اما و اگرهای روابط امریکا با «بن سلمان»


‌ریچارد‌ هاس رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی امریکا
مترجم: بنفشه غلامی‌
گزارشی که روز جمعه از سوی کمیته اطلاعاتی کنگره امریکا درباره قتل «جمال خاشقجی»، منتقد عربستانی منتشر شد، بسیار فراتر از آنچه بود که تاکنون جهان درباره این قتل می‌دانست. این پرونده فاش می‌کرد که ارتباط بسیار قوی بین این قتل و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی وجود داشته است. این اطلاعات نشان می‌دهد «بن سلمان» خواهان مرگ «خاشقجی» بوده است تا هم خود از شر یک منتقد آسوده شود و هم به این طریق به سایر منتقدان هشدار دهد. در زمان وقوع این قتل «دونالد ترامپ» چشم خود را بر این اطلاعات پوشاند، زیرا نمی‌خواست روابط خود با ولیعهد عربستان را که موضع ضد ایرانی او معروف است، از دست بدهد. ضمن اینکه عربستان به این ترتیب تمایل زیادی به خریدهای تسلیحاتی از امریکا داشت. اما دولت «بایدن» کاملاً متفاوت از دولت «ترامپ» است. دولت جدید امریکا در حال تلاش برای پایان دادن به جنگ یمن است و درباره مسائل حقوق بشری، رویکرد ویژه‌ای دارد. اینکه «بایدن» تماس با پادشاه بیمارعربستان را به تماس با ولیعهد جوان او ترجیح می‌دهد، حاکی از تلاش وی برای جدا کردن روابط امریکا با عربستان از روابط با «بن سلمان» است.
اما این واقعیت را نیز نباید از نظر دور داشت که این جدایی تنها تا زمان مرگ «سلمان» اعتبار دارد و امریکا در موقعیتی نیست که بتواند برای عربستان پادشاهی تعیین کند. ضمن اینکه او خود نیز می‌داند امریکا در نهایت دلایل زیادی برای حفظ روابط با بن سلمان خواهد داشت. یکی از این دلایل صلح خاورمیانه است که به خاطر آن دولت امریکا مجبور خواهد بود ولو با یک رهبر نه چندان کامل و دور از خطای عربستان تعامل داشته باشد. از همین رو است که می‌بینیم «بایدن» علیرغم هشدارهای حقوق بشری به «پوتین» و «شی»، روابطش را با آنان حفظ می‌کند و با وجود تحریم آنها دیپلماسی خود با آنان را قطع نمی‌کند و روابط دوجانبه با روسیه و چین را قربانی مسائل داخلی امریکا و شعارهایش نمی‌کند. پس نباید دور از انتظار باشد که او دیر یا زود به‌خاطر منافع امریکا، وارد دیپلماسی با «محمد بن سلمان» شود. البته سیاست اخیر «بایدن» در مقابل ولیعهد عربستان به این منظور نیز انجام شده است که بتواند وی را برای آینده در مهار مسائل حقوق بشری قرار دهد و مانع آن شود که وی دیگر بار بخواهد منتقدانش را هدف قرار دهد.
آوردن عربستان به پای میز مذاکره و دیپلماسی می‌تواند برای اهداف بلندمدت امریکا در خاورمیانه نیز مؤثر باشد. گفته می‌شود «محمد بن سلمان» برخلاف «ملک سلمان» کاملاً آماده عادی‌سازی روابط با اسرائیل است. (یعنی همان چیزی که هر دولتی در امریکا برای به ثمر رسیدن آن تلاش می‌کند.) شاید مدت زمان زیادی طول بکشد تا از «محمد بن سلمان» برای سفر به امریکا دعوت شود، چه برسد به کاخ سفید. اما در نهایت چنین چیزی دیر یا زود اتفاق خواهد افتاد.‌                                                                  منبع: Project Syndicate

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7578/4/570896/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها