به نام تاریخ



6 اسفند
روزهای پایانی سال 99 باتولد و درگذشت هنرمندان  برجسته ای همراه است. مروری داریم بر این ایام.

تولدها
هوشنگ ابتهاج: شاعر مشهور معاصر ایران که با تخلص «ه.ا. سایه» او را می‌شناسید سال 1306 در چنین روزی متولد شد. هوشنگ ابتهاج نخستین شعرش را با نام «نغمه ها» در دوران دبیرستان منتشر کرد. شعرخوانی سایه در سال 1346 در آرامگاه حافظ بسیار مورد توجه قرار گرفت و حتی باستانی پاریزی در سفرنامه‌اش از آن نوشت. «نغمه‌ها»، «سراب»، «شبگیر»، «چند برگ از یلدا»، «سیاه مشق»،  «زمین»، «یادنامه»، «تا صبح شب یلدا»، «یادگار خون سرو»، «تاسیان» و «بانگ نی» مجموعه اشعاری هستند که از ابتهاج منتشر شده‌ است.
نرگس آبیار؛ فیلمساز متولد امروز است.
 
7 اسفند

تولدها
بهمن رجبی: نوازنده صاحب سبک تنبک سال 1318 در چنین روزی متولد شد. بهمن رجبی آثار مطرحی چون «گفت‌و‌گوی چپ و راست» دارد که از مهم‌ترین آثار در زمینه نواختن تنبک است. او 11 نوع ریز به نواختن این ساز اضافه کرد که از ابداعات اوست و در قطعه‌ها و آلبوم‌های «سواران دشت امید»، «مکتب عشق»، «نظم وزن»، «آوای چکاد» و «گلچین یک و دو» نوازندگی کرده است.
هوشنگ کامکار آهنگساز، پیِر آگوست رنوار نقاش فرانسوی، محمدابراهیم فرخ غفاری سینما شناس و مورخ و پایه‌گذار کانون فیلم و فیلمخانه ملی ایران، جورج هریسون گیتاریست انگلیسی، شهره سلطانی بازیگر، ابن بطوطه نویسنده مراکشی، کارلو گولدونی نمایشنامه نویس ایتالیایی، امین معلوف نویسنده فرانسوی- لبنانی، میشل ولبک نویسنده فرانسوی و شون آستین بازیگر و کارگردان امریکایی، عصمت باقرپور خواننده، طهمورث دوستکام بازیگر، مرضیه انصاری‌زاده شاعر، احمدرضا چگنی شاعر، روشن رامی شاعر، مرضیه سبزعلیان داستان نویس، فتح‌الله شکیبایی شاعر، حجت‌الله شهنی شاعر و مجتبی مهدوی سعیدی شاعر هم متولد امروز هستند.

درگذشت‌
علی اکبر دهخدا؛ ادیب و لغت شناس مشهور سال 1344 درگذشت.
 
8 اسفند

تولدها
ویکتور هوگو: نویسنده  مشهورفرانسوی  کتاب‌های «بینوایان» و «گوژپشت نتردام» سال 1802 به دنیا آمد. او سال 1831 با رمان «گوژپشت نتردام» به شهرت رسید و پس از آن «کرمول» را نوشت و با مقدمه‌ای که برایش نوشته بود در واقع مکتب رمانتیسم را در ادبیات جهان پایه‌گذاری کرد و عصر رمانتیسم در تاریخ ادبیات جهان آغاز شد. «هان دیسلند»، «آخرین روز یک محکوم»، «کلود گدا»، «کارگران دریا»، «مردی که می‌خندد» و «نود و سه» دیگر رمان‌های هوگو است.
سالروز تولد امیرحسین آریان‌پور نویسنده و فرهنگ نویس، جانی کش خواننده امریکایی، نگین صدق گویا بازیگر، بهاالدین زهیر شاعر مصری و شکوه سپه زاد شاعر هم امروز است.

 درگذشت‌ها
غلامحسین بنان: خواننده مشهور موسیقی ایرانی سال 1364 در چنین روزی درگذشت. غلامحسین بنان متولد 1290 بود.بنان در طول دوران فعالیتش 350 آهنگ اجرا کرد و «الهه ناز» مشهورترین آنها است.
سالروز درگذشت فرمان بهبود نوازنده پیانو و فرج‌الله سلحشور کارگردان هم امروز است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7575/20/570632/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها