وزیر امور خارجه:

گفت‌وگوی جامع با امریکا نیازمند اجماع ملی است


وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه ما تابوی مذاکره با امریکا را شکستیم، گفت که گفت‌وگوی جامع  با این کشور نیازمند یک اجماع ملی است.
به گزارش «ایران»، محمدجواد ظریف در بخشی از گفت‌وگوی مفصل خود با «مردمسالاری آنلاین» درباره مذاکره با امریکا افزود: اول اینکه مذاکره با امریکا یک موضوع بسیار حساس است که بدون اجماع ملی شدنی نیست. صرفنظر از اینکه نظر من چه باشد، معتقدم که این سیاست باید در بستر اجماع ملی شکل بگیرد و نمی‌تواند صرفاً براساس دیدگاه یک نفر و یک دستگاه انجام شود.
وی ادامه داد: دوم اینکه مقام معظم رهبری، امکان مذاکره جامع را هم برای امریکا در برجام فراهم کردند. ایشان فرمودند که این یک آزمایش برای امریکاست. اگر آنها از این آزمایش موفق بیرون بیایند، آن وقت ممکن است در سایر موارد هم با آنها صحبت کنیم. خب امریکا نشان داد که در این آزمایش مردود شده است. مثل یک دانش‌آموز که در یک امتحان مردود شده، یک کلاسی بوده و امریکایی‌ها سال اول را با تجدیدی قبول شدند (چون اوباما هم خیلی خوب برجام را اجرا نکرد)، امتحان دوم و سوم را هم که صد درصد رد شدند. الان وقت آن رسیده که این کلاس را یک بار دیگر طی کنند. این صحبتی بود که مقام معظم رهبری دور قبل فرمودند و من فکر می‌کنم که البته این تجربه، بسیار بد بود و باید ببینیم که امریکایی‌ها می‌توانند لااقل در یک کلاس برجام با نمره خوب فارغ‌التحصیل شوند تا درباره کلاس بعدی صحبت کنند.ظریف همچنین درباره دستاوردهای برجام با بیان اینکه ما در دو سال امضای برجام تا خروج امریکا،  بهترین استفاده را از آن نکردیم، گفت: یعنی گرفتار دعوای داخلی شدیم که نمره برجام 100 است یا 5 است یا منفی 10 است.
اگر روی یک عدد معقولی توافق کرده بودیم و سعی می‌کردیم همان را نقد کنیم، پیشرفت بیشتری داشتیم. چند ماه ما منتظر توافق داخلی سر IPC و قراردادهای نفتی شدیم؟
وی ادامه داد: دوستان ما در بخش اقتصادی می‌توانند تصدیق کنند که ما نزدیک به 85 میلیارد دلار پیشنهاد سرمایه‌گذاری در ایران داشتیم.
 چقدر را جذب کردیم؟ من متخصص این امر نیستم و نمی‌توانم بگویم که باید همه را جذب می‌کردیم. اما اگر یک مقدار از آن را جذب کرده بودیم، تحریم ایران هزینه‌مند بود و آنقدر ساده نمی‌شد. خب ما این کار را صورت ندادیم.
در مورد بعضی دیگر هم مثلFATF، وارد دعوایی شدیم که به نتیجه نرسید و تقریباً دو سال را از دست دادیم. خواهش می‌کنم فقط آمار آن دو سال را نگاه کنید. از ۲۶ دی ۹۶ که برجام شروع شد، ما هر سه ماه یک بار، طبق قانون موظف بودیم به مجلس گزارش بدهیم. گزارش ۲۶ دی ۹۷ وزارت خارجه به مجلس را مطالعه بفرمایید. ببینید که دستاوردهای یک سال اجرای برجام در همه حوزه‌ها چه بوده است.
ظریف افزود: تمام کشتی‌های ما که داخل تحریم بودند، از تحریم خارج شدند. وضعیت بانک‌ها، میزان تعاملات و همه‌ اینها انجام شد و اینها توفیقات برجام بود. حالا یک آدم قانون شکن، به خاطر مجموعه‌ای از شرایط، یعنی کم کاری ما، قلدری خودش و واقعیت‌های بین‌المللی توانست اقداماتی بکند. اگر یک نفر با یک ماشین بزرگ از چراغ قرمز رد شود و به اتومبیل‌های دیگر آسیب بزند، شما چراغ قرمز را از جا درمی‌آورید یا یک راه برای مهار آن فرد قلدر پیدا می‌کنید؟


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7585/3/571664/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها