ایران در ایران



آذربایجان غربی استان برتر کشور در حوزه آبخیزداری

ارومیه- طرح‌های آبخیزداری با هدف جلوگیری از رسوب و فرسایش خاک و افزایش آب‌های زیرزمینی در آذربایجان‌غربی مورد توجه ویژه قرار گرفته و این استان با حفظ برتری بین استان‌های کشور در این خصوص، طی بررسی اخیر سازمان جنگل‌ها و مراتع، رتبه نخست کشور را در خصوص اجرای این طرح‌ها به خود اختصاص داده است. به گزارش ایرنا، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی گفت: این استان نظیر سال‌های گذشته، امسال هم استان برتر کشور در اجرای کامل طرح‌های آبخیزداری شده است. هادی قاسمی افزود: امسال قرار بود ۲۳ طرح آبخیزداری در نقاط مختلف آذربایجان غربی اجرایی شود که همه آنها با ۲۸۰ میلیارد ریال اعتبار، اجرایی شده و به بهره‌برداری رسید.
وی اضافه کرد: با اجرای این تعداد طرح آبخیزداری، ۱۵۰ هزار هکتار از اراضی ملی آذربایجان غربی تحت پوشش این طرح‌ها قرار گرفت که زمینه بهبود وضعیت آبی آنها و همچنین افزایش باروری در این مناطق فراهم خواهد شد. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی ادامه داد: برای اجرای این طرح‌ها بیش از ۶۰ هزار مترمکعب عملیات عمرانی از جمله خشکه چینی، عملیات گابیونی و بتونی ملاتی انجام شده است. قاسمی اظهار کرد: اجرای طرح آبخیزداری در بالادست شهر ارومیه که موجب رفع مشکل سیلاب در مناطق کوهستانی این منطقه از شهر می‌شد، یکی از مهم‌ترین اقداماتی بود که انجام شد و نتایج آن، بسیار درخشان بود.
وی گفت: با اجرای این طرح، در بارش قابل توجه دهها میلیمتری باران طی روزهای گذشته در ارومیه، هیچ مشکلی برای ساکنان شهر ارومیه ایجاد نشد.
وی با اشاره به دیگر مزیت‌های اجرای طرح‌های آبخیزداری در آذربایجان غربی افزود: با توجه به اینکه به ازای هر هکتار عملیات آبخیز، ۵۳۰ میلیون مترمکعب استحصال آب صورت می‌گیرد، امسال حدود ۸۰ میلیون مترمکعب استحصال آب زیرزمینی با اجرای طرح‌های مصوب سال‌جاری انجام شده است. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی ادامه داد: همچنین عملیات آبخیزداری انجام شده طی سال‌جاری از بروز یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن فرسایش خاک در استان جلوگیری کرده است. قاسمی با اشاره به اینکه در برخی سال‌های گذشته، فرسایش خاک در آذربایجان غربی بیشتر از متوسط کشوری بود، اظهار کرد: هم اکنون در حالی که متوسط کشوری فرسایش ۱۶.۴ تن در هر هکتار است، این میزان در استان به ۱۵ تن رسیده که بخشی از آن به خاطر اجرای طرح‌های آبخیزداری بوده است.

«آق‌گل» دارد از بین می‌رود

اراک-  فرماندار خنداب با بیان اینکه تالاب آق‌گل در حال از بین رفتن است، گفت: آق گل منطقه ای بکر و طبیعی است و بیش از ۶۰ گونه پرنده در این تالاب زندگی می‌کنند، اما به دلیل نبود حقابه این تالاب در حال از بین رفتن است.
حسن خزائی‌پور در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان در خصوص پر نشدن چاه‌های غیرمجاز گفت: چندین جلسه برای پر شدن چاه‌ها برگزار شده است، اما مشکل کنونی سیر مراحل قضایی است چرا که دادستان شهرستان تأکید دارد که مراحل با اقامه دعوی در دادگستری دنبال شود. وی تصریح کرد: برای انجام هر اقدامی در شهرستان متأسفانه ممنوعیت‌هایی مطرح می‌شود. چندین سرمایه‌گذار را به شهرستان جذب کردیم، اما در واقع کار قفل شده است و با موانعی در امر تخصیص منابع آب روبه‌رو هستیم. واحدهای کوچک دامداری و پرورش ماهی نیز متقاضی کار هستند که با موانعی روبه‌رو شده‌اند.

شهردار رفسنجان معدوم‌سازی سگ‌های ولگرد را
تکذیب کرد

کرمان- شهردار رفسنجان معدوم‌سازی سگ‌های ولگرد توسط شهرداری را تکذیب کرد و گفت: شهرداری رفسنجان برای جلوگیری از تضییع حقوق حیوانات تلاش می‌کند و در اجرای طرح ساماندهی سگ‌های ولگرد نیز از پشتیبانی انجمن حمایت از حقوق حیوانات برخوردار بوده است. به گزارش خبرنگار ایسنا، به دنبال تقطیع و انتشار صحبت‌های شهردار رفسنجان در برخی رسانه‌های محلی و سراسری و جریحه‌دار شدن احساسات حامیان حیوانات، «محمد مختاری» از انتشار نادرست خبر در رسانه‌ها گلایه و نسبت به آن واکنش نشان داد.
شهردار رفسنجان با تکذیب خبر کشتار سگ‌های بلاصاحب توسط شهرداری رفسنجان، از اقدام مؤثر مدیریت شهری در عقیم سازی، ایمن‌سازی و رهاسازی سگ‌های دوره‌گرد به عنوان یکی از شهرهای پیشرو در کشور طی سال‌های اخیر خبر داد و گفت: شهرداری رفسنجان برای جلوگیری از تضییع حقوق حیوانات تلاش می‌کند و در اجرای طرح ساماندهی سگ‌های دوره‌گرد نیز از پشتیبانی انجمن حمایت از حقوق حیوانات برخوردار بوده است. وی در تشریح سابقه معدوم‌سازی و دفع سگ‌های ولگرد، گفت: پس از لغو شیوه طعمه مسموم برای از بین بردن سگ‌ها که به علت ماندگاری در طبیعت مضراتی را ایجاد می‌کرد، دستور کشتار سگ‌ها با تفنگ شکاری و سپس با استفاده از اسلحه سازمانی صادر شد و سرانجام در پاییز 1387 دستورالعملی مبنی بر تقسیم‌بندی سگ‌ها به دو گروه مفید و غیرمفید ابلاغ، اما هیچگاه توسط شهرداری رفسنجان اجرایی نشد.
مختاری ادامه داد: از سال 1397 مطالعات لازم برای کنترل جمعیت سگ‌های دوره‌گرد آغاز و به دنبال آن با همراهی، پشتیبانی و نظارت انجمن حمایت از حیوانات، پناهگاه نگهداری موقت و عقیم‌سازی در 17 کیلومتری شهر احداث شد تا با حفظ حقوق این دسته از حیوانات، از روش نامتعارف معدوم سازی که به نوعی بداخلاقی اجتماعی نیز محسوب می‌شود، جلوگیری شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7585/6/571689/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها