امروز کاندیداهای «اسکار 2021» معرفی می‌شوند

نگاه امیدوارانه ایران به «خورشید» پر نور مجیدی


‌وصال روحانی
خبرنگار
کاندیداهای دریافت جوایز «اسکار 2021» امروز (دوشنبه 25 اسفند 99) معرفی می‌شوند این در حالی است که سینمای بالنده ایران امیدوار است با «خورشید» مجید مجیدی یک بار دیگر نامزد اسکار برترین فیلم «خارجی» یا غیر انگلیسی زبان شود و چون دو ماه پیش این فیلم از مرحله اول این رقابت گذشت و وارد یک لیست اولیه حاوی نام 14 فیلم برتر شد، امیدها در این زمینه فزونی گرفته است. این جایزه‌ای است که از دو سال پیش عنوانش به برترین «فیلم بین‌الملل» تغییر یافته و ایران سابقه دوبار فتح آن را با آثاری از اصغر فرهادی در سال‌های 2012 و 2016 با فیلم‌های «جدایی نادر از سیمین» و «فروشنده» دارد. مجیدی اولین سینماگر ایرانی بود که کاندیدای اسکار این رده شد و این اتفاق در سال 1998 با فیلم «بچه‌های آسمان» وی تحقق یافت که البته به پیروزی او منجر نشد.
تبعات یک سال تلخ
اسکارهای امسال مثل جوایز، گولدن گلوب که 10 اسفند اهدا شد، با تأخیری حدوداً دو ماهه توزیع می‌گردد و این طبعاً به‌سبب دشواری‌های برخاسته از بسط بیماری کرونا و تبعات تلخ آن در سطح دنیا است. به‌همین دلیل آکادمی علوم سینمایی و هنرهای تصویری که نهاد اهدا کننده اسکار است، در زمان پذیرش آثار اسکاری و مهلت بررسی آنها نیز تغییرات لازم را اعمال داشت و مهلت پذیرش را تا 8 اسفندماه بسط داد. این در حالی است که در سال‌های اخیر کاندیداها در دهه سوم دی‌ماه معرفی می‌شدند و جوایز هم به دهه نخست اسفندماه به برندگان اهدا می‌گشت. تأخیر فعلی سبب شده اهدای جوایز امسال نیز به 5 اردیبهشت 1400 موکول شود و از طرف دیگر به سبب عدم اکران عمومی تقریباً تمامی فیلم‌های مطرح و مدعی و ارجاع مستقیم آنها به بازار نسخه‌های ویدیویی و یا امکان دانلود شدن آنها روی برخی سایت‌های بخصوص، عملاً با فیلم‌ها و کاندیداها و در نهایت برندگانی مواجه خواهیم شد که طی سال 2020 و اوایل 2021 چندان دیده و حس نشده‌اند و اسکار هم که مطرح‌ترین و تبلیغاتی‌ترین جایزه سینمایی دنیا است، مانند گلوب‌ها و همچنین «بفتا» (اسکار سینمای بریتانیا) و سزار (اسکار سینمای فرانسه) در دایره‌ای بسته و محدود حرکت کرده و یکی از مهجورترین ادوار خود را تجربه خواهد کرد.
در همان مسیر
نود‌وسومین دوره جوایز اسکار که اهدای آن اواسط بهار سال آینده همچون همیشه در تالار «دالبی تیاتر» در شهر لس آنجلس در ایالت کالیفرنیای امریکا صورت می‌گیرد و توسط شبکه تلویزیونی «ABC» برای قریب به 17 کشور پخش تلویزیونی (اغلب غیر مستقیم) خواهد شد.
همه مدعیان جدی و احتمالی
با چنان مشخصه‌هایی گمان می‌رود فیلم‌های «منک» ساخته دیوید فینچر امریکایی، «نومادلند» به کارگردانی چلو ژائو چینی (که گولدن گلوب بهترین فیلم دراماتیک سال را برد) و همچنین «محاکمه شیکاگو7»، «پدر»، «زن جوان امید ساز»، «موریتانیایی» و «امریکا علیه بیلی هالیدی» که جملگی کارهایی دراماتیک هستند جزء 9 یا 10 فیلمی قرار بگیرند که نامزد اسکار برترین فیلم سال می‌شوند. همچنین
«Ma Raings Black Bottom» هم که ویولا دیویس و چادویک بوسمن سیاهپوست و فقید درآن خوش‌درخشیده‌اند، یکی از نامزدهای جدی این عنوان می‌باشد.بوسمن برای تصاحب اسکار برترین بازیگر مرد سال هم بخت قابل توجهی دارد ولی آنتونی هاپکینز و گری اولدمن بریتانیایی رقبای جدی او هستند. رقابت بین زنان به ویولا دیویس، آندرادی برای بازی در «امریکا مقابل بیل هالیدی» و فرانسیس مک دورماند بازیگر اول و مسن «نومادلند» منحصر شده ولی ونه ساکربی که در «قطعات یک زن» حضوری چشمگیر دارد شاید هر سه نفر را پشت سر بگذارد و این به‌معنای کاندیدا شدن هر 4 نفر در مراسم امروز به احتمال قوی است. در میان کارگردان‌ها فینچر با ارون سورکین خالق «محاکمه شیکاگو7» و چلو ژائو رقابت خواهد کرد ولی هر اتفاقی در اعلام اسامی نامزدها در روز دوشنبه و در مراسم کوتاهی که به این مناسبت صورت می‌گیرد، روی دهد شکی نیست که آکادمی علوم سینمایی طبق سلایق همیشگی‌اش بهای زیادی به آثار کمدی نخواهد داد. بخصوص در سالی که کرونا جهان را سیاه‌تر از آنچه هست، جلوه داده و خنده‌ها را روی لب‌ها خشکانده است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7589/19/572234/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها