آتش «بایدن» بر خرمن معامله قرن




بنفشه غلامی/ وزارت خارجه امریکا به مبارزه با یکی دیگر از میراث‌ «دونالد ترامپ» رفت.
«آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه امریکا در تماسی با «گابی اشکنازی»، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی، راه حل دو دولتی را تنها راه برون رفت خاورمیانه از بحران عنوان کرد. این تأکید در تضاد کامل با مفاد طرح «معامله قرن» است که «جارد کوشنر» در حال پیش بردن آن بود.
به‌گزارش خبرگزاری «رویترز»، بیانیه وزارت خارجه امریکا حاکی است، «بلینکن» در تماس تلفنی با «اشکنازی» تأکید کرده: «دولت بایدن بر این باور است که راه حل دو دولت بهترین راه برای اطمینان از آینده اسرائیل است.»
به گزارش خبرگزاری «آناتولی»، تماس تلفنی «بلینکن» با «اشکنازی» دومین تماسی بود که در یک ماه گذشته، از سوی دولت «جو بایدن» با مقامات رژیم صهیونیستی گرفته شد. «بلینکن» در حالی بر راه حل دو کشوری تأکید کرده است که «بنیامین نتانیاهو» در دوره «دونالد ترامپ» و با همیاری او توانسته بود، پایه‌های چنین راه حلی را که پیشتر دولت «باراک اوباما» در حال زمینه‌سازی برای آن بود تخریب کند. او به‌همین منظور توسعه شهرک سازی‌ها را به گونه‌ای پیش برده است که ارتباطات بین مناطق فلسطینی نشین قطع شود. ضمن اینکه توسعه این شهرک‌ها باعث می‌شود زمین‌هایی اندک در اختیار فلسطینی‌ها باقی بماند که اغلب آنها حاصلخیز نیستند.
با این حال «جو بایدن» امیدوار است، با سیاست‌هایی که در حال تدوین آنها است، با حفظ امنیت و منافع تل آویو که از اصول سیاست خارجی هردولتی در امریکا است، سر و سامانی مطابق با قوانین بین‌المللی به وضعیت فلسطینیان بدهد. سایت اندیشکده «شورای آتلانتیک» در تحلیلی در همین ارتباط به سخنان «ریچارد مایلز»، نماینده موقت امریکا در سازمان ملل اشاره کرده که گفته است: «روابط امریکا با فلسطینیان در دوره ترامپ نابود شد، اما دولت بایدن بیش از آنکه بخواهد در مورد توافقنامه صلح شتاب داشته باشد قصد دارد، زمینه‌های رسیدن به چینن چشم‌اندازی را فراهم کند. او به همین منظور قصد دارد، ابتدا تل آویو را متقاعد کند که از اقدامات یکجانبه که راه حل دو دولتی را دشوار می‌کند، مثل طرح الحاق در مناطق شرقی، شهرک سازی‌ها، تخریب خانه‌ها و مزارع فلسطینیان و نیز دستگیری فلسطینیان بپرهیزد. دولت بایدن همچنین در حال گشایش کانال‌های ارتباطی دیپلماتیک با فلسطینیان است.»
این در حالی است که هم سیاستمداران رژیم صهیونیستی و هم فلسطینیان در حال آماده کردن خود برای انتخابات آینده هستند؛ قراراست 23 مارس (3 فروردین 1400) انتخابات سراسری رژیم صهیونیستی که چهارمین انتخابات آنها در دو سال گذشته است برگزار شود، هرچند زمان زیادی تا انتخابات باقی نمانده است، اما اختلافات زیادی بین اسرائیلی‌ها برای این انتخابات وجود دارد؛ از جمله دیروز 130 ژنرال اسرائیلی در نامه‌ای از «بنی گانتز» خواستند در انتخابات شرکت نکند تا به‌خاطر شکاف گسترده در آرا آبروی اسرائیل بیش از این نرود. فلسطینیان نیز قرار است 22 مه (اول خرداد 1400) مرحله اول انتخابات برای تعیین رهبری جدید خود را برگزار کنند،اما برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که رژیم صهیونیستی با دستگیری گسترده اعضای برجسته حماس، قصد دارد مانع  حضور این جنبش در انتخابات شود.
در حالی که حماس دیروز اعلام کرد، نامزدی برای ریاست «تشکیلات خودگردان» در انتخابات آینده فلسطین معرفی نخواهد کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7575/4/570556/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها