اخــــــــــبار




تهران و آنکارا سفرای همدیگر را احضار کردند

آنکارا و تهران سفرای یکدیگر را برای اعتراض به موضعگیری درباره اقدامات نظامی اخیر ترکیه در عراق احضار کردند. پس از آنکه ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق در گفت‌وگویی از تمامیت ارضی عراق دفاع کرده و در واکنش به حملات ترکیه به «پ.ک.ک» گفته بود که هیچ کشوری نباید به تمامیت ارضی عراق تعرض کند، سفیر ایران در آنکارا در اعتراض به همین اظهارات احضار شد. به گزارش ایرنا، وزارت خارجه ترکیه با احضار محمد فرازمند، سفیر ایران، اتهامات مطرح شده از سوی سفیر ایران در بغداد را رد کرده و تأکید کرده که آنکارا در حال مبارزه با سازمان تروریستی «پ.ک.ک» است که ثبات، امنیت و حاکمیت عراق را هدف قرار می‌دهد. مسجدی اخیراً در مصاحبه با یک شبکه اقلیم کردستان عراق درباره حضور نیروهای ترکیه در منطقه سنجار گفته بود: «سنجار چه ارتباطی با ترکیه دارد، این قضیه کاملاً داخلی عراق است و باید خود عراقی‌ها آن را حل و فصل کنند. جمهوری اسلامی ایران مخالف هرگونه تعرض یا تهدید از طرف ترکیه یا هر کشور دیگر برضد عراق است.» وزارت خارجه ترکیه در جریان احضار سفیر ایران گفته که انتظار می‌رود ایران از جنگ ترکیه علیه تروریسم حمایت کند نه آنکه با آن مخالفت کند.
همزمان با احضار سفیر ایران در ترکیه، تهران هم در ارتباط با سخنان غیرقابل قبول وزیر کشور ترکیه مبنی بر حضور عناصر «پ.ک.ک» در خاک ایران به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض رسمی کشورمان به وی ابلاغ شد. گفتنی است در جریان این احضار، اظهارات سفیر ترکیه در عراق نیز غیر موجه و مورد انتقاد قرار گرفته است. «فاتح یلدیز»، سفیر ترکیه در بغداد در توئیتی به گفت‌وگوی مسجدی، سفیر ایران در عراق با یک شبکه اقلیم کردستان واکنش نشان داده و مدعی شده بود: «من فکر می‌کنم آخرین فردی که باید در مورد احترام به مرزهای عراق درس بدهد، سفیر ایران باشد.»‌

وزیر نیرو: عراق در چارچوب قرارداد با ایران بدهی خود را پرداخت می‌کند

وزیر نیرو گفت که نگرانی بابت پرداخت بدهی‌های عراق به ایران وجود ندارد. فؤاد حسین وزیر خارجه عراق در سفر روز شنبه خود به ایران و در دیدار با مقامات کشورمان از آمادگی بغداد برای پرداخت بدهی خود به ایران خبر داد.
به گزارش ایرنا، رضا اردکانیان دیروز گفت: دلیلی برای نگرانی درباره پرداخت‌های مربوط به صادرات برق به کشور عراق وجود ندارد و این امر در چارچوب قرارداد بین دو طرف انجام می‌شود.
وی افزود: ایران در ارتباط با اجرای قرارداد صادرات برق به کشور عراق و نیز سایر کشورهایی که مبادلات انرژی وجود دارد، هیچ‌گونه مشکلی ندارد. اردکانیان اضافه کرد: تأخیرهایی در دریافت منابع وجود داشت، اما برنامه‌ریزی مناسب هم داده شده و در سفر وزیر امورخارجه عراق به ایران رئیس بانک تجارت عراق که طرف پرداخت‌کننده به ایران است، حاضر بود. وزیر نیرو گفت: طرف عراقی نشست‌هایی با همکاران وزارت نیرو داشتند و مذاکره‌هایی انجام شد و در چارچوبی که در قرارداد ذکر شده، دلیلی برای نگرانی نداریم.‌

اعضای مجمع مصالح ملی را در نظر بگیرند

مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام روز گذشته در گفت‌و‌گو با «ایران» از پیشنهاد مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مبنی بر برگشت لوایح مرتبط با «اف‌ای‌تی‌اف» به مجلس و بررسی دوباره آنها خبر داد. با این حال به گفته انصاری این پیشنهاد در مجمع رد شده است. حالا حشمت‌الله فلاحت‌پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس دهم پیشنهاد ذوالنوری را در حکم دور زدن قانون خوانده است.
او در گفت‌و‌گو با خبرآنلاین گفت: مجلس یازدهم سعی می‌کند به روال ابتدای مجلس هفتم عمل کند یعنی آن کاری که مجلس هفتم با قانون برنامه چهارم توسعه انجام داد، مجلس یازدهم یا مجموعه جریاناتی که مخالف تصویب CFT و پالرمو بودند نیز سعی می‌کنند همان کار را با لوایح FATF صورت دهند. او ادامه داد: به هر حال لوایحی که وجود دارد با مسائل کشور ارتباط پیدا کرده است مجمع تشخیص مصلحت و حتی نمایندگانی که به نمایندگی از مجلس به مجمع می‌روند باید مصالح ملی را درنظر بگیرند. فلاحت پیشه تأکید کرد: بر این باورم که بحث‌های مصلحتی مربوط به لوایح مطرح است مجمع تشخیص مصلحت باید به وظیفه مصلحتی خود، در رد یا تأیید این لوایح عمل کند و بازگشت آن به مجلس جایز نیست، خصوصاً در شرایطی که همگان صحبت از کاهش تحریم‌ها اعم از آزادسازی بخش‌هایی از منابع مالی ایران می‌کنند، لازمه‌اش تصمیم مصلحتی است نه اینکه یک دور بیهوده‎‌ای صورت گیرد که پایه قانونی هم ندارد.

همایش خانه احزاب چهارشنبه برگزار می‌شود

مدیر اجرایی خانه احزاب از برگزاری همایش خانه احزاب ایران با حضور دبیران کل احزاب و وزیر کشور و معاون سیاسی وزیر کشور در چهارشنبه سیزدهم اسفند در وزارت کشور خبر داد. به گزارش ایرنا، محمدعلی تبرایی گفت: با توجه به برگزار نشدن همایش در یک‌سال اخیر و اینکه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ هستیم و ضرورت تلاش برای مشارکت‌های مردمی و احزاب در این کارزار سیاسی، شورای مرکزی خانه احزاب مصوب کرد که همایشی با موضوع «نقش احزاب در انتخابات ۱۴۰۰» برگزار شود.
او اضافه کرد: با توجه ضرورت رعایت پروتکل ستاد مبارزه با کرونا در موج چهارم کرونا از دغدغه‌های خانه احزاب و وزارت کشور است و سعی داریم کاملاً رعایت شود.
وی با بیان اینکه مخاطب دعوتنامه رئیس خانه احزاب فقط دبیران کل احزاب، اعضای کمیته‌های خانه احزاب و خانه احزاب استان‌ها است، گفت: در صورت عدم امکان شرکت حضوری، مدعوین می‌توانند به شکل مجازی در این همایش شرکت کنند.‌

استقبال ایران از آتش‌بس هند و پاکستان

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران از بیانیه مشترک بین هند و پاکستان مبنی برتوافق دو کشور برای حفظ دقیق آتش‌بس در خط کنترل استقبال کرد. خطیب‌زاده بیانیه مشترک هند و پاکستان را گامی مهم در جهت صلح و ثبات بیشتر در آسیای جنوبی برشمرد و ابراز امیدواری کرد دو کشور با برداشتن گام‌های بیشتر در جهت صلح، ثبات و رفاه منطقه گام بردارند.
گفتنی است هند و پاکستان برای اولین بار بعد از دو دهه بر سر آتش‌بس در منطقه مورد مناقشه کشمیر به توافق رسیدند.
رسانه‌های پاکستان چند روز پیش گزارش دادند که ارتش این کشور با ارتش هند بیانیه‌ای مشترک منتشر کرده و بعد از بررسی اوضاع در طول خطوط تماس و همچنین درهمه بخش‌های دیگر به برقراری آتش‌بس راضی شدند. دراین بیانیه آمده است: «دو طرف برسرالتزام عملی به همه توافق‌ها و تفاهم‌ها و آتش‌بس طول خط تماس توافق کرده‌اند. مقامات نظامی همچنین مسائل و نگرانی‌های اصلی دو طرف را که باعث اخلال در صلح شده و به اقدامات خشونت‌آمیز دامن می‌زند، بررسی کردند.»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7578/2/570886/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها