ترافیک؛ معضل دیرپای شهرهای گیلان

رشت و بندرانزلی کمربندی ندارند


زهره افشار
خبرنگار
ترافیک طولانی و کلافه کننده بویژه در زمان پیک ورود مسافران به گیلان تجربه هر روزه شهروندان گیلانی در شهرهای رشت و بندر انزلی است. نبود جاده کمربندی مناسب و کنارگذر، مسافرانی را هم  که مقصدشان این شهرها نیست مجبور می‌کند وارد شهر شوند و به حجم ترافیک درون شهری بیفزایند. بسیاری از مسافرانی که به این شهر‌ها سفر می‌کنند از خود می‌پرسند که با توجه به جاذبه گردشگری که این شهرهای شمالی دارند، چرا مسئولان برای کاهش ترافیک آنها نمی‌خواهند فکری کنند؟

 رشت کمربندی استاندارد ندارد
«غلامعلی نیک فهم» معاون حمل و نقل و امور زیربنایی شهرداری رشت هم به «ایران» گفت: طراحی خیابان‌های هسته مرکزی شهر رشت مربوط به چند دهه گذشته است و با توجه به اینکه همواره رشد جمعیت در مرکز استان جلوتر از برنامه‌‌های توسعه شهری بوده، امکان ارتقای هسته مرکزی شهر وجود نداشته است. ضمن اینکه بیشتر کسانی که به شهر مهاجرت کرده‌اند همواره در حاشیه شهر ساکن می‌شده‌اند که دست مسئولان را برای اجرای متوازن توسعه شهری بسته است. این مشکل سبب شده گره‌های ترافیکی در مرکز شهر رشت بیش از بقیه نقاط شهر باشد. البته به گفته معاون شهرداری هنوز مشکل ترافیک شهر رشت در حدی نبوده که شهرداری طرح‌هایی مانند زوج و فرد را در مرکز شهر به اجرا در آورد. وی با اشاره به اینکه در 30 ساله گذشته کنارگذرهایی در حاشیه شهر ایجاد شده بود، افزود: این کنارگذرها نیز با افزایش جمعیت به محدوده شهری تبدیل شده‌اند و عملاً کارآیی خود را از دست داده‌اند. به گفته نیک فهم، جمعیت خود شهر رشت بالغ بر 700 هزار نفر است ولی جمعیت شناور رشت به یک میلیون و 200 هزار نفر می‌رسد که این میزان جمعیت در ایام مسافرت ها به مراتب افزایش می‌یابد. معاون شهرداری رشت در خصوص راهکارهای کوتاه مدت شهرداری برای رفع این معضل تصریح کرد: یک رینگ کامل در شهر رشت برای کاهش بار ترافیکی طراحی شده که در سال 1400 به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی معرفی خواهد شد که امیدواریم ایجاد این رینگ بتواند بخشی از مشکل را حل کند اما بدون شک ما نیازمند اجرای یک طرح درازمدت نیز هستیم. به هرجهت شهر رشت شاید جزو معدود کلانشهرهایی باشد که فاقد کمربندی استاندارد است و کارشناسان بر این باورند که این مسأله یکی از معضلاتی است که به ترافیک رشت دامن زده است. معاون شهردار رشت توضیح داد: متأسفانه شهر رشت کمربندی استانداردی ندارد و با توجه به اینکه مرکز استان گیلان در کریدور شمال به جنوب است و کلیه ترانزیت کالا از منطقه آزاد انزلی به نقاط دیگر کشور به اجبار از داخل شهر رشت صورت می‌گیرد به همین دلیل لازم است یک کمربندی استاندارد در خارج از محدوده شهر رشت ایجاد شود که در حال حاضر در حال رایزنی با وزارت مسکن و شهرسازی هستیم تا ان شاءالله هرچه زودتر این نیاز محقق شود.

 شهری در بن‌بست محدودیت‌ها
از سوی دیگر «موسی زنجانخواه»، رئیس شورای شهر انزلی هم به «ایران» گفت: انزلی یک شهر بندری و ترانزیتی است که گذرگاه توسعه اقتصادی استان است و از نظر جغرافیایی یک شهر طولی است که دارای چندین جزیره بوده که به وسیله پل‌های ارتباطی به هم وصل شده است. در همین حال ما در شهری که خودش 150 هزار نفر جمعیت دارد در پیک مسافر 3 میلیون مسافر گذری یا اقامتی داریم که قطعاً این میزان استقبال مردم با توجه به فضایی که داریم جوابگو نیست و با گره‌های ترافیکی مواجه می‌شویم. همچنین ما در مسیر اردبیل و شهر‌های غربی هستیم و بعد از رشت بیشترین رفت و آمد برون شهری را داریم. وی افزود: البته در سال‌های گذشته تعدادی از پل‌های قدیمی مانند طالقانی و دکتر بهشتی بازسازی یا ترمیم شده است که کافی نیست ولی توانسته تا حدی ترافیک را تعدیل کند.
وی خاطرنشان کرد: در همین حال انزلی از یک سو به دلیل تالاب و دریا و از سوی دیگر به خاطر منطقه آزاد در محدودیت قرار گرفته و زمینی برای توسعه شهری ندارد. به گفته وی، منطقه آزاد انزلی دیوار به دیوار شهر واقع شده و مردم خواهان این هستند که شهر نیز به داخل محدوده منطقه آزاد اضافه شود. وی گفت: یکی دیگر از مشکلات که همه شهر‌ها هم با آن مواجه هستند، این است که قوانین مدیریت شهری یکپارچه نیست. وی همچنین درخصوص خیابان 30 متری و اینکه چرا برای رفع ترافیک این شهر کاری برای ساماندهی خیابان 30 متری نمی‌شود، توضیح داد: 30 متری یک خیابان سنتی و تاریخی است و هرگونه تعریض و ساماندهی در این خیابان باید با نظر میراث فرهنگی باشد که این مسأله دست و پای ما را بسته است.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7585/16/571729/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها