فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام

برداشت تجاری گیاهان خوراکی و دارویی در ایلام ممنوع است


ایلام - با فرا رسیدن فصل بهار، دشت‌های ایلام و دامنه‌های کوه‌های زاگرس در این استان با انواع گونه‌های گیاهی و گل‌ها پوشیده می‌شود که بخشی از آنها خوراکی و دارویی است و مردم محلی از آنها برای طبخ انواع خوراک‌ها، خورشت‌ها و آش‌ها و درمان بیماری‌ها استفاده می‌کنند.کنگر، پاغازه، شنگ، پنیرک (تولیه)، وه نگی، پیچک (سیرکوهی)، تره کوهی، گل گاوزبان، ازبوه (آویشن کوهی)، کرکول، بوره ولی، قارچ دملان از جمله گیاهان خوراکی با خاصیت دارویی هستند که در رویشگاه‌های طبیعی استان ایلام رشد می‌کنند.
در سال‌های اخیر برداشت تجاری این گیاهان به میزان انبوه و به قصد عرضه در بازارهای مناطق دیگر، ذخیره گاه‌های این گیاهان را مورد تهدید جدی قرار داده و خطر انقراض این ‌گونه‌های گیاهی با ارزش را افزایش داده است.
از همین رو فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام از ممنوعیت برداشت گیاهان دارویی و خوراکی فصل بهار به‌صورت انبوه در این استان خبر داد.
سرهنگ علیرضا بیگلری در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به ممنوعیت برداشت گیاهان دارویی و خوراکی اظهار داشت: در صورت مشاهده برداشت انبوه این گیاهان خودرو به قصد فروش و عرضه در بازار‌های مصرف، با فرد خاطی و متخلف برخورد می‌شود.
وی تأکید کرد: خانواده‌ها باید به اندازه نیاز مصرف خود و با مقادیر بسیار کم از این گیاهان دارویی و خوراکی برداشت کنند تا به رویشگاه‌ها و ریشه یا بذر گیاهان آسیب وارد نشود.بیگلری یادآور شد: ۱۲ تیم گشتی در تمامی نقاط استان در حال آماده باش و گشت زنی عرصه‌ها و رویشگاه‌های گیاهان خوراکی و دارویی هستند تا در صورت مشاهده متخلفان و افرادی که اقدام به برداشت انبوه گیاهان می‌کنند، موضوع را پیگیری کنند.
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام از شهروندان خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف یا برداشت بی‌رویه گیاهان دارویی با سامانه گویای ۱۵۰۴ تماس گرفته و مورد را گزارش دهند.
بیگلری با بیان اینکه این گیاهان در مزارع و گلخانه‌ها رشد نمی‌کنند، تأکید کرد: چیدن گیاهان وحشی خوراکی و دارویی از ریشه و پیاز موجب از بین رفتن تدریجی این گیاهان می‌شود.
استان ایلام دارای یک میلیون و ۷۰۰هزار هکتار عرصه طبیعی است و رویشگاه‌های گیاهان خودروی دارویی یا خوراکی در نقاط مختلف استان پراکنش دارد.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7589/16/572220/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها