هدفون های شکسته بی خانمان‌ها را گرم می‌کند


علیرضا احمدی/ اگر شما در زمستان هنگام ورزش یا پیاده روی هدفون‌های بزرگ را مورد استفاده قرار داده باشید احتمالاً متوجه شده‌اید که تا چه حد می‌تواند گوش شما را در هوای سرد، گرم نگاه دارد. همین موضوع باعث شد تا ایده‌ای در ذهن «ویلیام پتز»(William Petz) جرقه بزند.
وی مدیرعامل کمپانیQuiet Events است؛ یک شرکت که سیستم‌ها و هدفون‌های بی‌سیم را برای جشن‌ها و رویدادهای مختلف به متقاضیان اجاره می‌دهد و ازآنجا که فعالیت‌های برون مرزی و بین‌المللی دارد در لندن، اوتاوا، ونکوور و توکیو  فعالیت دارد. این هدفون‌های مجهز به ال ای دی(LED) در جشن‌ها لبخند را به لب مشتریان می‌آورد و البته گاه هم چشمان آنها را اشک آلود می‌کند ،چراکه این هدفون‌ها غالباً قابل تعمیر نیستند.
 درحال حاضر تنها در دفتر نیویورک این کمپانی بیش از هزار هدفون بلااستفاده وجود دارد و البته در 9سال گذشته بیش از 20هزار هدفون بلااستفاده روی دست این کمپانی مانده است. این موضوع ذهن پتز را درگیر کرده و ازآنجا که نمی‌خواهد زباله الکترونیک تولید کند همه آنها را در انبارهایی نگهداری می‌کند.
وی که تصمیم داشت تا از شر این هدفون‌های خراب و بلااستفاده راحت شود، ابتدا آنها را در اختیار مدارس فناوری در منطقه قرار داد تا دانش‌آموزان به تعمیر آنها بپردازند و با اجزای این هدفون‌ها آشنا شوند ولی این طرح چندان مورد استقبال قرار نگرفت ،چراکه این هدفون‌ها قابل تعمیر نبودند.
 ایده‌های بعدی وی هم برای خلاص شدن از شر این هدفون‌های خراب به جایی نرسید، تا این که بتازگی ایده تبدیل این هدفون‌ها به وسایلی برای گرم نگاه داشتن گوش افراد بی‌خانمان به ذهنش خطور کرده است.
وی با خودش فکر کرد حتی اگر هدفون‌ها توانایی پخش موسیقی نداشته باشند می‌توان به جای دورانداختن آنها، این محصولات شکسته یا خراب را برای گرم نگاه داشتن گوش در سرمای شدید مورد استفاده قرار داد که به این ترتیب زباله الکترونیک کمتری هم تولید شود، اما چه کسانی به این هدفون‌ها برای گرم شدن نیاز دارند که در پاسخ باید گفت بی‌خانمان‌ها، از ایده تا نهایی شدن طرح تنها 3روز طول کشید و وی در قالب برنامه و کمپین GoFundMe campaign به یاری افراد بی‌خانمان رفت.تبدیل این هدفون‌ها به گوش گیرهای ویژه فصل سرما کار چندان سختی نیست ولی به زمان، نیروی کار و مواد اولیه نیاز دارد، به‌عنوان مثال روکش هدفون‌های Quiet Events که از جنس چرم ساخته شده است از استحکام بالایی برخوردارند، اما به‌ عنوان مثال برای زمستان‌های سرد نیویورک مناسب نیستند. روکش این هدفون‌ها در سرما ترک می‌خورند پس باید روکش مناسب دمای هوا روی آنها کشیده شود که خود، کاری زمان بر است به همین دلیل هم «پتز»درخواست کمک‌های بشردوستانه و داوطلبانه دارد و امیدوار است بی‌خانمان‌ها این گوش گیرها را دور نیندازند و بر میزان زباله‌های الکترونیک نیفزایند بلکه آنها را برای زمستان سال بعد خود نگاه دارند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7578/17/570942/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها