به نام تاریخ



25 اسفند
براساس منابع معتبر تاریخی سرایش شاهنامه سال 400 هجری قمری در چنین روزی به پایان رسید. زمانی که فردوسی پس از 35 سال کار روی این اثر بزرگ 71 ساله شده بود.
تولدها
پروین اعتصامی: پرآوازه‌ترین شاعر زن ایران سال 1285 در چنین روزی به دنیا آمد. پروین اعتصامی فرزند یوسف اعتصامی آشتیانی نویسنده و مترجم بود و از کودکی با مشروطه خواهان و چهره‌های فرهنگی آشنا شد. او ادبیات را از چهره‌هایی چون دهخدا و ملک الشعرای بهار آموخت و سرودن شعر را از 7 سالگی آغاز کرد. مجموعه اشعار پروین اعتصامی پس از ازدواجش در سال 1314 منتشر شد، چون پدرش با توجه به فرهنگ آن زمان، مخالف انتشار اشعار دخترش بود. این دیوان با مقدمه‌ای از ملک الشعرای بهار چاپ شد و بسیار مورد توجه قرار گرفت. اشعار اعتصامی به‌دلیل انتقاد از شرایط زمان و ظلم بسیار شهرت دارد و «اشک یتیم» و «ای مرغک» از مشهورترین آثار اعتصامی است. او سال 1320 و پیش از انتشار دومین نوبت از دیوان اشعارش درگذشت.
سیروس گرجستانی: بازیگر تئاتر و سینما و تلویزیون اگر زنده بود امروز 76 ساله می‌شد. سیروس گرجستانی کارش را از سال 1345 با بازی در فیلم‌های «بیست سال انتظار» و «مأمور دوجانبه» آغاز کرد و پس از آن وارد تئاتر و تلویزیون شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی کارش را با بازی در فیلم «فریاد مجاهد» و «چوپانان کویر» ادامه داد و پس از آن گرجستانی را در فیلم‌های «دادشاه»، «راه دوم»، «تیغ و ابریشم»، «تنوره دیو»، «خانه ابری»، «زرد قناری»، «شکار خاموش»، «آپارتمان شماره 13»، «آدم برفی»، «طوفان شن»، «ساحره»، «سیزده گربه روی شیروانی داغ»، «یکی بود یکی نبود»، «مسافر ری»، «نطفه شوم»، «نهنگ عنبر 2» و «ما همه با هم هستیم» دیدیم. گرجستانی در تلویزیون و سریال‌های مختلفی بازی کرد که با آنها بیشتر به شهرت رسید. سریال‌هایی چون «کوچک جنگلی»، «آلبوم خانوادگی»، «امام علی(ع)»، «همسران»، «شلیک نهایی»، «کیف انگلیسی»، «یادداشت‌های کودکی»، «رانت خوار کوچک»، «متهم گریخت»، «روزگار خوش حبیب آقا»، «زن بابا» و «گاو صندوق». او تیرماه امسال به‌دلیل سکته قلبی درگذشت.
 فرخ لقا هوشمند بازیگر، محمد حسین لطیفی کارگردان، سروش خلیلی بازیگر و مهدی قاسمی شاعر هم متولد امروز هستند.
درگذشت‌ها
سیروس طاهباز: نویسنده و مترجم مطرح سال 1377 درگذشت. سیروس طاهباز متولد 1318 بود و از سال 1349 تا 1357 مدیریت انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را برعهده داشت. از او کتاب‌هایی چون «شاعر آفتاب»، «بچه‌ها و کبوترها»، «باغ همیشه بهار»، «پیروزی بر شب»، «یادگار دوست» و «پردرد کوهستان» منتشر شد و «دره طویل» و «اسب سرخ» نوشته جان اشتاین بک هم توسط او ترجمه شد. طاهباز در طول سال‌ها بیش از 20 هزار برگ از دستنوشته‌های نیما یوشیج را جمع‌آوری کرد و در طول 35 سال توانست 23 دفتر از مجموعه اشعار نیما و آثاری درباره او منتشر کند.
افشین یداللهی: شاعر و ترانه سرای مطرح سال‌های گذشته 4 سال پیش در چنین روزی درگذشت. افشین یداللهی متولد 1347 بود و ترانه سرایی را سال 1376 با نوشتن ترانه‌هایی برای خشایار اعتمادی آغاز کرد. او شاعر ترانه تیتراژ بسیاری از سریال‌های تلویزیونی بود که مورد توجه مردم قرار گرفتند. ترانه سریال‌هایی چون «شب آفتابی»، «مسافری از هند»، «خوش رکاب»، «فقط به خاطر تو» «کمکم کن»، «غریبانه»، «شب دهم»، «میوه ممنوعه» و «مدار صفر درجه». از افشین یداللهی مجموعه اشعار «روزشمار یک عشق»، «امشب کنار غزل‌های من بخواب»، «جنون منطقی»، «حرف‌هایی که باید می‌گفتم و...تو باید می‌شنیدی» و «مشتری میکده‌ای بسته» هم منتشر شده اند.
 سالروز درگذشت پرویز اتابکی مترجم و محقق ادبی و آرتور آدامف نمایشنامه نویس ارمنی هم امروز است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7589/20/572252/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها