خاطرات 453 روز حضور در کاخ سفید

اتاقی که در آنجا اتفاق افتاد




جان بولتون / مشاورامنیت ملی سابق ترامپ / مترجمان: مسعود میرزایی و بهجت عباسی

ارسال کمک برای ونزوئلا
«ایوان دوکه‌» رئیس‌جمهوری کلمبیا 13 فوریه با ترامپ در کاخ سفید دیدار کرد و گفت‌و‌گوهای آنها با محوریت ونزوئلا برگزار شد. ترامپ از هیأت کلمبیایی پرسید که آیا او باید شش ماه پیش با مادورو مذاکره می‌کرد؟ و دوکه با صراحت پاسخ داد در صورت انجام چنین مذاکره‌ای، این یک پیروزی بزرگ برای مادورو محسوب می‌شد؛ اظهاراتی که نشان می‌داد اگر اکنون چنین مذاکره‌ای انجام شود اشتباه بزرگتری خواهد بود. ترامپ با او موافقت کرد که این موضوع، خیال من را راحت کرد. او سپس درباره چگونگی پیشرفت کلی اوضاع ونزوئلا سؤال کرد: آیا در این مدت پیشرفت مادورو بیشتر بوده یا گوایدو؟ در اینجای بحث، «فرانسیسکو سانتوس» سفیر کلمبیا نقش مؤثری ایفا کرد و گفت، حتی همین دو ماه پیش، من می‌گفتم اوضاع به نفع مادورو است ،اما دیگر آن را قبول ندارم، سپس علت آن را توضیح داد که این موضوع روی ترامپ تأثیر خوبی گذاشت.
با وجود این، نگرانی من از این جهت بود که دولتِ خود ما برای اقدام در این زمینه احساس فوریت نمی‌کرد؛ در بین اعضای دولت کسانی بودند که از پیشرفت کار جلوگیری می‌کردند ،البته این «ذهنیت» در دولت کنونی شکل نگرفته بود، بلکه بی‌تردید بخش عمده‌ای از آن به خاطر این بود که در هشت سال ریاست جمهوری اوباما، حکومت‌های ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه دشمن امریکا قلمداد نمی‌شدند، اگر مردم این کشورها می‌خواستند دولت مورد پذیرش خود را داشته باشند امریکا یا اصلاً توجهی نکرده بود یا توجه اندکی به این مسائل داشت؛ مهمتر این که از نظر من، افزایش نفوذ روسیه، چین، ایران و کوبا در نیمکره جزو اولویت‌های ما قرار نگرفته نبود؛ در نتیجه دولت ترامپ با کوهی از صورتحساب‌های تسویه نشده در امریکای لاتین مواجه بود که آمادگی مدیریت آنها را نداشت.
مخالفان ونزوئلا با بررسی و بازنگری درباره نحوه اجرای قدرتمندانه طرح ارسال کمک‌های انسان دوستانه از طریق کلمبیا و برزیل به ونزوئلا، روز شنبه 23 فوریه را به‌عنوان تاریخ ارسال این کمک‌ها تعیین کردند. در ساعات اولیه همان روز، حدود 600 هزار نفر در کاراکاس برای کمک ثبت‌نام کردند. بعد از انجام هماهنگی‌های لازم میان آژانس امریکایی توسعه بین‌المللی و پنتاگون، هواپیماهای باربری «سی-17» در شهر مرزی «کوکوتا» به‌عنوان یکی از گذرگاه‌های اصلی مرزی بین کلمبیا و ونزوئلا به زمین نشستند؛ کمک‌های انسان دوستانه فراوانی آماده عبور از پل متصل کننده دو کشور می‌شدند؛ در داخل ونزوئلا، روند ملحق شدن به مخالفان ادامه داشت. اسقف کاتولیک شهر «سن کریستوبال» که همچنین معاون مجمع اسقف‌های کاتولیک ونزوئلا بود در اظهاراتی علنی بویژه از ضرورت انتقال قدرت ازمادورو به گوایدو صحبت کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7575/4/570558/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها