به نام تاریخ




11 اسفند
سال 1941 در چنین روزی یک فرستنده رادیویی در امریکا به‌نام WBNT به‌عنوان نخستین فرستنده غیرآزمایشی آغاز به کار کرد و تغییر زیادی در پخش این رسانه ایجاد کرد.
تولدها
مرتضی حنانه: موسیقیدان و آهنگساز شاخص ایران سال 1301 در چنین روزی به دنیا آمد. مرتضی حنانه در هنرستان موسیقی ملی تحصیل کرد و از موسیقیدانان اهل چکسلواکی که برای آموزش به هنرجویان به ایران آمده بودند نواختن ساز هورن را آموخت. با آغاز جنگ جهانی دوم هنرستان موسیقی تعطیل شد اما او با هنرمندانی چون غلامحسین غریب و حسن شیروانی کنسرت‌هایی را در تالارهای انجمن‌های علمی و فرهنگی اجرا کرد و با پیوستن پرویز محمود به این گروه در سال 1325 پایه ارکستر سمفونیک تهران گذاشته شد. در سال 1328 با شیروانی، غریب و جلیل ضیاپور نشریه فرهنگی و پیشرو «خروس جنگی» را منتشر کردند و در همان سال‌ها حنانه «سوئیت شهر مرجان» را ساخت و این سوئیت با ارکستر سمفونیک تهران اجرا شد و حنانه را به شهرت رساند. در سال 1332 آثار حنانه در جشن هزاره ابن سینا مورد توجه قرار گرفت و سفیر وقت ایتالیا بورس هنری این کشور را به او داد تا برای تکمیل تحصیلاتش به ایتالیا برود. پس از بازگشت به ایران حنانه ارکستر فارابی را تأسیس کرد و اجراهای زیادی برای رادیو داشت. «کاپریس»، «صبر و ظفر»، «در بزرگداشت فردوسی»، «لالایی»، «مهرگان» و «اورتوریوی بزرگ» از آثاری هستند که توسط او ساخته شدند. حنانه موسیقی فیلم هم می‌ساخت و این کار را از سال 1327 با فیلم «ایران سرزمین طلای سیاه» آغاز کرد و پس از آن موسیقی فیلم‌های «عروس دجله»، «بهلول»، «ساحل انتظار»، «تپه‌های مارلیک»، «لذت گناه»، «عروس دریا»، «الماس 33»، «پل»، «فرار از تله»، «باباشمل»، «راز درخت سنجد»، «خون بارش»، «قلندر»، «تشریفات»، «مردی که موش شد» و «جعفرخان از فرنگ برگشته» را ساخت و البته موسیقی به یادماندنی سریال «هزاردستان» از آثار ماندگار اوست. مرتضی حنانه سال 1368 درگذشت.
فرخ تمیمی: مترجم و شاعر معاصر ایران سال 1312 به دنیا آمد. فرخ تمیمی در رشته‌های حسابداری و امورمالی تحصیل کرده بود اما به‌دلیل تسلطش بر زبان انگلیسی شروع به ترجمه شعر، مقاله و کتاب کرد و «مردان پوک»، «دنیا از چشم هسه»، «راینر مایا ریکله» و «شور ذهن» با ترجمه او منتشر شدند. تمیمی شعر هم می‌سرود و مجموعه‌های «آغوش»، «سرزمین پاک»، «خسته از بی‌رنگی تکرار»، «دیدار» و «از سرزمین آیینه و سنگ» از کارهای منتشر شده اوست. تمیمی سال 1381 درگذشت.
سپیده شاملو: نویسنده رمان «انگار گفته بودی لیلی» سال 1347 به دنیا آمد. سپیده شاملو ابتدا مقاله‌هایی درباره سینما می‌نوشت و با نوشتن رمان «انگار گفته بودی لیلی» در سال 1379 به‌عنوان نویسنده مطرح شد و مورد توجه قرار گرفت. پس از آن مجموعه داستان «دستکش قرمز» را نوشت و رمان «سرخی تو از من» دیــــگر رمان او بود. شاملو برای «انگار گفته بودی لیلی» در سال 1379 برنده جایزه هوشنگ گلشیری به‌عنوان بهترین رمان سال شد.
امیرحسین خورشیدفر: داستان نویس و مترجم ایران سال 1359 متولد شد. امیرحسین خورشیدفر سال 1380 با انتشار کتاب‌های «داستانی از اولین روزهای زمین»، «پسری که هیچ ستاره‌ای نداشت» و «باران» در حوزه ادبیات داستانی کودک و نوجوان کارش را آغاز کرد و اولین مجموعه داستانش برای بزرگسالان با نام «زندگی مطابق خواسته تو پیش می‌رود» در سال 1385 منتشر شد. این مجموعه داستان با استقبال مواجه شد و جوایز گام اول، روزی روزگاری، مهرگان و جایزه هوشنگ گلشیری را برای خورشیدفر همراه آورد. «قصه‌های شیخ اشراق» که بازروایی داستان‌هایی از سهروردی است، «شرط‌بندی روی اسب مسابقه» و «تهرانی ها» دیگر آثار او هستند. کتاب «ولگردی با قصد قبلی» نوشته موریل اسپارک هم با ترجمه خورشیدفر منتشر شده است.
   سالروز تولد سیروس ذکایی شاعر و جعفر عزیزی شاعر هم امروز است.‌‌‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7578/20/570967/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها