چالش های تولید انرژی پاک



میترا جلیلی: امروزه سوخت پاک و انرژی‌های تجدیدپذیر در کانون توجه جهانیان قرار دارد اما تولید این انرژی با چالش‌هایی نیز همراه است، چراکه در روزهای ابری یا در طول شب، پنل‌های خورشیدی به خورشید به‌عنوان منبع و کانون اصلی انرژی دسترسی ندارند. در همین راستا، فعالان عرصه فناوری و دانشمندان حوزه انرژی با ارائه راهکارهایی تلاش دارند تا این مشکل را حل کنند هرچند برخی از این راهکارها را بسیاری در حد فرضیه می‌دانند.
استفاده از سرمای فضا/ یکی از راهکارهای ارائه شده، استفاده از پنل‌های antisolar panel یا ضد خورشیدی است. در این روش گفته می‌شود به جای اینکه انرژی از گرمای خورشید گرفته شود، در طول شب می‌توان از سرمای فضا استفاده کرد. شاید این موضوع کمی عجیب به نظر برسد اما از نظر علمی کاملاً امکانپذیر است. این پنل‌ها در طول شب و در غیاب خورشید، به سمت فضا هدایت می‌شوند و ازآنجا که نسبت به سرمای فضا گرم هستند باعث تابش گرما به‌عنوان نور مادون قرمز نامرئی می‌شوند، حالا می‌توانید این نور مادون قرمز را جمع‌آوری کنید تا به جای نور خورشید، از آن برق تولید شود. البته محققان اذعان دارند که در این روش الکتریسیته بسیار کمتری نسبت به زمانی که از نور خورشید استفاده می‌شود تولید خواهد شد. خورشید به‌عنوان یک منبع انرژی بسیار قدرتمندتر است اما به هرحال این شیوه هم تا حدی می‌تواند مشکلات را حل کند.
دریافت طول موج بیشتر/  پنل‌های خورشیدی به جذب بخش زیادی از امواج خورشیدی می‌پردازند اما نمی‌توانند همه آنها را دریافت کنند. این موضوع مورد توجه گروهی از محققان قرار گرفت تا در روزهای ابری بتوانند همچنان به تولید انرژی پاک بپردازند. طبق گفته این محققان حتی در روزهای ابری امواج ماورای بنفش (اولتراویولت) منتشر می‌شوند. در صورت استفاده از این امواج وتبدیل آن به امواج مرئی، می‌توان از این بخش هم انرژی خورشیدی تولید کرد. البته این راهکار نیز در فاز مطالعاتی قرار دارد.
ساخت باتری‌های بزرگتر/  هر چند ایده‌های قبلی را بسیاری از همین آغاز ماجرا شکست خورده می‌دانند اما ابتکار ساخت باتری‌های بزرگ‌تر برای ذخیره انرژی، طرحی دست یافتنی‌تر به نظر می‌رسد. محققان معتقدند با وجودی که در طول شب و روزهای بارانی و ابری نمی‌توان از انرژی خورشید بهره گرفت نباید دست روی دست گذاشت بلکه باید انرژی‌های اضافی را که در طول روز جمع‌آوری می‌شود در باتری‌هایی بزرگ جمع‌آوری کرد تا بتوان از آنها در طول شب و روزهای ابری و بارانی بیشترین بهره را گرفت.باتری‌ها حیاتی‌ترین بخش برای حل بزرگ‌ترین مشکل و چالش انرژی‌های خورشیدی محسوب می‌شوند. ما باید چشم اندازهایی طولانی‌تر و بزرگتر داشته باشیم؛ به‌عنوان مثال باید به باتری‌های توانمندی فکر کنیم که بتوانند در طول شب انرژی مورد نیاز یک شهر را تأمین کنند. شاید شما هم میکروگریدهایی که کمپانی تلسا در گوشه و کنار جهان ساخته است را دیده باشید. ایلان ماسک تلاش دارد تا با استفاده از این باتری‌ها شهرهایی ایجاد کند که در آنها تنها انرژی‌های تجدیدپذیر خورشیدی و بادی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7575/17/570613/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها