائیل شهرستانی بازیگر و کارگردان، آندره برتون شاعر فرانسوی، بنیسیو دل تورو بازیگر پورتوریکویی، جف دانیلز بازیگر امریکایی، خسرو دستگیر بازیگر، علی ضرابی آهنگساز، سعید فرج پوری نوازنده کمانچه و آهنگساز، وحید رستگاری نوازنده عود، مایک لی فیلمساز انگلیسی، عظیم اسدی نمایشنامه‌نویس و بازیگر، مجید سرسنگی  پژوهشگر تئاتر و مدیر هنری، حمید جعفری شاعر، حسن شهابی‌نژاد شاعر، سعید عباس پور شاعر، مصطفی فخرایی شاعر، علی اکبر کرمانی نژاد داستان‌نویس و نازنین نظام شهیدی شاعر هم متولد امروز هستند.
‌درگذشت‌ها
زاون قوکاسیان: کارگردان و منتقد ایرانی سال 1393 در چنین روزی درگذشت. ژاون قوکاسیان کارش را با نوشتن یادداشت‌ها و نقدهای سینمایی آغاز کرد. سال 1350 کتابی درباره فیلم «چشمه» نوشت و پس از آن کتاب‌هایی چون «درباره مسافران ساخته بهرام بیضایی»، «فیلم‌های برگزیده سینمای ایران در دهه 60»، «بانوی اردیبهشت»، «نقش آبی سیمین»، «بهرام بیضایی و پدیده سگ‌کشی»، «گلاب آدینه بانوی بازیگر»، «خسرو سینایی نقاشی با دوربین» و «زندگی در تماشاخانه اصفهان» را منتشر کرد. او با تأسیس سینمای آزاد اصفهان بیش از 40 فیلم کوتاه، بلند و مستند ساخت که فیلم‌های «عروس کهنه» و «عزای آینه» و مستندهای «نقش خیال»، «در فلق» و «فصلی دیگر» از جمله آنها هستند.
   سالروز درگذشت آندره ژید نویسنده فرانسوی، امبرتو اکو نشانه شناس ایتالیایی، هارپر لی نویسنده امریکایی، جان فرانکن هایسر فیلمساز امریکایی و ابراهیم فخار بازیگر هم امروز است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7570/20/570056/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها