بازگشت امریکا به اتحاد با اروپا


زهره صفاری/ «جو بایدن» حدود یک ماه پس از آغاز ریاست جمهوری‌اش، با شرکت در نشست گروه هفت و کنفرانس امنیتی مونیخ نخستین تعامل مستقیم اما آنلاین را با رهبران جهان انجام داد. او در نشست مونیخ به عنوان نخستین رئیس جمهوری امریکا که در این کنفرانس سخن می‌گوید، اصول سیاست خارجی خود را تبیین کرد و ضمن تأکید بر اتحاد با اروپا و به دست آوردن اعتماد آن، از رقابت با روسیه و چین و مقابله با آنها گفت.
به گزارش «نیویورک تایمز»، «جو بایدن» با اشاره به دفعات حضورش به عنوان سناتور، معاون رئیس‌جمهوری امریکا و حتی یک شهروند معمولی، حضور این‌بار خود در این نشست را با این شعار آغاز کرد: «من آخرین باری که به عنوان یک استاد دانشگاه در این نشست سخنرانی کردم گفتم که ما بازمی‌گردیم و حالا وعده‌ام را عملی کردم. ما بازگشتیم. اکنون من به عنوان رئیس‌جمهور امریکا برای اتحاد امریکا و اروپا بازگشته‌ام. شراکت بین امریکا و اروپا همواره بر پایه‌های دستاوردهای این قرن است. ما از نزدیک با شرکای اروپایی از رم تا پاریس همکاری داریم و از چالش مشترک اروپای آزاد حمایت می‌کنیم.» او سپس به نگرانی‌های اروپا درباره ناتو پرداخت و گفت: «ما به حمایت از ناتو متعهد هستیم و از افزایش ظرفیت‌هایمان در این سازمان خرسندیم. ما به بند پنجم ناتو معتقدیم که اگر کسی به یکی از اعضا حمله کرد همه به کمک آن می‌روند و اروپا این را برای ما در 11 سپتامبر یا در افغانستان ثابت کرد. دولت من هم از پروسه دیپلماتیک برای پایان جنگ افغانستان حمایت می‌کند. ما از کاهش نیروهای امریکا در آلمان جلوگیری کردیم. ما در همکاری با اروپا عزم‌مان راسخ است تا اعتماد شما را جلب کنیم. اما رسیدن به اهداف‌مان نیازمند قوی‌تر کردن پایه‌های اقتصادی، بازپس گرفتن جایگاه بین‌المللی امریکا و ترویج ارزش‌ها و مدرنیزه کردن آنها است و ایجاد شرایطی که در آن دیپلماسی پیشتاز شود. هیچ‌یک از ما نمی‌توانیم با تفرقه جلو برویم. ما در میانه یک مناقشه بزرگ قرار داریم. یکسری می‌گویند برای چالش‌های پیش‌رو در انقلاب صنعتی چهارم و کرونا، بهترین راه، خودکامگی است و یکسری دموکراسی را راهکار آن می‌دانند. من اعتقادم به دموکراسی است چراکه تنها راه تضمین آیندگان ماست.» بایدن سپس با اشاره به رقابت‌ با روسیه و چین گفت: «ما باید رقابت طولانی با چین را با همکاری یکدیگر پیش ببریم.
این رقابت نفسگیر است، اما معتقدم نظم اروپا و امریکا می‌تواند این شرایط را در برابر چین ایجاد کند. نباید اجازه دهیم سرکوبگری ترویج یابد و به مقابله کشورهایی مانند روسیه برویم. ولادیمیر پوتین به دنبال تضعیف اروپا است اما با حفظ امنیت جمعی می‌توان در برابر ماجراجویی روسیه در هک سازمان‌های امنیتی هم ایستاد.»
او همچنین درباره بحران‌های جهانی گفت: «باید همکاری داشته باشیم و کرونا را شکست دهیم. اولین قدم من برای این اقدام تخصیص 2 میلیارد دلار به کوواکس بود و امیدوارم دیگر کشورها نیز کمک کنند. ما باید در کنار هم بهداشت جهانی را اصلاح کنیم و برای این پاندمی و پاندمی‌های آینده آماده شویم. ما در برابر خطر توسعه سلاح‌های هسته‌ای نیازمند شفافیت هستیم و برای اینکه از اشتباهات راهبردی جلوگیری کنیم با روسیه نیواستارت را تمدید کردیم و حتی در کنار شرکای اروپایی پای میز مذاکره برای برجام با ایران می‌نشینیم. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم که اشتباهات چهار سال گذشته تکرار شود و نباید به خودمان شک کنیم و باید با اعتماد به‌نفس پیش برویم.»
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان هم در سخنانش در وبینار کنفرانس امنیتی مونیخ ۲۰۲۱ با تأکید بر اینکه همه گیری کرونا تنها با واکسینه شدن همگان در جهان حاصل می‌شود، گفت: چند جانبه گرایی با رسیدن جو بایدن به ریاست جمهوری  امریکا تقویت شد. باید اطمینان حاصل شود که «کوواکس»، (نهاد هماهنگ کننده تهیه واکسن زیر نظر سازمان بهداشت جهانی) سریعاً به واکسن دست خواهد یافت زیرا همه‌گیری کرونا وقتی شکست می‌خورد که همه در دنیا واکسینه شوند. به گزارش ایرنا، پس از اینکه جو بایدن تأکید کرد «دستور دادم بیرون کشیدن نیروهای امریکایی از آلمان متوقف شود و  امریکا برای بازگرداندن اعتماد در روابط با اروپا عزم جدی دارد»، مرکل هم در سخنانی تقریباً همزمان، چنین واکنش نشان داد: حمایتم را از آنچه بایدن، رئیس جمهوری  امریکا در سخنرانی امروز خود گفت، اعلام می‌کنم.
او افزود: آلمان متعهد به تقویت همکاری در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است. صدراعظم آلمان گفت: گروه ۷ در نشست امروز بر ضرورت وحدت تلاش‌ها در مقابله با کرونا تأکید کرد. او درباره سوریه نیز گفت: ما بر حل سیاسی بحران سوریه تأکید داریم. مرکل همچنین ادعا کرد که روسیه مسبب تنش است و گفت: روسیه نزاع‌های مستمر را در بسیاری از مناطق جهان باعث شده است. صدراعظم آلمان درباره ایران نیز گفت که کشورش برای احیای مذاکرات هسته‌‌ای تلاش خواهد کرد و از طرف آلمان وزیر امور خارجه برای این مأموریت حاضر است.
به گفته او، همچنان فرصت برای توافق هسته‌‌ای با ایران وجود دارد. مرکل تصریح کرد: من تلاش خواهم کرد تحرکی در مذاکرات هسته‌ای ایران ایجاد کنم و باید مطمئن شویم مشکلی در رابطه با این پیش نیاید که «چه کسی قدم اول را برمی‌دارد».
سخــــــــــــــــنران بعدی امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه بود که از کشورهای اروپایی خواست مسئولیت بیشتری برای تأمین امنیت خود به عهده گرفته و از وابستگی به امریکا در داخل ائتلاف ناتو خودداری کنند. به گفته او «طی چند دهه گذشته، امریکا در داخل ناتو، تماماً روی اروپا، دفاع از اروپا و مناطق همجوار ما متمرکز بود. فکر می‌کنم وقت آن است که ما مسئولیت بیشتری برای محافظت از خودمان به عهده بگیریم.» رئیس‌جمهوری فرانسه گفت: من معتقدم که ما باید شرکای مطمئنی باشیم. من به ناتو اعتقاد دارم و می‌دانم که ناتو به تحرکات سیاسی جدید و روشن‌سازی راهبردهایش نیاز دارد. اما معتقدم بهترین نحوه مشارکت اروپا در داخل ناتو این است که مسئولیت بیشتری برای امنیت خودش به عهده بگیرد و بیشتر عهده‌دار خودمختاری راهبردی خود باشد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7571/4/570160/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها