با هدف تنظیم بازار میوه شب عید

پرتقال‌های مازندران راهی بازارهای نوروزی 20 استان شد


زهره افشار
خبرنگار
با نزدیک شدن به روز‌های پایانی سال 16 هزار تن از پرتقال تولیدی در استان مازندران راهی بازارهای استان های مقصد شد تا بتواند قیمت این محصول را در آستانه تعطیلات نوروزی متعادل کند.همه ساله بخشی از 2میلیون و 700 هزار تن مرکبات تولیدی این استان به سر سفره‌های نوروزی مردم استان های دور و نزدیک می‌رود تا در تنظیم بازار نوروزی سهمی داشته باشد. گرچه کرونا امسال نتوانست تأثیر منفی زیادی بر بازار عرضه پرتقال داشته باشد اما باغداران مازندرانی دلگرم به فروش نوروزی محصول شان هستند و امسال می‌توان گفت از قیمت فروش محصول رضایت نسبی دارند .
 سهم مازندران از پرتقال شب عید کشور 19 هزار تن است
 «ابراهیم یعقوبی» معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران به «ایران» گفت: سهمیه‌ای که امسال برای ما از ذخیره‌ سازی پرتقال در نظر گرفته شده بود معادل 19 هزار تن بوده است. وی افزود: تاکنون حدود 16 هزار تن آن به استان‌های مقصد رسیده و 3هزار تن مابقی هم ظرف امروز و فردا برای عرضه در بازارهای نوروزی بارگیری خواهد شد. وی تصریح کرد: پرتقالی که برای ذخیره‌سازی خریداری کردیم دارای بهترین کیفیت است و استان‌ها این محصول را با کیلویی 10 هزار و 500 تومان از ما درمازندران تحویل می‌گیرند. به‌گفته وی به قیمت پرتقال تنظیم بازاری هر استان هزینه حمل‌ونقل نیز اضافه خواهد شد. وی همچنین تصریح کرد: ما 200 تن پرتقال و 400 تن سیب از محصولات تولیدی استان را هم برای تنظیم بازار مازندران در آستانه نوروز تدارک دیده‌ایم که عرضه آن از امروز 25 اسفند ماه در شهرستان‌های مختلف استان آغاز خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بخش خصوصی مازندران 500 هزار تن پرتقال در سردخانه‌های استان ذخیره‌سازی کرده است لذا مردم کشور نگران تأمین پرتقال با قیمت مناسب حتی برای دوماه اول سال 1400 نباشند.
باغداران از قیمت بازار راضی هستند
در همین حال «عزیزالله شهیدی فر» رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران هم به «ایران» گفت: امسال در استان در مجموع 2میلیون و 700 هزار تن مرکبات تولید شد که یک میلیون و 800 هزار تن آن پرتقال است. وی افزود: در سال‌ جاری میزان مرکبات تولیدی مازندران کمی بیشتر از پارسال بوده ضمن اینکه کیفیت پرتقال تولیدی امسال بهتر از پارسال بود. وی تصریح کرد: هر چند باغداران با توجه به افزایش قیمت نهاده‌ها و کارگران عقیده دارند قیمت پرتقال در پایین‌ترین سطح است اما باز رضایت نسبی دارند. به‌گفته وی باغداران مازندران کماکان نگران کاهش تقاضای پرتقال به‌دلیل وضعیت اقتصادی مردم هستند. شهیدی فر خاطرنشان کرد: از 160 هزار هکتار باغ‌های استان مازندران حدود 110 هزار هکتار به مرکبات اختصاص دارد که 70 درصد مرکبات استان نیز مربوط به پرتقال است. به گفته وی 80 درصد پرتقال مازندران از نوع تامسون است.
مازندران؛ تأمین کننده پرتقال شب عید ۲۰استان
از سوی دیگر «محمد رضا شعبانی» مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران نیز به «ایران گفت: پرتقال تولیدی باغداران مازندران نیاز شب عید 20 استان را تأمین می‌کند.وی افزود: به این منظور در هفته جاری حدود ۲۰ هزار تن محصول به مناطق مختلف کشور ارسال خواهد شد.وی تأکید کرد: دولت با هدف حمایت از مصرف کننده از طریق مباشران اقدام به خرید مرکبات در مازندران کرد.وی ظرفیت ذخیره‌سازی مرکبات در انبارهای استان را ۶۰۰ هزار تن اعلام و تصریح کرد: در حال حاضر هنوز بیش از نیم میلیون تن مرکبات در انبارها داریم و این نگرانی وجود دارد که مرکبات در انبارها باقی بماند و با توجه به گرم شدن هوا و بهار دچار پوسیدگی و ضایعات شود. وی خاطرنشان کرد: پرتقال‌های ذخیره‌سازی شده برای تنظیم بازار از با کیفیت‌ترین محصولات تولیدی استان بود که هر کدام بین 180 تا 290 گرم وزن داشت و در سبدهای پلاستیکی سبک سورتینگ شد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7589/16/572219/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها