رونمایی و بهره‌برداری از 133 دستاورد جدید هسته‌ای

تعطیلی صنعت هسته‌ای؛ دروغ بزرگی که آشکار شد


گروه سیاسی/ روز گذشته در پانزدهمین سالروز ملی فناوری هسته‌ای، آیین رونمایی و بهره‌برداری از 133 دستاورد هسته‌ای کشور با حضور رئیس جمهوری برگزار شد؛ مراسمی که به‌همراه دستاوردهای خود دو پیام مهم داخلی و خارجی داشت. نخستین پیام داخلی، آن‌طور که روحانی هم به آن اشاره کرد، این واقعیت است که برخلاف دروغ پردازی‌های 6 سال گذشته پس از تصویب برجام، نه تنها صنعت هسته‌ای ایران نابود، متوقف یا تعطیل نشده است، بلکه نسبت به سال 92 پیشرفت‌های بسیار قابل ملاحظه و انکارناپذیری داشته است. این همان واقعیتی است که امروز منتقدان داخلی دولت را که در سال‌های اخیر مدام شعار غیرواقعی تعطیل شدن صنعت هسته‌ای را تکرار می‌کردند، دچار تناقض خواهد کرد. پیام دیگر مراسم و افتتاح‌های روز گذشته، قانونی شدن فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ایران با قعطنامه شورای امنیت بود، آن هم درحالی که در سال‌های پیش از آن، این شورا در قطعنامه‌های متعدد خود خواستار تعطیلی غنی‌سازی در ایران شده بود.
گرفتن بهانه از دشمنان؛ پیشرفت با‌ وجود ادعای منتقدان
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، در آیین رونمایی و بهره‌برداری از دستاوردهای هسته‌ای کشور، حجت‌الاسلام حسن روحانی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید در کنار فعالیت‌های معمول هسته‌ای دو اقدام مهم در این زمینه انجام داده است، اظهارکرد: فعالیت‌های هسته‌ای ایران همواره صلح‌آمیز بوده، اما دشمنان این ملت با بهانه‌تراشی چندین قطعنامه علیه این فعالیت‌ها در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسانده بودند که در همه آنها از ما خواسته شده بود که غنی‌سازی را در ایران کاملاً متوقف کنیم. پس کاری که می‌کردیم از دیدِ آنها نامشروع و غیرقانونی بود.
او با بیان اینکه این دولت این قطعنامه‌ها را برای همیشه به زباله‌دان تاریخ فرستاد و فعالیت‌های هسته‌ای ایران را قانونی کرد، افزود: الان هیچ‌کس در دنیا نمی‌تواند بگوید فعالیت‌هایی که ما انجام می‌دهیم غیرقانونی است. البته قبل از آن هم قانونی بود، اما آنان می‌گفتند غیرقانونی، بنابراین این بهانه از دست آنان گرفته شد که از لحاظ حقوقی و از لحاظ پایداری این فناوری بسیار حائز اهمیت و بسیار مهم است و دولت با این اقدام حق ملت ایران را بازستاند.
رئیس جمهوری در تشریح دومین اقدام دولت در زمینه هسته‌ای که معطوف به داخل است، گفت: از سوی دیگر برخلاف دروغ‌ پردازی‌های عده‌ای که مدعی بودند این دولت صنعت هسته‌ای را تعطیل کرده، در این دولت به شکل جدی و زیرساختی به توسعه این فناوری پرداخته شده است.
روحانی افزود: نکته دوم اینکه خودِ‌ این فناوری را توسعه دادیم. بعضی به دروغ و غلط می‌گفتند اینها رفتند برجام را امضا کردند، در برجام یک سری چیزها را گرفتند، مثلا پول‌های خود را از بانک‌های خارجی گرفتند، تحریم نفت را برداشتند، تحریم فلزات را برداشتند، تحریم کشتیرانی و بیمه و همه آن تحریماتی که قبلاً بود، این تحریم‌ها را برداشتند، ولی در عوض این فناوری را تقدیم خارجی‌ها کردند. معامله کردند، آنها را گرفتند و این را دادند. یک دروغ عظیم و بزرگ که این دروغ بزرگ را تکرار می‌کردند و ما به مردم می‌گفتیم اینها دروغ می‌گویند، البته اکثریت قاطع مردم می‌فهمیدند و می‌دانستند اینها دروغ می‌گویند، اما اقلیتی بودند که شک داشتند. وی ادامه داد: اخیراً مجلس یازدهم یک مصوبه‌ای را گذراند که در آن تکالیفی را برای سازمان انرژی اتمی مشخص کرد. اجرای مطلوب این تکالیف نشان داد که توانمندی هسته‌ای ما از هر زمان دیگر بیشتر است. این حرف دروغ را از بین برد و این واقعیت را، البته دنیا می‌دانست، انسان‌های عاقل و دانشمند و فهمیده می‌دانستند ولی عده‌ای هم در شک بودند.
رئیس جمهوری به راه‌اندازی زنجیره سانتریفیوژهای IR6 در این مراسم اشاره کرد و افزود: توانِ تولیدی این سانتریفیوژها 10 برابر سانتریفیوژهای IR1 است و نسل بعدی سانتریفیوژهایی که در دست تحقیق و ساخت قرار دارد، 50 برابر سانتریفیوژهای اولیه کشور توان و ظرفیت تولید دارند که اینها گواه پیشرفت و توسعه فناوری‌های هسته‌ای در دولت تدبیر و امید است.
دلایل مخالفت ایران با سلاح هسته‌ای
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود، با تأکید بر اینکه همه فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران صلح‌آمیز است و برای اهداف غیرنظامی استفاده می‌شود، گفت: در این زمینه اهداف ما از ابتدا روشن بوده و از فناوری هسته‌ای در بخش‌های مختلف کشور از جمله صنعت، کشاورزی، پزشکی و انرژی برق استفاده کرده‌ایم. او ادامه داد: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب چندین نوبت بر آن تأکید کردند از دید اخلاق اسلامی و فقه ما اساساً پیگیری کردن یک سلاح مخربی که می‌تواند یک خطر بزرگ برای یک جامعه بزرگ باشد، درست نبوده و ایران هرگز دنبال آنها نیست.
روحانی با بیان اینکه با اقدامات و تلاش‌های انجام شده در این دولت از سال 94 فعالیت‌های هسته‌ای ایران کاملاً قانونی و بهانه از دست دشمنان گرفته شد، اظهارکرد: از آثار پرافتخار برجام این بود که فناوری هسته‌ای را در ایران کاملاً قانونی کرد و حق ملت ایران را بازستاند.
رئیس جمهوری نگرانی‌ها درمورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران را نابجا خواند و افزود: همین نگرانی نابجا 15، 16 سال است که برای ملت ایران موجب دردسر شده و هنوز هم با دنیا و امریکایی‌ها حرف می‌زنیم برای اینکه دست از اقدامات غیر قانونی خود بردارند و اگر این تفکر غلط در ذهن آنان وجود نداشت از این مشکلات عبور می‌کردیم.
رئیس شورای عالی امنیت ملی، با اشاره به افتتاح طرح‌های ملی هسته‌ای در شصت و دومین پویش تدبیر و امید برای جهش تولید، افزود: طرح‌هایی که امروز (شنبه) افتتاح می‌شوند مربوط به صنعت هسته‌ای به‌عنوان یک فناوری مهم و مورد توجه جهانیان است که جمهوری اسلامی ایران استفاده از آن را به لحاظ حساسیت‌هایی که این فناوری دارد در بستر اخلاق و تقیدات دینی دنبال کرده است.
روحانی ادامه داد: اما برخی کشورها و قدرت‌های جهانی از آنجا که خودشان در جهاتی دیگر از این فناوری استفاده کرده‌اند، به مصداق ضرب‌المثل «کافر همه را به کیش خود پندارد» نسبت به فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران ابراز نگرانی می‌کنند.
او تأکید کرد: اگر این تفکر غلط در ذهن آنها (غرب) نبود و اگر آنان به سابقه ملت ایران کاملاً اطمینان می‌کردند که همواره به مسائل دینی و اخلاقی توجه خاص و ویژه دارند و در این زمینه هم همینطور، از این مشکلات خود به خود عبور می‌کردیم و رد می‌شدیم.
چرا ایران با دنیا یا امریکا مذاکره می‌کند؟
رئیس جمهوری در همین زمینه اظهارکرد: اینکه می‌بینید هنوز هم با دنیا حرف می‌زنیم یا با امریکایی‌ها حرف می‌زنیم، برای این است که دست از اقدامات غیرقانونی خود بردارند. چون آنان تفکری دارند و بر مبنای تفکر خودشان برای خود دردسر و نگرانی درست کردند.
رئیس جمهوری با تأکید مجدد بر اینکه همه فعالیت‌های هسته‌ای ایران صلح‌آمیز بوده و اهداف صلح‌‌آمیز دارد و با بیان اینکه ما همواره آثار و تبعات خطرناکی که با گذشت بیش از نیم قرن از استفاده غیرصلح‌آمیز امریکایی‌ها از انرژی هسته‌ای در ژاپن شاهد هستیم را مدنظر داریم، اظهارکرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه اهداف غیرصلح‌آمیز از فعالیت‌های هسته‌ای خود نداشته، ندارد و نخواهد داشت.
روحانی، توسعه فناوری در بخش هسته‌ای در سراسر کشور را از افتخارات دولت تدبیر و امید برشمرد و اضافه کرد: امروز تولید و پیشرفت در صنعت هسته‌ای توأمان ادامه دارد.
غرب به تعهد خود در قالب NPT عمل نکرده است
رئیس جمهوری در ادامه سخنانش با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران بر عهد خود در قالب NPT پایبند بوده است، اظهارکرد: این معاهده دو بخش دارد یک بخش تعهد کشورها به فعالیت صرفاً صلح‌آمیز و عدم انحراف فعالیت‌ها به سمت اهداف نظامی است و بخش دیگر کمک متقابل دنیا به کشورهایی است که به بخش اول این معاهده پایبند هستند. او تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به معاهده NPT پایبند بوده است و امروز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، امریکا، کشورهای اروپایی و جهان باید پاسخ دهند که در برابر این تعهد چه کمکی به ایران کردند و اینکه آیا آژانس وظیفه خود را صرفاً نظارت می‌داند؟ روحانی گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کشورهای اروپایی و امریکا باید بدانند که به ایران بدهکار هستند و نباید ژست طلبکاری بگیرند. ایران حتی در عرصه غنی‌سازی و فعالیت‌های مرتبط با آن به خود متکی بوده، روی پای خود ایستاده است و مصمم است در این مسیر گام‌های جدید بردارد.
رئیس جمهوری در پایان با تجلیل از شهدای صنعت هسته‌ای کشورمان، از مسئولان، مدیران و متخصصان هسته‌ای کشور نیز قدردانی کرد.

برش
جزئیات دستاوردهای هسته‌ای در آخرین سال فعالیت دولت روحانی

روز گذشته در شصت و دومین برنامه از پویش تدبیر و امید برای جهش تولید که همزمان با پانزدهمین سال روز ملی فناوری هسته‌ای به شکل ویدیوکنفرانس برگزار شد، رئیس جمهوری فرمان آغاز بهره‌برداری و رونمایی از ۱۳۳ دستاورد و پروژه ملی هسته‌ای را صادر کرد. طراحی، ساخت و راه‌اندازی فاز دوم واحدهای تولید صنعتی ترکیبات دوتره در خنداب اراک، بهره‌برداری از اورژانس پرتویی، سوانح و سوختگی اراک، بهره‌برداری از 6 طرح فناوری هسته‌ای در زمینه غنی‌سازی در نطنز، طراحی، ساخت و بهره‌برداری از لیزرهای دیسک 5 و 10 کیلووات فیبر، افتتاح مرکز ملی فناوری‌های کوانتومی ایران در تهران، طراحی، ساخت و بهره‌برداری از سانتریفیوژ مورد نیاز سازمان انتقال خون ایران، کسب دانش و تولید 110 زیست مولکول ایزوتوپی مورد نیاز در کیت‌های غربالگری نوزادان، تولید نیمه‌ صنعتی غناسنج آنلاین هگزافلوراید اورانیوم، تولید چهار رادیو داروی درمانی و تشخیصی، طراحی و ساخت دستگاه اسپین‌تست، ساخت و مونتاژ نمونه اول ماشین سانتریفیوژ  IR9S و IR9-1B و طراحی و ساخت لیزر پرینت سه بعدی فلزات از جمله طرح‌هایی هستند که روز گذشته افتتاح شدند. همچنین گازدهی زنجیره کامل 164ماشین سانتریفیوژ نیمه صنعتی IR6، گازدهی فاز اول 30 ماشین زنجیره شاهد سانتریفیوژ IR6S با توان جداسازی؛ طراحی، ساخت و بهره‌برداری از ایستگاه تصفیه خوراک هگزافلوراید اورانیوم در مجتمع غنی‌سازی نطنز، تجهیز و راه‌اندازی خط تولید ماشین‌های نسل جدید در مجتمع شهید احمدی روشن، آغاز تست مکانیکی ماشین سانتریفیوژ IR9 با توان جداسازی، طراحی و ساخت دستگاه لیزر دیسک فیبر، افتتاح مرکز ملی فناوری‌های کوانتومی ایران و بهره‌برداری از مرکز ملی جداسازی و توسعه کاربرد ایزوتوپ‌های پایدار در فردو و آغاز تجهیز و بهره‌برداری از این مرکز بخشی دیگر از پروژه‌هایی هستند که با دستور رئیس جمهوری افتتاح و بهره‌برداری رسمی از آنها آغاز شد. حجت‌الاسلام روحانی همچنین، علاوه بر صدور دستور آغاز بهره‌برداری از این ۱۳۳ دستاورد، از تعدادی از متخصصان و مسئولان سازمان انرژی اتمی نیز با اهدای لوح، قدردانی و تجلیل کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی: زیرساخت‌های هسته‌ای حفظ شده است

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی نیز محور سخنان خود در آیین پانزدهمین سالروز ملی فناوری هسته‌ای را به تبیین این واقعیت اختصاص داد که به رغم ادعای منتقدان، صنعت هسته‌ای کشور پس از تصویب و اجرای برجام، تعطیل، نابود یا متوقف نشده است.
به گزارش ایرنا، معاون رئیس جمهوری در این باره گفت: پس از اجرای سریع و دقیق مفاد قانون اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی از سوی سازمان انرژی اتمی ایران، این حقیقت بر همگان هویدا شد که زیرساخت‌ها و بُن‌مایه‌های این صنعت ملی با وسواس بسیار حفظ شده و چنانچه مقامات و تصمیم‌سازان ارشد نظام، امری را به مسئولان صنعت هسته‌ای تفویض کنند، در زمانی کوتاه هنگامه‌ای عظیم برپا خواهد شد.
صالحی در ابتدای سخنان خود، اظهار کرد: بر خود فرض می‌دانم تا به رسمِ حق‌شناسی از هدایت‌ها و ارشادات راهگشای رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی (مُدَّظلّه‌العالی) و حمایت‌های ریاست محترم جمهوری، جناب آقای دکتر روحانی در مسیر تثبیت و توسعه دستاوردهای صنعت هسته‌ای سپاسگزاری کنم.
 او اضافه کرد: خوشبختانه درحال حاضر، به‌رغم همه محدودیت‌ها و فشارهای ناشی از اعمال تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه از سوی بدخواهانِ ایران اسلامی، طرح‌ها و پروژه‌های مختلف در حوزه‌های متعدد و متنوع علوم و فنون هسته‌ای، با قدرت و صلابت و نیز با عطف توجه به رهیافت‌های اصولی نظام اسلامی و رویکرد خردمندانه دولت محترم مبنی بر اجرای سیاست تعامل سازنده با جهان، مورد پیگیری قرار گرفته است.
رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: پس از تصویب قانون اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی و اجرای سریع و دقیق مفاد آن از سوی سازمان انرژی اتمی ایران، این حقیقت بر همگان هویدا شد که زیرساخت‌ها و بُن‌مایه‌های این صنعت ملی با وسواس بسیار حفظ شده و چنانچه مقامات و تصمیم‌سازان ارشد نظام، امری را به مسئولان صنعت هسته‌ای تفویض کنند، در زمانی کوتاه هنگامه‌ای عظیم بر پا خواهد شد.
صالحی اظهار کرد: معرفی ۱۳۳ دستاورد جدید در حوزه‌های مختلف، بویژه در حوزه تأمین نیازمندی‌های بخش سلامت، صنعت و کشاورزی و نیز یاری‌رساندن به طرح‌های تأمین انرژی در سطح ملّی، گواهی روشن بر این مدعاست که این کاروان را سَرِ باز ایستادن نیست.
معاون رئیس جمهوری با اشاره به چند نمونه از دستاوردهای صنعت هسته‌ای گفت: به عنوان نمونه می‌توان به تولید سانتریفیوژ مورد نیاز مرکز انتقال خون، تولید ۱۱۰ زیست مولکول ایزوتوپی مورد استفاده در کیت غربالگری نوزادان، تولید صنعتی تیتانیوم گرید پزشکی مورد استفاده در ساخت ایمپلنت‌های کاشتنی در بدن انسان و تولید چند رادیوداروی جدید اشاره نمود که به راستی مایه مباهات و درخور تحسین است. او با تأکید بر اینکه عزم راسخ متخصصان حوزه علوم و فنون هسته‌ای جهت برپا نمودن هنگامه‌ای دیگر در عرصه فناوری کوانتومی از جمله ارتباطات امن کوانتومی، اهمیت و بزرگی این مسأله از نظر اهل فن و دوستداران فناوری‌های نوین دور نخواهد ماند، یادآورشد: یکی از ثمرات دستیابی به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای، سرریز دانش هسته‌ای و زمینه‌سازی برای شکوفایی دیگر صنایع راهبردی و علوم کاربردی در پهنه ایران اسلامی است. صالحی گفت: ما بر سر آنیم تا ضمن پایبندی به قوانین و تعهدات بین‌المللی و نیز تعامل با جهان بر اساس سه مؤلفه عزت، حکمت و مصلحت، بر توفیقات و دستاوردهای خود بیفزاییم. ناگفته پیداست که ما همچنان به تداوم یافتن حمایت‌های بزرگان و مردم شریف و عزیزمان نیازمندیم و یقین داریم که در سایه تقویت روحیه وحدت و همدلی و پایبندی همگانی به شعار «اتحاد ملی و انسجام اسلامی» بیش از پیش در تحقق اهداف کلان نظام در این عرصه راهبردی موفق خواهیم بود.







آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7600/3/573961/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها