ایران در ایران




مرگ صورتی به سواحل بندرترکمن و جزیره آشوراده رسید

گرگان - رئیس اداره حفاظت محیط ‌زیست بندرترکمن در شمال‌غربی گلستان گفت: بیماری بوتولیسم که برای دومین سال پیاپی از بهمن ماه باعث مرگ تعداد زیادی از پرندگان مهاجر در میانکاله و خلیج گرگان شده به سواحل این شهرستان و جزیره آشوراده رسید.به گزارش ایرنا علی بیانی اظهار داشت: روز دوشنبه لاشه ۱۱۱ پرنده مهاجر در سواحل بندرترکمن جمع‌آوری شد که ۱۰۶ قطعه آن مربوط به چنگر بود.
وی گفت: لاشه بقیه پرندگان جمع شده در ساحل بندرترکمن مربوط به مرغابی (۲ قطعه)، کشیم، پلیکان و فلامینگو (هر کدام یک قطعه) بود.
از ۱۲ بهمن ماه امسال تا روز یکشنبه سوم اسفند در مجموع لاشه هشت هزار پرنده آبزی و کنار آبزی که به‌دلیل بوتولیسم در محدوده سواحل نوکنده و بندرگز گلستان و گلوگاه در شرق مازندران تلف شده بودند پس از جمع‌آوری به‌صورت بهداشتی در شهرستان بندرگز دفن شد.طبق اعلام سازمان دامپزشکی پارسال بر اثر بیماری مشکوکی که از بهمن ماه تا اواخر اسفند در تالاب بین‌المللی میانکاله رخ داد بیش از ۴۰ هزار پرنده مهاجر در گلستان و مازندران تلف شدند.اوایل بهمن امسال هم مرگ و میر پرندگان مهاجر در میانکاله و خلیج گرگان آغاز شد و طبق اعلام دامپزشکی، بوتولیسم تاکنون باعث مرگ بیش از ۱۰ هزار پرنده مهاجر در این مناطق گردید.

ثبت ملی 8 مسجد تاریخی هورامان

سنندج - مساجد تاریخی منطقه هورامان ثبت ملی شدند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز کردستان، مدیر پایگاه منظر فرهنگی هورامان گفت: در جلسه شورای ثبت وزارت میراث فرهنگی کشور ۸ مسجد تاریخی منظر فرهنگی هورامان ثبت ملی شدند. پویا طالب نیا افزود: مسجد محمدی علیا و مسجد محمدی سفلی در روستای دولاب، مسجد جامع و مسجد محمد رسول‌الله در روستای پالنگان، مسجد عبدالله بن عمر روستای تنگی ور، مسجد پیر عمر روستای گلین، مسجد عبدالله بن عمر روستای طا، مسجد تاریخی روستای بزلانه در جلسه شورای ثبت وزارت میراث فرهنگی ثبت ملی شدند.طالب نیا گفت: این مساجد جزو آثار شاخص معماری منظر فرهنگی هورامان‌اند و در راستای حفاظت بهتر این آثار در فهرست آثار ملی با تأیید شورای ثبت وزارت میراث فرهنگی ثبت شدند.

تلف شدن ماهیان در ساحل عسلویه به‌خاطر نشت مواد پتروشیمی به دریا

 بوشهر- سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات استان بوشهر گفت: براساس نتایج بررسی‌های اولیه حجم زیادی از گونه تن ماهیان (زرده و هور) سطح زی سواحل عسلویه و نخل تقی این استان براثر نشت مواد نفتی و آلاینده‌های شیمیایی دچار مسمومیت و تلف شده‌اند.
به گزارش ایرنا، بهزاد حیدری افزود: هم اکنون نمونه‌برداری از ماهیان تلف شده انجام و برای تشخیص علل و عوامل دقیق وقوع این حادثه به مراکز آزمایشگاهی ارسال شده‌ است.وی ادامه داد: به‌دلیل پراکندگی مرگ و میر این ماهیان در ساحل عسلویه و نخل تقی برآورد دقیق از میزان این آبزیان تلف شده وجود ندارد.
حیدری اظهار کرد: توسعه و گسترش مراکز شیمیایی و پتروشیمی مرگ و میر و انقراض آبزیان را به‌دنبال داشته و همیشه مجموعه شیلات نسبت به این امر معترض بوده‌ است.سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات استان بوشهر گفت: هرچند این اداره کل نسبت به موضوع آلودگی عوامل شیمیایی و صنعتی در استان بوشهر هشدار داده اما اقدام مؤثر و بازدارنده‌ای در این زمینه صورت نگرفته است و همچنان مرگ و میر آبزیان در سواحل این استان بویژه سواحل جنوبی رخ می‌دهد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7575/6/570567/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها