رافائل گروسی:

آژانس به دنبال بازرسی گسترده‌تر در ایران است




با وجود تأکیدات چندین باره و صریح جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اینکه ایران هرگز دنبال سلاح هسته‌ای نیست، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعا کرد باتوجه به افزایش سطح غنی‌سازی در ایران، آژانس به دنبال بازرسی‌های گسترده‌تر در ایران است تا اطمینان یابد که در برنامه هسته‌ای تهران انحراف نظامی وجود ندارد.
به گزارش ایسنا، رافائل گروسی در گفت‌وگو با روزنامه «آسیا نیککی» ژاپن مدعی شد: تولید اورانیوم در سطح بالاتر غنی‌سازی ایران را به سطوحی نزدیک می‌کند که نمی‌توان امکان استفاده‌های نظامی آن را نادیده گرفت.
او همچنین اجرای پروتکل الحاقی در ایران را یک وضعیت فوق‌العاده توصیف کرد و گفت: واضح است که اگر می‌خواهید اطمینان یابید انحراف نظامی وجود ندارد، به بازرسی بسیار قوی‌تر نیاز است.
گروسی اضافه کرد: ایران کمی کمتر از ۲۰ کیلوگرم [اورانیوم ۲۰ درصد] دارد، اما آنها در حدود سه هزار کیلوگرم اورانیوم غنی شده در اختیار دارند که در سطوح پایین‌تر تولید شده است. بنابراین، حجم آن در حال افزایش است. ایران همچنین در حال افزایش توانایی‌ غنی‌سازی خود با استفاده از تجهیزات بیشتر است.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز درباره یافتن اورانیوم طبیعی در برخی مکان‌های اعلام نشده در ایران نیز ادعا کرد که پاسخ‌های طرف ایرانی در این زمینه تاکنون از نظر فنی معتبر نبوده است.
گروسی درباره توافق موقت آژانس و ایران در جریان سفر او به تهران اظهار کرد: خوشبختانه این توافق یک چارچوب سه ماهه زمانی را برای مشورت‌ها و مذاکره دیپلماتیک درباره توافق هسته‌ای 2015 با ایران فراهم می‌کند.
اظهارات گروسی درحالی است که اقدامات ایران در راستای کاهش تعهدات برجامی، پس از خلف وعده‌های مکرر طرف‌های دیگر این توافق صورت گرفته است، ضمن اینکه به تأکید ایران، این کاهش تعهدات نیز براساس برجام صورت گرفته است.همچنین ایران همواره اعلام کرده است که نه تنها برنامه‌های هسته‌ای آن صلح‌آمیز است، بلکه درصورت اجرای کامل تعهدات طرف‌های مقابل، ایران نیز تعهدات خود را اجرا خواهد کرد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7589/3/572157/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها