به نام تاریخ



19 اسفند
 سال 1295 در چنین روزی نخستین شماره روزنامه تجدد یا ارگان حزب دموکرات توسط شیخ محمد خیابانی در تبریز منتشر شد. مدیر این روزنامه تقی رفعت بود که بعضی مقاله‌هایش در آن با نام مستعار «فمینا» منتشر می‌شد.شیخ محمد خیابانی قصد داشت با این روزنامه کاری کند که ایران و آذربایجان از روند تجدد در جهان عقب نمانند؛ در روزنامه تجدد چند نویسنده زن هم حضور داشتند و برای نخستین بار واژه فمینیسم در ادبیات فارسی در این روزنامه استفاده شد.
 تولدها
ژولیت بینوش: بازیگر فرانسوی مشهور جهان امروز 57 ساله می‌شود. ژولیت بینوش در خانواده‌ای هنرمند به دنیا آمد و مادرش بازیگر و پدرش مجسمه ساز بود. سال 1985 با بازی در فیلم «قرار ملاقات» وارد سینما شد و بازیگری را با «درود بر مریم» و «خون ناپاک» ادامه داد اما فیلمی که باعث شهرت او شد «سبکی تحمل‌ناپذیر هستی» در سال 1988 بود. این فیلم باعث شد توجه منتقدان به بینوش و بازی اش جلب شود و پس از آن در «آسیب» و سه گانه مشهور کیشلوفسکی یعنی «آبی»، «سفید» و «قرمز» بازی کرد. بینوش با بازی در فیلم «بیمار انگلیسی» در سال 1996 برنده اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد و بیشتر مورد توجه قرار گرفت. «نیمکتی در نیویورک»، «آلیس و مارتین»، «شکلات»، «کد مجهول»، «بیوه سن پیر»، «پرواززدگی»، «در کشور من»، «ماری»، «پنهان»، «شکستن و وارد شدن»، «پاریس، دوستت دارم»، «دن در زندگی واقعی»، «پرواز بادکنک قرمز»، «پاریس»، «ساعات تابستانی»، «شیرین»، «کپی برابر اصل»، «پسر هیچ کس»، «کازموپلیس»، «کامی کلودل»، «گودزیلا»، «ابرهای سیلس ماریا»، «33»، «شب بی‌پایان»، «شبح درون پوسته»، «بگذار آفتاب به داخل بتابد»، «حیات والا»، «زندگی دوگانه» و «فکر می‌کنی من کی هستم» دیگر فیلم‌هایی است که با بازی بینوش ساخته شده‌اند. او برای بازی در «کپی برابر اصل» به کارگردانی عباس کیارستمی برنده نخل طلای جشنواره فیلم کن شد و با در نظر گرفتن جوایز جشنواره‌های برلین و ونیز در سال‌های گذشته به نخستین زنی تبدیل شد که تاج سه گانه (جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره‌های کن، ونیز و برلین) را دریافت کرده است.
بهروز وجدانی: پژوهشگر موسیقی و نویسنده و مترجم ایرانی سال 1328 در چنین روزی به دنیا آمد. بهروز وجدانی در امریکا و در رشته سیستم‌های مدیریت تحصیل کرد اما بیشترین فعالیت او در این سال‌ها در حوزه موسیقی و پژوهش درباره آن بوده است. او مدرس موسیقی سنتی و نواحی ایران و عضو کمیته ملی یونسکو و کمیته ملی فولکلور و دانش سنتی بوده و پژوهش‌های زیادی هم درباره مردم شناسی و فرهنگ عامه انجام داده است. «فرهنگ تفسیری موسیقی» و «فرهنگ جامع موسیقی ایرانی» از آثار شناخته شده وجدانی است اما «موسیقی و ساز در سرزمین‌های اسلامی»، «خودآموز موسیقی»، «سازشناسی موسیقی ایرانی»، «حضرت علی(ع) در نغمه‌های عامیانه ایران» و «موسیقی ایرانی و هویت» هم از دیگر کتاب‌های اوست. وجدانی در تهیه و تدوین پرونده‌های موسیقی بخشی‌های خراسان و موسیقی اقوام ایرانی برای ثبت در فهرست نمونه میراث فرهنگی ناملموس یونسکو و ثبت جهانی ساز عود نقش داشته و برای ثبت ردیف موسیقی سنتی ایران در یونسکو همکاری کرده است.
 سالروز تولد رشید کاکاوند نوازنده تنبک، ریچارد چیسلاک بازیگر لهستانی، محمود طیاری فیلمنامه نویس و شاعر، غلامرضا حلاج نیشابوری طراح، نسرین جافری شاعر و بهمن ساکی شاعر هم امروز است.
 درگذشت‌ها
لووان هفتوان: بازیگر و کارگردانی ارمنی سال 1396 در چنین روزی درگذشت. لووان هفتوان متولد 1345 بود و در رشته هنرهای نمایشی دانشگاه تهران تحصیل کرد. کارش را با تئاتر آغاز کرد و سال 1369 با بازی در فیلم «در کوچه‌های عشق» به کارگردانی خسرو سینایی وارد سینما شد. او سال 1991 برای شرکت در یک جشنواره تئاتر به ارمنستان رفت ،اما با گم شدن پاسپورتش نتوانست به ایران بازگردد و به مسکو رفت و فوق لیسانسش را در رشته کارگردانی تئاتر گرفت. پس از مهاجرت به کانادا کمپانی تولیدات هنری «لماز» و گروه تئاتری «ریرا» را تأسیس و با این گروه نمایش‌های «آهای کی اونجاست؟»، «عاشق»، «دارم خواب می‌بینم. نمی‌بینم؟»، «شاید رویا»، «مرغ دریایی» و «یکشنبه» را کارگردانی کرد. او سال 1389 به ایران بازگشت و سال 1991 با فیلم «لرزاننده چربی» دوباره وارد سینمای ایران شد. «پرویز» فیلمی بود که از هفتوان در خاطره‌ها ماند و پس از آن در فیلم‌های «مردی که اسب شد»، «یک دزدی عاشقانه»، «غیرمجازی»، «دراکولا»، «کوپال»، «هجوم»، «کار کثیف» و «اژدر» بازی کرد.
 پروین میکده بازیگر، شهاب‌الدین حجازی نویسنده مصری و رابرت مپل تورپ عکاس امریکایی هم در چنین روزی درگذشتند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7585/20/571752/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها