اخبار




وزیر ارتباطات:
با مصوبه مجلس ترافیک مصرفی شبکه « شاد» دیگر رایگان نیست

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: مجلس با مصوبه خود دولت را مکلف کرده بابت ترافیک مصرفی در شبکه دانش‌آموزی «شاد» از مردم پول بگیرد، این در حالی است که دولت پیش از این ترافیک «شاد» برای آموزش مجازی را رایگان اعلام کرده بود.
به‌گزارش ایرنا، محمدجواد آذری جهرمی در اینستاگرام خود نوشت: مجلس شورای اسلامی مصوب کرد، دولت مکلف است نرخ تعرفه اینترنت را برای استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی ۲۰ درصد نرخ تعرفه پیام‌رسان‌های خارجی تعیین و وصول نماید.
وزیر ارتباطات افزود: سپس نماینده مردم تهران در مجلس - مجتبی رضاه خواه- در توئیتر خود نوشت «مجلس امروز مصوب کرد که قیمت اینترنت برای پیام‌رسان‌های داخلی ۲۰ درصد قیمت آن برای پیام‌رسان خارجی باشد. مجلس هفته پیش تصویب کرده بود که اینترنت گران نشود، امروز تصویب کرد که اینترنت پیام‌رسان‌های داخلی به یک پنجم قیمت برسد.» این نماینده با توئیت خود مدعی شد که مجلس، اینترنت بسیار ارزان را تصویب کرده است.
آذری‌جهرمی تأکید کرد: در پاسخ به این توئیت رئیس سازمان تنظیم مقررات به نماینده تهران گفته بود که بر اساس مصوبه دولت، هم اکنون «شاد» رایگان است. برخی دیگر از پیام‌رسان‌ها هم با توافق با اپراتورها، ترافیک خود را رایگان کرده‌اند. مصوبه شما ضد رایگان بودن پیام‌رسان‌های داخلی است. ضمناً اطلاق اینترنت به ترافیک پیام‌رسان داخلی صحیح نیست. اینترنت، اینترنت است.
جهرمی با بیان اینکه بنابراین باز هم ادعای ارزان کردن اینترنت توسط مجلس صحیح نیست، درباره تأثیرات این مصوبه یادآورشد: اول اینکه دولت مدت هاست استفاده از «شاد» را رایگان کرده است. اما چون در مصوبه جدید مجلس، دولت مکلف شده قیمت پیام رسان داخلی را ۲۰ درصد اینترنت لحاظ کند، عملاً دولت دیگر «اجازه» رایگان کردن «شبکه دانش‌آموزی شاد» را ندارد و از سال بعد استفاده از «شاد» صرفاً با پرداخت هزینه ممکن است؛ به‌همین راحتی، مصوبه‌ای ضد عدالت اجتماعی و مخالف مردم مناطق محروم تصویب شد.وزیر ارتباطات در نهایت نیز به نمایندگان مجلس توصیه کرد که با هم مشورت کنید.
گفتنی است در جلسه علنی روز گذشته  و در ادامه بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۰ مصطفی طاهری نماینده زنجان رفع ابهامی را درباره تبصره ۱۸ مطرح کرد، مبنی بر اینکه موضوع تعرفه اینترنت داخلی شامل پیام رسان های شاد، دانشگاه ها و مراکز دولتی نمی شود و آنها در سال آینده رایگان خواهند بود.

اطلاعات میلیون ها کاربر وی پی ان سرقت شد

پایگاه داده سه سرویس VPN محبوب اندروید هک شده و اطلاعات میلیون‌ها کاربر آنها برای فروش در اینترنت گذاشته شده‌اند.
به گزارش ایسنا، تحقیقات جدید سایبر نیوز نشان داده که پایگاه داده سرویس‌های SuperVPNT GeckoVPN و ChatVPN مجموعاً حاوی سوابق شخصی ۲۱ میلیون کاربر شامل اطلاعات مهمی مانند اطلاعات کاربری تأیید هویت بوده‌اند.
اگر پایگاه داده این سرویس‌ها واقعاً هک شده باشد، آنچه که بیشتر نگران کننده است میزان اطلاعاتی است که این سرویس‌ها درباره کاربران خود ثبت کرده‌اند هر چند که در سیاست‌های حریم خصوصی‌شان مدعی هستند چنین کاری نمی‌کنند.
علاوه بر اطلاعات احراز هویت، این پایگاه داده همچنین شامل آدرس ایمیل، اطلاعات مربوط به پرداخت و تاریخ انقضای حساب‌های پولی بوده است. ظاهراً هکرها تقسیم‌بندی این اطلاعات بر اساس کشور را به خریداران علاقه‌مند پیشنهاد می‌دهند.
 تیم محققان سایبر نیوز بخش‌هایی از این پایگاه‌های داده را مشاهده و اظهار کرده‌اند که اطلاعات درز یافته شامل اطلاعات دستگاه‌های کاربران است که امکان هدف گرفتن آنها را براحتی میسر می‌کند.
بر اساس گزارش تِک رادار، این سرویس های VPN هنوز صحت این اتفاق را تأیید نکرده‌اند. چنین خبری پیامدهای جدی خواهد داشت بخصوص با در نظر گرفتن این حقیقت که سرویس‌های مذکور، محبوبترین فروشندگان VPN بوده‌اند.

کنترل جنگل های آمازون با ماهواره برزیلی

برزیل سرانجام موفق شد ماهواره‌ای را در داخل این کشور به طور کامل تولید کند و قرار است این ماهواره به بررسی و کنترل وضعیت جنگل‌های بارانی در معرض خطر بپردازد.
به گزارش مهر، بخش زیادی از کشور برزیل پوشیده از جنگل‌های بارانی آمازون است که به علت تخریب محیط زیست و گرمایش زمین در معرض نابودی قرار گرفته‌اند. دانشمندان بارها هشدار داده‌اند که از بین رفتن جنگل‌های آمازون موجب تسریع روند کاهش کیفیت زندگی در کل کره زمین خواهد شد. برای بررسی دقیق‌تر شرایط جنگل‌های وسیع آمازون، برزیل بدون تکیه به سایر کشورهای جهان و برای اولین بار ماهواره‌ای به‌نام آمازونیا – ۱ طراحی و تولید کرده است.
این ماهواره که قرار است روانه فضا شود، برزیل را به یکی از بیست کشور جهان مبدل می‌کند که از فناوری اختصاصی طراحی، تولید، پرتاب و استفاده از ماهواره برخوردار است. این ماهواره علاوه بر بررسی روند جنگل زدایی در برزیل، وضعیت زمین‌های کشاورزی را نیز در این کشور رصد می‌کند.
برزیل از سال ۲۰۰۸ به این سو در تلاش برای طراحی و تولید ماهواره بوده و بیش از ۶۰ میلیون دلار در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده است. اگر چه این رقم هزینه کلانی محسوب می‌شود، اما اگر قرار بود برزیل برای تأمین نیاز خود ماهواره‌ای را از خارج از این کشور وارد کند باید تا شش برابر این رقم را هزینه می‌کرد.
ماهواره آمازونیا – ۱ که توسط مؤسسه ملی تحقیقات فضایی برزیل ساخته شده، ۲.۵ متر طول و ۶۴۰ کیلوگرم وزن دارد و در درون آن شش متر کابل و سه دوربین عریض برای شناسایی نقاط دارای جنگل‌های آسیب دیده که وسعتی بیش از ۴ زمین فوتبال دارند، نصب شده است. در صورت تأمین بموقع بودجه ماهواره یادشده در سال ۲۰۱۸ برای پرتاب به فضا تکمیل می‌شد. برزیل در سال ۲۰۳۳ هم برای پرتاب ماهواره به فضا تلاش کرده بود، ولی در نتیجه انفجار راکت پرتاب ماهواره ۲۱ نفر کشته شدند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7578/17/570945/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها