سخنگوی دولت با ابراز تأسف از اتفاقات صحن مجلس در روز دوشنبه تأکید کرد

تفاهم با آژانس؛ آخرین شکیبایی و حسن‌نیت ایران




گروه سیاسی/ علی ربیعی، سخنگوی دولت اطمینان داد که دولت قانون اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی را به طور کامل اجرا خواهد کرد، درعین حال شیوه اجرای این قانون را بر‌اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد و گفت که انتظار رفتاری توأم با شکیبایی را از همگان داریم. دستیار ارتباطات اجتماعی در همین راستا، تفاهم ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را آخرین نمونه از شکیبایی جمهوری اسلامی ایران و فرصت دادن به طرف‌های برجام توصیف و ابراز امیدواری کرد که آنان از آخرین فرصت‌ها برای احیای اعتبار و کارآمدی توافق‌های بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل استفاده کنند.
دولت از حقوق مردم عقب‌نشینی نمی‌کند
به گزارش ایرنا، ربیعی در نشست خبری روز گذشته خود، در توضیحاتی درباره ابهامات مطرح‌شده در مجلس شورای اسلامی و بیانیه دولت درباره تفاهم ایران و آژانس گفت: اولویت دولت تدبیر و امید همواره دفاع از حقوق مردم و ملت ایران برای برخورداری از زندگی عزتمندانه و شرافتمندانه بوده و از این میثاق خود با مردم هیچ‌گاه عدول نکرده و نخواهد کرد.
او با تأکید بر اینکه دولت همواره خود را متعهد به قانون اساسی و قوانین جاری کشور می‌داند و برای اجرای این قوانین، مصالح ملی و صیانت از زندگی شرافتمندانه مردم را مبنای عمل خود قرار داده است، از برخی مباحث مطرح شده در مجلس مانند متخلف دانستن رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی، شدیداً ابراز تأسف کرد و گفت: همان‌طور که در بیانیه دولت مطرح شد، ضمن استقبال از دستور مقام معظم رهبری برای ایجاد یکصدایی در اجرای قانون مجلس، تأکید می‌کنیم که اجرای این قانون بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی بوده و انتظار رفتاری توأم با شکیبایی را از همگان داریم، زیرا حل مسائل کلان کشور به دور از هیجان راحت‌تر و امکانپذیرتر است.
دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری با بیان اینکه دولت با توجه و شکیبایی ملی بر همان هدف نخست اصرار دارد و تا اطمینان از برچیده شدن فشار و تحریم بر زندگی روزمره مردم از پای نخواهد نشست، اضافه کرد: دولت به عنوان مجری قانون و بر‌اساس آیین‌نامه اجرایی قانون اقدام راهبردی را به طور کامل اجرا می‌کند و بر اساس منافع ملی خود را متعهد به اجرای آن می‌داند.
ربیعی در این باره ادامه داد: بر اساس مسیر اجرایی این قانون و در مذاکرات صورت گرفته بین سازمان انرژی اتمی و مدیرکل آژانس بین‌المللی اتمی، در عین توقف اجرای پروتکل الحاقی، تلاش شد (ضمن حفظ) سطح همکاری‌ها و اقدامات متقابل و مناسبات ایران و آژانس، نسبت به اعتماد جامعه بین‌المللی به فعالیت‌های هسته‌ای ایران آسیب وارد نشود.
سخنگوی دولت گفت: موضع دولت در موضوع هسته‌ای، پس از اعلام نظرات خود در مرحله تصویب، اجرای تکلیف قانونی بوده است، اما در نحوه اجرا، کاهش هزینه‌های اجرا و کمک نکردن به دشمنان ایران را هدف قرار داده است. تدبیری هم که اندیشیده شد و به تصویب شورای‌عالی امنیت ملی رسید، همین هدف را تحقق داد.
ربیعی با قدردانی از مقام معظم رهبری که یک‌بار دیگر ضرورت شنیده شدن صدای واحد از کشور را مورد تأکید قرار دادند و اعلام کردند پس از آنکه در مسیر صحیح، تدبیر و تصمیم گرفته شد، همه باید همین سخن واحد را بگویند، ابراز امیدواری کرد که تمهیدی اندیشیده شود تا اطلاعات مربوط به این تدبیر به نمایندگان مجلس منتقل شود، این در سایه همکاری متقابل امکانپذیر می‌باشد.
سخنگوی دولت، بار دیگر با تأکید بر اینکه دولت بر اساس وظایف خود متکی بر مصالح کشور و منافع نظام، اطمینان می‌دهد که قانون اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی به طور کامل به اجرا درخواهد آمد، خطاب به طرف‌های برجام هم گفت که این مرحله از کاهش تعهدات برجامی همانند سایر موارد برگشت‌پذیر بوده و به محض راستی‌آزمایی سایر طرف‌های توافق به تعهد خود بازخواهیم گشت.
او با بیان اینکه اگر سایر اعضای برجام به قطعنامه ۲۲۳۱ بازگردند ما آمادگی داریم به تعهدات خود بازگردیم، اضافه کرد: در این راستا اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کردیم که در صورت بازگشت امریکا و سایر طرف‌ها به تعهدات برجامی، ایران نیز به تعهدات خود باز خواهد گشت.
ربیعی با ابراز امیدواری از اینکه دولت امریکا به آنچه که در زبان می‌گوید، در عمل نیز متعهد باشد، اظهار کرد: این اتفاق در صورتی خواهد افتاد که دولت امریکا در اولین گام مانند یک عضو مسئولیت‌پذیر سازمان ملل متحد به قطعنامه ۲۲۳۱ کامل عمل کند.
او افزود: برای از‌سرگیری دیپلماسی با اعضای برجام همراه با جدیت و حسن‌نیت آماده بودیم تا اطمینان حاصل کنیم که این توافق با همه جزئیات و بدون هیچ کم وکاستی، با دقت به اجرا درخواهد آمد.
سخنگوی دولت، با بیان اینکه در یکی از آخرین اتفاق‌ها در تفاهم میان ایران و آژانس، هم اجرای قانون و مصوبات شورای امنیت ملی مد‌نظر قرار گرفت و هم به نحوی مانع از آسیب رسیدن اعتماد متقابل به همکاری‌های مثبت میان ایران و آژانس خواهد شد، تصریح کرد: امیدواریم جامعه بین‌الملل و بویژه طرف‌های برجام آخرین نمونه از شکیبایی جمهوری اسلامی ایران را دال بر حسن‌نیت ایران و فرصت دادن و به نتیجه رسیدن تلاش‌های سیاسی در حفظ دستاوردهای پیشین ببینند و از آخرین فرصت‌ها برای احیای اعتبار و کارآمدی توافق‌های بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل استفاده کنند.
دولت به آزادی بیان اعتقاد دارد
ربیعی درباره موضع دولت نسبت به تجمع عده‌ای محدود مقابل سازمان انرژی اتمی و ابراز مخالفت با سیاست‌های دولت نیز گفت: همه تشکل‌ها و افراد در قانون اساسی از حق اظهارنظر آزادانه برخوردارند و در دولت نیز حق اظهار‌نظر را برای همگان قائل هستیم و به آزادی بیان اعتقاد داریم.
سخنگوی دولت این‌گونه اظهارنظرها را زمینه‌ساز شادابی فضای سیاسی کشور دانست و ابراز امیدواری کرد که همگان بتوانند فرصت‌هایی برای اظهارنظر در چارچوب مقررات قانونی داشته باشند.
او درعین حال، با اشاره به پیچیدگی‌های مذاکرات هسته‌ای، تأکید کرد که باید با عقلانیت تمام و پرهیز از شعارزدگی عمل کنیم. به نظرم این‌گونه تجمعات حق همه است، اما در مواضعی که از تریبون‌های رسمی اتخاذ می‌شود قطعاً دنبال کردن این موضع بدون شعار و بر اساس یک خرد جمعی که همه ارکان به آن رسیده‌اند، یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.
ربیعی تصریح کرد: سیاست دولت بر اساس قوانین و رهنمود‌های مقام معظم رهبری بوده و قطعاً تحت تأثیر فضای احساساتی قرار نخواهیم گرفت و آنچه در این روزها مشاهده می‌شود خللی در اراده دولت در آنچه فکر می‌کند به نفع و مصلحت مردم و زندگی و معیشت آنان است، وارد نخواهد کرد.
او ادامه داد: دولت همواره مصالح نظام را در نظر داشته و از همگان بویژه نخبگان دارای تریبون این انتظار را داریم به رفع مشکلات مردم بیندیشند و با کمی صبر و اندیشه از بیان و رفتار و جملات هیجان‌زده اجتناب کنند.
سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه دولت تا چه حد اختیار تعامل با دولت امریکا را دارد، گفت: این ما نیستیم که باید با امریکا همراهی کنیم، بلکه امریکاست که باید اقدامات خود را با قوانین و مقررات بین‌المللی همراه کند و آن‌طور که رئیس جمهور امریکا اقرار کرده با برگشت به جامعه بین‌الملل و هنجارهای بین‌المللی باید احترام بگذارد.
او درباره اظهارات چند روز پیش خود درباره لغو تحریم‌ها نیز گفت: گفته بودم با اطمینان می‌توانیم پیش‌بینی کنیم به‌رغم کش و قوس‌های دیپلماتیک، این مسیر تا رسیدن به نتیجه مطلوب ادامه خواهد داشت.
وزارت کشور مسئول ابلاغ صورتجلسه انحلال جمعیت امام علی(ع) بود
سخنگوی دولت درباره درخواست انحلال جمعیت امام علی(ع) از سوی وزارت کشور نیز با بیان اینکه در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ سمن و خیریه مجوز فعالیت داده شد و در مجموع با احتساب سایر دستگاه‌های مسئول، ۲۲ هزار تشکل از دولت مجوز دریافت کردند، ‌گفت: در این مورد خاص، برای مدیران مؤسسه پرونده قضایی تشکیل شده و با توجه به اینکه برخی قوانین تصمیم‌گیری درباره مجوز سمن‌ها از سوی شورای ملی توسعه و حمایت از تشکل‌های مردم‌نهاد، اتخاذ می‌شود، وزارت کشور صرفاً مسئول ابلاغ صورتجلسه این شورا است.
ربیعی اضافه کرد: با توجه به اهمیت حفظ تشکل‌ها و برای آسیب ندیدن جامعه هدف، تمهیدی اندیشیده شد تا فعالان دفاتر و شعب این تشکل در استان‌ها به فعالیت خود ادامه داده و مجوز استانی دریافت کنند. این یعنی در صورت انحلال این جمعیت، همه اعضا و داوطلبان دفاتر نمایندگی و شعب این جمعیت در استان‌ها می‌توانند با ایجاد یک تشکل مردم‌نهاد مستقل از آن جمعیت به فعالیت‌های خود در چارچوب مقررات ادامه دهند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7575/2/570543/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها