رئیس‌جمهوری در مراسم افتتاح طرح‌های ملی صنعتی و معدنی اعلام کرد

اداره کشور بدون درآمدهای نفتی از افتخارات دولت است


گروه اقتصادی|حسن روحانی رئیس جمهوری در مراسم افتتاح طرح‌های ملی صنعتی و معدنی در سه استان هرمزگان، کرمان و مازندران به موضوعی پرداخت که طی چند وقت اخیر مورد توجه رسانه‌های داخلی و خارجی است. او تأکید کرد که احترام به مقررات و تعهدات بین‌المللی و اجرای آن جزو وظایف انسانی و سیاسی همه دولت‌ها است و تسلیم شدن در برابر قانون عیب نیست، دولت امریکا چاره‌ای جز تسلیم در برابر قانون و مقررات ندارد.در پنجاه و یکمین پویش تدبیر و امید برای جهش تولید که از ابتدای سال‌ جاری شروع شده است، روحانی گفت: از آغاز سال که شیوع ویروس کرونا همراه با جنگ اقتصادی بود، نمی‌دانستیم که آیا می‌توانیم در همه‌ هفته‌ها افتتاح‌ها داشته باشیم اما الحمدالله همه پنجشنبه‌ها شاهد افتتاح پروژه‌های ملی بودیم. او خاطرنشان کرد: روز پنجشنبه (هفته‌ای که گذشت) با سرمایه‌گذاری بیش از 8 هزار و 500 میلیارد تومان طرح‌ و پروژه‌های ملی افتتاح شد؛ در این میان 7.5 میلیون تن تولید گندله آهن به بهره‌برداری رسید که 5 میلیون تن آن در سیرجان و 2.5 میلیون در هرمزگان است. این امر نشان از زنده و فعال بودن کشور و جهش تولید در کشور است.
جهش تولید اتفاق افتاد
رئیس جمهوری اظهارداشت: امسال شاهد حرکت در تولید، رونق تولید و حتی جهش تولید بودیم و خوشبختانه در زنجیره فولاد و سایر بخش‌ها به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کردیم و توانستیم زنجیره تولید از معدن گرفته تا کنستانتره و گندله، آهن اسفنجی و فولاد را کامل کنیم و به تعادل برسیم.
او یادآورشد: در طول 7.5 سال دولت در بخشی از زنجیره‌های تولید فولاد بیش از 70 و در بخشی بیش از 80 درصد رشد و توسعه را ثبت کرده‌ایم و این امر در شرایطی محقق شده که کشور در سخت‌ترین شرایط تحریم، جنگ اقتصادی و شیوع ویروس کرونا بوده است. این اتفاقات یکی از معجزات قدرت ملت بزرگ ایران است.
فکر نمی‌کردیم دیوانه‌ای در امریکا سر کار می‌آید
رئیس جمهوری گفت: ملت بزرگ ایران در همه شرایط از پا ننشسته است و شرایط سیاسی و اقتصادی را کاملاً احساس می‌کند؛ البته مردم در سختی، رنج و مشکلات هستند.روحانی با بیان اینکه ابتدای دولت دوازدهم می‌خواستیم راه دولت یازدهم را ادامه دهیم اما فکر نمی‌کردیم دیوانه‌ای در امریکا سر کار می‌آید و این دیوانه جنگی بی‌نظیر را در تاریخ علیه ملت بزرگ ایران آغاز می‌کند، اظهارداشت: با نادانی‌اش (ترامپ) فکر می‌کرد اگر این فشار را بر ملت ایران وارد کند، مردم زانو می‌زنند و در برابر او تسلیم می‌شوند.
احترام به تعهدات بین‌المللی وظیفه همه دولت‌ها است
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، او با بیان اینکه احترام به مقررات و تعهدات بین‌المللی و اجرای آن، جزو وظایف انسانی و سیاسی همه دولت‌ها است، تأکید کرد: ملت امریکا فهمید که ترامپ اشتباه کرده، دولت فعلی هم فهمیده که او اشتباه کرده است. امیدواریم این اشتباهات هر چه سریع‌تر جبران شود و دولت جدید امریکا در برابر قانون، مقررات و قطعنامه 2231 تسلیم شود. تسلیم در برابر قانون عیب نیست خجالت نکشند، تسلیم در برابر زور بد است ولی در برابر قانون کار خوبی است آدم باید همیشه در برابر قانون تسلیم باشد.
امیدواریم دولت امریکا به قانون برگردد
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه در تبلیغات گفته می‌شود ایران اخیراً اقداماتی انجام داده تا امریکا را تحت فشار قرار دهد، نادرست است چون ما نمی‌خواهیم به امریکا بگوییم که در برابر فشار ما غیرقانونی عمل کنید، گفت: آنچه ایران می‌خواهد قانون است؛ مقررات، تعهدات و پیمان‌های بین‌المللی، اجرا و احترامش جزو وظایف انسانی و سیاسی همه دولت‌ها است، بنابراین امیدواریم دولت امریکا به قانون برگردد تا بتوانیم در شرایط بهتری در جهان مراودات و تعاملات کشورمان را بخصوص در بخش تجاری انجام دهیم.
او با اشاره به طرح‌هایی که روز پنجشنبه در قالب پنجاه و دومین پویش تدبیر و امید برای جهش تولید افتتاح شد، گفت: در طرح‌هایی که افتتاح شد، از یک طرف دیدیم که مردم در زمینه صنایع معدنی کاملاً فعال هستند و دوم اینکه با ایجاد پایانه‌های صادراتی می‌توان پتروشیمی و فولاد و آلومینیوم را بخوبی صادر کرد.
افتتاح پایانه صادراتی در جنوب کشور
رئیس‌جمهوری با اشاره به افتتاح پایانه صادراتی در جنوب کشور و در منطقه مناسب و مرزی بین 3 استان فارس، هرمزگان و بوشهر، اظهار داشت: پایانه‌های صادراتی و اسکله‌ها کمک فراوانی به صادرات محصولات پتروشیمی، فولاد و آلومینیوم کشور می‌کند و افتتاح چنین مراکز صادراتی در منطقه استراتژیک پارسیان و سایر مناطق کشور اهمیت بالایی دارد. او افتتاح یک پایانه صادرات محصولات کشاورزی در شمال کشور برای خرید و بسته‌بندی محصولات کشاورزان را بسیار مهم توصیف و تأکید کرد: چنین پایانه‌هایی می‌تواند ذخیره خوبی برای داخل و مرکزی برای صادرات محصولات کشاورزی باشد.
رئیس جمهوری اظهارداشت: پایانه صادرات محصولات کشاورزی برای محصولات کشاورزی، مرکبات و سایر محصولات بسیار مهم است، چرا که محصول کشاورز بسرعت خریداری و به آنجا منتقل می‌شود و از بین نمی‌رود؛ در پایانه‌ها سردخانه و انبارهای لازم وجود دارد که در آنجا بسته‌بندی‌های خوب انجام می‌گیرد.
ورود به اتحادیه اوراسیا توفیق دولت
روحانی در ادامه صحبت‌هایش به پیمان اوراسیا پرداخت و گفت: یکی از توفیقاتی که در دولت تدبیر و امید به‌دست آمد، ورود به اتحادیه اوراسیا بود این اتحادیه در صادرات غیرنفتی بسیار کمک کرده؛ در حال حاضر ایران به‌صورت موقت وارد این اتحادیه شده است ،اما در حال مذاکره هستیم که این حضور دائمی شود،چرا که ورود در اینگونه اتحادیه‌ها بسیار مهم است.او ادامه داد: همان‌طور که اقتصاد مقاومتی می‌گوید که اقتصاد کشور باید درون‌زا و برون‌گرا باشد، یکی از راه‌های برون‌گرا بودن این است که وارد اتحادیه‌هایی چون اوراسیا شویم و در جمع کشورهایی که در منطقه و خارج از منطقه است حضور فعال داشته باشیم؛ با تعرفه مناسب می‌توانیم صادرات و واردات خوبی داشته باشیم و همچنین مناطق آزاد تجاری گسترش پیدا کند که در راستای تحقق این هدف کمک ‌کند.
تولید با هدف صادرات
رئیس جمهوری با بیان اینکه در کنار صادرات و پیوستن به پیمان‌هایی چون اوراسیا، پرداختن به تولید نیز ضرورت دارد؛ اینکه ما بر اساس بازارهای هدف تولید داشته باشیم و بر اساس ذائقه آنها کالا تولید کنیم تا صادرات کشور رونق گیرد، گفت: اگر این موارد کنار هم دیده شود می‌توان در نقطه مطلوب در صادرات قرار بگیریم؛ در حال حاضر شاهد یک پایانه بسیار خوب در مازندران و جویبار هستیم و امیدواریم شاهد ایجاد اینگونه پایانه‌ها در نقاط دیگر کشور باشیم.موضوع دیگری که روحانی با مردم در میان گذاشت این بود که تحریم کنندگان و دشمن همه فشار خود را بر ایران وارد کرد که فروش نفت کشورمان را متوقف کند. رئیس جمهوری اظهارداشت: یکی از افتخارات دولت دوازدهم این است که کشور را بدون درآمدهای نفتی اداره کرد و همچنین بودجه بدون نفت بسته شد. این در حالی است که نفت 40 تا 44 درصد نقش داشت.
اداره کشور بدون درآمدهای نفتی تجربه شد
او با بیان اینکه ایران در شرایط تحریم بودجه بدون نفت و اداره کشور بدون درآمدهای نفتی را تجربه کرد، تصریح کرد: جای نفت را صادرات غیرنفتی گرفت و بحمدالله صادرات غیرنفتی ما در آغاز دولت یازدهم حدود 31 میلیارد بوده است.رئیس جمهوری اذعان داشت: سال گذشته با وجود تحریم‌ها میزان صادرات کشور‌ 43 میلیارد دلار ثبت شده که این امر یک حرکت بسیار خوب بوده است؛ در سال‌ جاری با وجود شیوع ویروس کرونا و گسترش تحریم‌ها مشکلاتی در صادرات ایجاد شد که امیدواریم صادرات غیرنفتی ما در شرایط مطلوب باشد و مردم بتوانند در سایه تولید، فعالیت و صادرات غیرنفتی شاهد توسعه کشور و رفاه باشند.
 اشتغال آفرینی برای 1360 نفر با اجرای 4 طرح ملی
در پنجاه و یکمین هفته پویش تدبیر و امید برای جهش تولید 4 طرح ملی وزارت صنعت، معدن و تجارت با مجموع 8 هزار و 520 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در استان‌های هرمزگان، کرمان و مازندران به بهره‌برداری رسید.
بر این اساس فاز اول مجتمع گندله‌سازی مادکوش با سرمایه‌گذاری دو هزار و 320 میلیارد تومانی بخش خصوصی و ظرفیت اشتغالزایی ۳۶۰ نفر در منطقه ویژه خلیج فارس هرمزگان، اسکله شماره ۵ بندر منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان جنوب در هرمزگان با سرمایه‌گذاری یک هزار و ۶۵۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی و ظرفیت اشتغالزایی ۲۰۰ نفری، واحد گندله‌سازی شماره ۱ شرکت «گهر زمین »در سیرجان با سرمایه‌گذاری ۳ هزار و ۸۳۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی و ظرفیت اشتغالزایی ۵۰۰ نفری و پایانه صادراتی محصولات کشاورزی «روماک گستر پارس» در جویبار با سرمایه‌گذاری ۷۲۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی و اشتغالزایی ۳۰۰ نفری، چهار طرح به بهره‌برداری رسید.طرح‌هایی که در حوزه وزارت صنعت، معدن و تجارت به بهره‌برداری رسید، در مجموع برای یک هزار و ۳۶۰ نفر در استان‌های هرمزگان، کرمان و مازندران اشتغال ایجاد کرده است.






آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7571/1/570059/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها