ماجرای تخریب دو خانه در روستای «تورسو» چه بود؟

واکنش منفی به اجرای حکم قانونی درقلب جنگل‌های هیرکانی


ساری - صحنه تخریب ۲ واحد مسکونی در روستای «تورسو» شهرستان بابل آن‌گونه که در فضای مجازی پخش شد، متأثرکننده بود.فریاد زنان و بچه‌ها و تلاش‌های ناکام برای جلوگیری از تخریب خانه بخشی از این کلیپ است که واکنش‌های زیادی را در پی داشته است.
به‌گزارش ایرنا، این اتفاق پنجم اسفند ماه رخ داد. تخریب این منازل طبق آنچه اداره منابع طبیعی بابل با انتشار توضیحی مکتوب اعلام کرده، با اخذ حکم قضایی بوده است، حکمی که در واکنش‌های فضای مجازی مورد بی‌اعتنایی قرار گرفت تا تخریب خانه‌ها خودسرانه و «ظالمانه» جلوه کند.
واکنش احساسی فضای مجازی اما در همان فضا باقی نماند و بر فضای حقیقی نیز اثرگذاری کرد تا برخی از شخصیت‌های محلی درباره این واقعه از طریق اظهار نظر و با انتشار بیانیه واکنش نشان دهند، اگر چه فصل مشترک تمامی این واکنش‌ها بر خلاف فضای مجازی نه بی‌توجهی به حکم قضایی بلکه تأکید بر نادرست بودن زمان اجرای حکم و ضرورت توجه به وضعیت مالکان در فصل سرما بوده است.
نخستین واکنش در فضای حقیقی از سوی امام جمعه بندپی شرقی با انتشار یک فایل صوتی صورت گرفت. حجت‌الاسلام پوررمضان در این فایل صوتی گفت: به‌هیچ عنوان پذیرفتنی نیست که خوش‌نشینان در مناطق بالادست بدون هیچ مزاحمتی به زندگی و تفریح خود ادامه دهند، اما اهالی یک روستا که چند نسل در آن زندگی می‌کنند حق زیستن نداشته باشند.
آیت‌الله سید رحیم توکل نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری که خود اهل شهرستان بابل است با انتشار پیامی مکتوب نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و تأکید کرد: آنچه در روستای تورسو در آستانه میلاد امام علی(ع) اتفاق افتاد کام مردم و دلسوزان نظام اسلامی را تلخ کرد.
نمایندگان بابل در مجلس شورای اسلامی در بیانیه مشترکی نسبت به آنچه در تورسو رخ داد ابراز تأسف کردند و از وزیر جهاد کشاورزی خواستند تا با این «برخورد ناپسند به مردم» رسیدگی کند.
بررسی‌های ایرنا نشان می‌دهد که خانه‌های تخریب شده متعلق به ۲ برادر بوده که در کنار خانه پدریشان ساخته شده بود. این موضوع را رمضانعلی حیدری رئیس شورای روستای تورسو هم تأیید کرد وگفت: خانه‌های تخریب شده متعلق به دو برادر بوده که یکی از آنها طلبه است و دیگری کارگری می‌کند. وی افزود: سه برادر در کنار خانه و ملک پدری خود سه خانه ساختند که خانه ۲ برادر و دیوار منزل برادر سوم تخریب شده است. او با اظهار این که خانه‌ها در داخل بافت روستایی ساخته شده بود و روستای تورسو هم دارای کد است و در وزارت کشور به ثبت رسیده است، گفت: در سال ۱۳۷۵ برق‌رسانی به این روستا انجام شده و دارای طرح هادی و دکل مخابراتی است و در دهه فجر امسال طرح گازرسانی به این روستا هم افتتاح شد. وی افزود: اهالی این روستا هفت نسل گذشته خود را که ساکن این روستا بودند به‌نام معرفی می‌کنند و تاکنون یک وجب از زمین خود را به غیربومی نفروخته‌اند.
۳۰۰ روستا در دل جنگل هیرکانی
رئیس شورای بخش بندپی شرقی بابل هم که به مدت ۲۶ سال در این سمت مشغول فعالیت است، گفت: در مناطق بالادست حدود ۳۰۰ روستای جنگل‌نشین در جنگل‌های هیرکانی ساکن هستند که سابقه تاریخی اسکان این روستاها همانند تورسو و طایفه فیروزجاه ۹۰۰ ساله است.
علی بیگلری افزود: اعتقاد ما این است که جنگل‌های نادر هیرکانی باید حفظ شود اما ساکنان و جنگل‌نشینان هم باید حفظ شوند. مردم منطقه نسبت به حفظ جنگل و منابع طبیعی حساسیت‌های زیادی دارند و اینگونه برخورد که در تورسو اتفاق افتاد برای مردم پذیرفتنی نیست.
اجرای نادرست حکم
فرماندار بابل که برای دلجویی از اهالی روستای تورسو به منطقه رفته بود، در جلسه‌ای با حضور بزرگان روستا در جریان اتفاقات اخیر قرار گرفت و گفت: هر چند کار انجام شده با حکم مراجع قضایی و قانونی بوده است، اما نحوه اجرای آن درست نبود.
قربانعلی ولیزاده بورا افزود: منابع طبیعی باید از قبل به این افراد اطلاع می‌داد و بر اساس صورت جلسه رسمی به آنها فرصت تخلیه داده می‌شد. آن چیزی که برای مردم منطقه و همه ما آزاردهنده شد خلأ قانونی برای اهالی جنگل‌نشین است. اهالی این روستاها که خود یکی از نگهبانان منابع طبیعی هستند با شرایط سخت در حال زندگی و دامداری هستند، اما نمی‌توانند برای خود و حتی دام‌های خود مکانی مناسب با سازه‌های مطلوب احداث کنند. اگر چه نحوه اجرای حکم تخریب ۲ واحد مسکونی روستای تورسو باعث جریحه‌دار شدن احساسات افکار عمومی شده و واکنش برخی از مسئولان منطقه را در پی داشته است، ولی اداره منابع طبیعی بابل با انتشار توضیحی مکتوب تأکید کرده است که به وظیفه ذاتی خود در حفاظت و صیانت از انفال عمل کرده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7578/6/570910/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها