در جلسه شورای عالی قضایی تأکید شد

ضرورت بازرسی و نظارت جدی بر بازداشت‌های غیر ضروری


رئیس قوه قضائیه گفت: مدیریت زنجیره تولید، تأمین و مصرف آنچنان دست نیافتنی و پیچیده نیست که در فقدان آن وضعیتی برای دلالان فراهم شود تا آنها عرصه را بر مردم، تولیدکنندگان و توزیع کنندگان تنگ کنند.
به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در جلسه شورای عالی قوه قضائیه با تأکید بر این نکته که جامعه را باید از بدی‌ها، زشتی‌ها و پلیدی‌ها دور داشت، گفت: مزین شدن به مکارم و کرامت‎های اخلاقی انسان را از گرفتار شدن به انحرافات دور کرده و جامعه‌ای متعالی و رشد یافته را نوید می‎دهد. او توجه به کرامت‎های اخلاقی در دستگاه قضایی را نیز یک ضرورت دانست و افزود: حفظ کرامت ارباب رجوع، اصحاب دعوا، متهمان و همچنین همکاران به عنوان جلوه‎هایی از رعایت کرامت اخلاقی، باید همواره مدنظر کارکنان دستگاه قضایی باشد. آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تأکید بر ضرورت ایستادگی و مقاومت در مقابل مستکبران و متجاوزان، گفت: توجه به راهبرد خنثی‌سازی تحریم‎ها که مقام معظم رهبری طی سخنرانی‎های اخیرشان برای ملت ایران تبیین کردند، راهگشای وضعیت امروز کشور است.
رئیس قوه قضائیه همچنین با بیان اینکه مسئولان و دولتمردان وظیفه دارند در شب عید با رفع دغدغه‌های جامعه، دسترسی مردم به کالا‌های مورد نظرشان را تسهیل کنند، گفت: قوه قضائیه آماده است که در تمام شهر‌های کشور به دولت و بخش‌های مسئول در جهت دستیابی به مدیریت بهتر زنجیره تولید، تأمین و مصرف کمک کند.  در این نشست حجت‌الاسلام جعفر منتظری از برنامه دادستانی کل کشور برای نظارت و بازرسی از آن دسته از قرار‌های منتهی به بازداشت، با دلایل کم  یا غیرضرور از ناحیه بازپرس یا دادیار و دادستان خبر داد و افزود: در این باره هیچ گونه گذشتی وجود نخواهد داشت، و بر همین اساس هیأتی در استان‌ها تشکیل شده که پرونده‌ها را بررسی می‌کند و اگر حکم بازداشتی با دلایل کم و قصور یا تقصیر صادر شده باشد، افراد متخلف به دادسرای انتظامی معرفی خواهند شد. رئیس قوه قضائیه نیز با اشاره به گزارش دادستان کل کشور گفت: در موضوع زندان، احتیاط بر زندان نکردن افراد است. اگر بی دلیل کسی به زندان فرستاده شود، هم خلاف شرع هم خلاف قانون و هم خلاف حیثیت افراد بوده و دلخوری‎های اجتماعی ایجاد می‌کند. وی تأکید کرد: موضوع زندان امری عادی نیست، چطور می‌توان از فردی که نباید به زندان می‌رفت، اما با تشخیص غلط یا قصور و تقصیر زندانی شده است از خانواده او دلجویی کرد؟ تأکید ما بر اجرای پرقدرت «دستورالعمل ساماندهی زندانیان» در کشور برای جلوگیری از اینگونه اتفاقات است. رئیس قوه قضائیه همچنین در ادامه این نشست به برخی تخریب‌های صورت گرفته نسبت به چهره‌های قضایی کشور در فضای رسانه‌ای نیز اشاره کرده و گفت: این وظیفه دستگاه است که از قاضی و مدیر شجاع و کارآمد خود در مقابل این هجمه‌ها حمایت کند. گاهی می‌بینیم افرادی در قوه قضائیه مورد هجمه قرار می‌گیرند که ۴۰ سال است زندگی آنها را می‌شناسیم و به پاکی و طهارت آنها شهادت می‌دهیم.‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7585/2/571657/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها