پیونگ یانگ به تماس‌های دولت بایدن پاسخ نمی‌دهد

خشم کاخ سفید از سکوت کره شمالی




زهره صفاری/ هفته‌ها تلاش‌های دیپلماتیک پشت پرده دولت «جو بایدن» برای برقراری روابط با پیونگ یانگ که با سکوت رهبر کره‌شمالی به بن‌بست رسیده است، مقامات امریکایی را به افشاگری عجیبی درباره بی‌اعتنایی «کیم جونگ اون» واداشته است.
به‌گزارش سایت رسمی خبرگزاری کره‌شمالی(NK)، این مذاکرات غیرعلنی که از اواسط ماه گذشته میلادی کلید خورده، بخشی از سیاست‌های اصلاح‌طلبانه دولت بایدن برای روابطی متفاوت از گذشته با پیونگ یانگ به شمار می‌رود. هدف از این تلاش‌ها اطمینان واشنگتن به خلع سلاح کره‌شمالی و برقراری صلح در شبه جزیره کره پس از چهار سال سیاست‌های بلاتکلیف دولت «دونالد ترامپ» با این کشور است. اما سکوت پیونگ یانگ نه تنها تحلیلگران داخلی کره‌شمالی که کارشناسان سیاسی جهان را نیز به نگرانی انداخته است چراکه تداوم این روند ناموفق از سوی دولت امریکا، «بایدن» و تیمش را برای فشار حداکثری به کره‌شمالی برای کنترل تولید سلاح هسته‌ای و موشک‌های بالستیک با مشکلات جدی روبه‌رو خواهد کرد. از سوی دیگر به نوشته «الجزیره»، سفر پیش روی وزرای خارجه و دفاع امریکا به کره‌جنوبی و ژاپن نیز بعد تازه‌ای به این نگرانی‌ها می‌افزاید چراکه بدون شک تهدیدات هسته‌ای کره‌شمالی سرفصل این نشست‌ها خواهد بود. با تمام اینها اینکه یکی از مقامات ارشد امریکایی پس از هفته‌ها اقدام به افشاگری می‌کند نشانه اهمیت موضوع برای طرف امریکایی و تأثیرات آن بر بازنگری سیاست‌های دولت بایدن است. «جو بایدن» در دوران کاندیداتوری با‌وجود روابط «دونالد ترامپ» با «کیم جونگ اون»، رهبر کره‌شمالی را «گردن کلفت» خواند و همان زمان اعلام کرد تنها در صورت کاهش ظرفیت‌های تولید هسته‌ای کره‌شمالی حاضر به مذاکره با آنها است. او این سیاست را همچنان ادامه داده و تمایلی برای دیدار مستقیم با «اون» نشان نمی‌دهد اما شاید سکوت طرف مقابل برای آنها نگران کننده شده است. چراکه آنها ابزار تحریم را به کار گرفته‌اند و «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه امریکا گفته ممکن است برای خلع سلاح کره‌شمالی مجبور به تحریم شوند. با این حال عدم پاسخگویی تیم «اون» نشان می‌دهد این حربه امریکایی نیز در این موضوع به بن‌بست خورده است. به طوری که به نوشته «بی‌بی‌سی» رهبر کره‌شمالی همچنان بر تقویت زیرساخت‌های تسلیحاتی کشورش تأکید داشته و با مانورهای نظامی برای رقبا قدرتنمایی می‌کند.
«سونگ یون لی»، استاد مطالعات کره در دانشگاه فلچر به خبرگزاری کره‌شمالی گفت: «ما باید انگیزه‌های طرف مقابل را بدانیم تا بتوانیم استراتژی مناسب را پای میز مذاکره پیاده کنیم. اما آنچه نگران کننده به‌نظر می‌رسد این است که سکوت تیم «اون» نشانه سیاست سخت کره‌شمالی نسبت به امریکا باشد.»
«دنیل پینکستون»، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه «تروی» نیز معتقد است: «اینکه تلاش امریکا برای ارتباط با کره‌شمالی از طریق مأموریت پیونگ یانگ در سازمان ملل با شکست روبه‌رو شده به این معنا است که کره‌شمالی تمایلی برای تغییر سیاست‌هایش ندارد.»
تور آسیایی «لوید» و «بلینکن»
وزرای خارجه و دفاع دولت «بایدن» در نخستین سفر مهم آسیایی خود این هفته با همتایانشان در کره جنوبی، ژاپن و هند دیدار می‌کنند. به نوشته سایت «مینت»، این نخستین باری است که طرف امریکایی هند را نیز در تور آسیایی خود قرار داده است. براساس بیانیه «پنتاگون»، هدف از این سفر بین‌المللی مهم تقویت روابط امریکا با منطقه ایندو-پسیفیک در چارچوب قوانین و استانداردهای بین‌المللی و همچنین بازدارندگی در قبال چین است. «لوید آستین» وزیر دفاع امریکا سفر خود را از هاوایی؛ قرارگاه فرماندهی منطقه هند-اقیانوسیه ارتش امریکا شروع کرده و قرار است «بلینکن» در توکیو به او بپیوندد.
به‌گفته کارشناسان سایت «د وایر»، اینکه امریکا در این سفر آسیایی، هند را نیز در فهرست مذاکرات قرار داده است، خطر قرار گرفتن آن در فهرست تحریمی ناشی از خرید تسلیحات نظامی و دفاعی است که در اواخر امسال با ارسال اس400‌های خریداری شده از روسیه به تجهیزات نیروی هوایی هند اضافه می‌شود. زمان دقیق دیدار «لوید آستین» با همتای هندی‌اش هنوز مشخص نشده است اما با توجه به رویکرد دولت «بایدن» برای تقویت روابط با همپیمانان خود در منطقه ایندو-پسیفیک این توافق برای طرف امریکایی بسیار هشدارآمیز تلقی می‌شود. «امیت کوشیش»، مشاور وزیر دفاع سابق هند معتقد است: «آستین در نشست با وزیر دفاع هند و دیگر مقامات امنیتی در صورت همکاری این کشور، باید درباره مصونیت هند از تحریم به‌دلیل استفاده از اس400 روسی تضمین بدهد.»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7589/4/572162/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها