اخــــــــــبار




گفت‌وگوی مسجدی با وزیر دارایی عراق درباره مطالبات مالی ایران

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد روز گذشته در دیدار با «عبدالامیر علاوی»، وزیر دارایی عراق درباره فضای سیاسی بین دو کشور از جمله نحوه دریافت مطالبات ایران از طرف عراقی بحث و گفت‌و‌گو کرد. به گزارش ایرنا «علاوی» در این نشست گفت که مطالبات ایران در اولویت پرداخت‌های کشورش قرار دارد و تأکید کرد که پیش‌بینی لازم در این زمینه انجام شده است.
جمهوری اسلامی ایران بابت صادرات برق و گاز نزدیک به ۶‌میلیارد دلار از عراق طلب دارد. به گفته سخنگوی وزارت خارجه ایران با وجود اینکه مطالبات اکنون در بانک‌های عراقی انباشته شده است و پیشرفت‌هایی جهت وصول آن نیز حاصل گردید، اما مهم‌ترین مشکل سد راه پرداخت این بدهی‌ها از سوی بغداد، تحریم غیر قانونی و ظالمانه امریکا است.
اخیراً اخباری از آزادسازی منابع ایران در عراق با موافقت دولت «جو بایدن» منتشر شده است. این خبرها پس از آن مطرح می‌شود که توافقاتی بین دو کشور صورت گرفته بود که عراق برخی اقلام را برای ایران خریداری کند.
در همین چارچوب فؤاد حسین، وزیر امور خارجه عراق هم که 9‌اسفندماه جاری به تهران سفر کرده بود، در دیدار با مقام‌های کشورمان با اشاره به توافقات انجام شده میان مسئولان دو کشور برای تأدیه بدهی عراق به ایران که به دلیل تحریم‌های خارجی به تعویق افتاده، گفته بود: «با تلاش مستمر حوزه‌های مالی و بانکی و دستگاه‌های اقتصادی ایران و عراق، برخی از موانع مهم برداشته شده و بزودی بر اساس مدل مورد توافق دو کشور روند پرداخت بدهی‌ها آغاز می‌شود.»
همزمان عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران هم در نشستی که به درخواست مدیر عامل بانک تجارت عراق در محل بانک مرکزی برگزار شد، درباره منابع مالی ایران در عراق و راهکارهای نقل و انتقال آنها گفت‌و‌گو کرده است. در این دیدار، مقام عراقی گفت که روند استفاده از منابع یاد شده از این پس تسریع خواهد شد و تلاش می‌شود تا کانال‌ها و روش‌های مختلفی که مورد تأیید طرف ایرانی است به منظور استفاده از این منابع عملیاتی شوند.‌

‌معاونت حقوقی ریاست جمهوری موافق انحلال جمعیت امام علی نبود

‌بیژن عباسی معاون لعیا جنیدی، معاونت حقوقی رئیس جمهوری توضیح داده که این معاونت موافق با انحلال خیریه « جمعیت امام علی(ع)» نبوده است.
به گزارش « ایران»، در روزهای گذشته اولین جلسه دادگاه این خیریه با شکایت وزارت کشور برگزار شده است. روز یکشنبه هم زهرا عابدینی، معاون مشارکت‌های سازمان امور اجتماعی وزارت کشور گفت: «جمعیت امام‌علی (ع) به دلیل انحراف از اساسنامه و عدم تمکین به تذکرات وزارت کشور منحل شد.» حالا بیژن عباسی، معاون پژوهش و ترویج قانون اساسی معاونت حقوقی رئیس‌جمهور توضیح داده که معاونت حقوقی ریاست جمهوری به دلیل عدم دریافت دعوت‌نامه در جلسه شورای ملی توسعه و حمایت از تشکل‌های مردم نهاد ناظر به اتخاذ تصمیم درخواست انحلال جمعیّت امام علی حضور نداشته است.
 وی گفت: پس از اطلاع از  تصمیم انحلال طی مکاتبات و مذاکرات پیاپی، راهکار حقوقی به وزارت کشور و رئیس‌جمهور محترم و هیأت دولت ارائه و جهت ایجاد فرصت اجرا، پیشنهاد استرداد و یا دست‌کم استمهال در رسیدگی قضایی را داده است. بدین ترتیب، اعلامات دایر بر موافقت معاونت حقوقی رئیس‌جمهور با درخواست انحلال جمعیت خلاف واقع و ‌بی‌پایه است. عباسی افزود: معاونت حقوقی حسب وظیفه خود پس از طرح مشکلات حقوقی درخصوص سازمان مردم نهاد و حتی دیگر اشخاص حقوقی، در وهله اول به دنبال یافتن راهکار حقوقی برای رفع اشکالات مطروحه است و قویّاً معتقد است که از بین رفتن نهادها باید آخرین و دور از دسترس‌ترین اقدام باشد و پیش از آن، همه تلاش‌ها باید معطوف به راهکارهای اصلاحی ناظر به حفظ و بقای نهادهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی باشد.

وردی‌نژاد: برای استفاده از جاده ابریشم باید قوانین تجارت و سرمایه‌گذاری را اصلاح کنیم

فریدون وردی‌نژاد، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری در نشست آنلاین با موضوع یک پهنه یک راه درباره سازه‌های سیاسی امنیتی مطرح در جاده ابریشم، تأکید کرد که ایران برای چین در نقشه «یک پهنه یک راه» اهمیت ژئو اکونومیک ندارد بلکه اهمیت ژئواستراتژیک دارد. به گزارش ایسنا، وردی‌نژاد با بیان اینکه در دوران جدید چین، شی جین پینگ در داخل حزب و دولت با فساد مقابله کرد و برای تثبیت قدرت حرکت کرد تا قدرت شخص وی محور باشد، افزود: «او در سیاست خارجی توانست با به چالش کشیدن نظم جهانی و نظام تک‌قطبی، با امریکا رقابت استراتژیک کند و نظم جدیدی ایجاد کند. بنابراین برای آن‌که رهبری آسیا را به‌دست آورند، دنبال احیای جاده ابریشم رفتند تا دسترسی بهتری به بازارهای آسیا و سپس بازارهای اروپا به‌دست آورند».
وردی‌نژاد با اشاره به اینکه در دوره ترامپ درگیری چین و امریکا زیاد شد، تصریح کرد: «احیای جاده ابریشم نوین با چالش امریکا مواجه است، روابط چین و روسیه هم در زمینه همکاری نظامی و اقتصادی نزدیک‌تر شده است اما تا رسیدن به سازه نوین امنیتی راه زیادی بین دو کشور باقی مانده است. بی‌اعتمادی به غرب موجب نزدیک شدن این دو کشور شده است. البته دو کشور نسبت به یکدیگر با احتیاط برخورد می‌کنند. روسیه از نفوذ چین در آسیای مرکزی نگرانی دارد پس به دنبال عضویت هند در اتحادیه اوراسیا است». معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری با طرح این پرسش که آیا زمینه‌ای برای استفاده ایران وجود دارد؟ گفت: ارتقای همکاری ایران با اوراسیا برای ایران منافعی دارد. ما باید در کنار حفظ جایگاه خود در اتحادیه اوراسیا، به دنبال ایجاد روابط اقتصادی در زمینه احیای جاده ابریشم باشیم. جایگاه ایران از دید چین این است که ایران مانعی برای توسعه ناتو به شرق است. چین چنین نگاهی به ایران دارد و در واقع ایران برای چین در نقشه یک پهنه یک راه اهمیت ژئواکونومیک ندارد بلکه اهمیت ژئواستراتژیک دارد. ایران هم باید در اتحادیه‌های منطقه از جمله پیمان شانگهای حضور یابد و فعال شود. چون چین تمایلی برای ورود به درگیری ایران و امریکا ندارد، مایل نیست ایران در پیمان شانگهای حضور داشته باشد. ایران هم باید به مجامع بین‌المللی و FATF وارد شود. برای خارج شدن ایران از مدار امنیتی چین، باید همکاری نفتی، گازی ریلی، ترانزیتی، دانشگاه، ساخت سد، پوشاک، صنایع غذایی و دارویی با چین وارد همکاری شود. وی در پایان گفت: ایران در رده دوازدهم اولویت چین در احیای جاده ابریشم است بنابراین برای استفاده از مزایای جاده ابریشم باید قوانین خود را برای تسهیل در تجارت و سرمایه‌گذاری مشترک اصلاح کنیم و وارد مجامع بین‌المللی و منطقه‌ای شویم.‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7585/2/571662/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها