روحانی در جلسه ستاد ملی کرونا تأکید کرد

لزوم همصدایی در کشور برای مقابله با ویروس کرونا


رئیس‌جمهوری گفت: همه دستگاه‌ها باید به میدان بیایند؛ مصوبات ستاد ملی کرونا در مناطق قرمز و نارنجی نباید روی کاغذ مانده و بی‌خاصیت شود. به‌ گزارش خبرگزاری صداوسیما، روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا و در تشریح عوامل ایجاد موج چهارم کرونا در کشور تصریح کرد: اولین عامل ایجاد این موج ورود ویروس انگلیسی از عراق بود یعنی اگر از مرز خوزستان و ایلام ویروس انگلیسی وارد این استان‌ها و سپس استان‌های دیگر نمی‌شد، حتماً ما امروز مشکل موج چهارم را نمی‌داشتیم.
رئیس‌جمهوری عامل دیگر را تردد‌ها و تجمع‌های شب عید دانست و افزود: مخصوصاً در هفته قبل از عید که عمدتاً خرید و فروش‌ها و بازار وجود داشت و تجمعات در محل کسب و کار منجر به ایجاد موج جدید شد.
 روحانی ادامه داد: مراسم عید نوروز نیز عامل دیگری بود؛ مراسم عید، مراسمی بسیار خوب از منظر ملی و حتی دینی است چرا که به دیدن هم رفتن و زدودن کینه‌ها همان صله رحم است، اما امسال به‌دلیل کرونا، دید و بازدید‌های فراوان و متأسفانه بدون مراعات انجام شد. ‌وی خاطرنشان کرد: اگر مقرراتی که برای مناطق قرمز یا نارنجی مشخص می‌شود، روی کاغذ بماند و دستورالعمل اعلام شود، ولی اجرا نشود؛ خاصیتی نخواهد داشت. روحانی گفت: یکی از مشکلات ما در ایام عید این بود که افراد مبتلا با تست مثبت به دید و بازدید عید و مسافرت رفتند که تخلفی بسیار بزرگ است. رئیس‌جمهوری افزود: اگر باید با تخلفاتی، چون باز بودن مغازه یا بازار برخورد شود، از آن مهم‌تر برخورد با کسانی است که با وجود ابتلا، قرنطینه را رعایت نمی‌کنند لذا باید با اینگونه مسائل برخورد شدید شود.
تأکید رئیس‌جمهوری بر واردات واکسن کرونا تا زمان ورود تولیدات داخلی به بازار
رئیس‌جمهوری بر واردات و تأمین واکسن کرونا از خارج تا زمانی که واکسن‌های تولید داخل وارد بازار می‌شود، تأکید کرد.
وی در ادامه اظهاراتش در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: اگر واکسیناسیون به اندازه کافی انجام گیرد تا حد زیادی مشکل برطرف می‌شود، اگرچه حتی با واکسیناسیون هم صددرصد مشکل رفع نمی‌شود و ممکن است پس از چند ماه دوباره ویروس جهش یافته تأثیرگذار شود.  روحانی گفت: ممکن است در کشوری واکسیناسیون انجام شود، اما وضع قرمز شود و شهروندانش هم مبتلا شوند، اما مرگ و میرش بالا نمی‌رود پس ما با همه توان و قدرت باید واکسن خارجی وارد کنیم تا روزی که واکسن داخلی به بازار بیاید. رئیس‌جمهوری افزود: البته همین الان هم باید تولیدکنندگان واکسن داخلی را یاری کنیم؛ شاید در آن مقطع واکسن داخلی کافی باشد و دیگر نیازی به واردات نداشته باشیم، اما اکنون روزی است که باید همه توان خود را برای واردات واکسن خارجی به کار گیریم تا مردم بتوانند از آن استفاده کنند.  روحانی در بخش دیگری از اظهاراتش با تأکید بر همصدایی در کشور برای مقابله با ویروس کووید ۱۹، گفت: روز‌ها و هفته‌های سختی پیش رو داریم؛ اما چند صدا نباید حرف بزنیم اینکه ما برای ستاد ملی مقابله با کرونا سخنگو انتخاب کردیم برای همین است که صدا واحد باشد وگرنه اگر بنا باشد که هر کسی به تلویزیون برود و مصاحبه کند و هر حرفی می‌خواهد بزند جایز نیست.
رئیس‌جمهوری افزود: ما یک ستاد و یک جمعیم و زمانی که تصمیم می‌گیریم مسئولیت ما تضامنی است یعنی همه باهم مسئولیم، ما همه تصمیم واحد می‌گیریم و همه باید از آن حمایت کنیم.
 روحانی گفت: با وجود این اگر کسی دوباره بیاید و بگوید تصمیم طور دیگری باشد جز اینکه بهانه دست ضدانقلاب و ضدایران دهیم کاری نمی‌کنیم و همچنین کادر درمان را خسته می‌کنیم اگر خدای ناکرده کسی به ناروا بگوید فلان نهاد به مصوبه این ستاد بی‌توجهی کرد و آن را اجرا نکرد، کادر درمان را خسته می‌کند و خستگی تنش بیرون نمی‌رود و این پرسش برایش ایجاد می‌شود که چرا باید فعالیت کند وقتی آن نهاد به آن عظمت همکاری نمی‌کند. رئیس‌جمهوری افزود: اگر به فرض این موضوع صحت دارد باید برویم به آن نهاد بگوییم که بیاید و وارد عمل شود و مصوبات را اجرا کند و اگر هم این موضوع صحت ندارد که ندارد.
 روحانی گفت: اینکه در تبلیغات و سخن گفتن با مردم آنان را دچار یأس و مشکل کنیم کار نادرستی است؛ بله ما فکر می‌کردیم موج چهارمی بیاید و از بهمن در این باره فکر می‌کردیم و همه تلاش ما این بود که به این موج مبتلا نشویم.
مدیریت هوشمند محدودیت‌های کرونایی
همچنین سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: بحث‌های مهمی در جلسه دیروز با توجه به وضعیت و شرایط خاص بیماری در ایران و جهان مطرح شد. همان‌طور که می‌دانید در همه استان‌ها با موج سنگین ابتلا مواجه هستیم و اکثر بیمارستان‌ها شلوغ هستند.
دکتر علیرضا رئیسی با اشاره به علل شکل‌گیری موج جدید کرونا در کشور افزود: عوامل متعددی باعث شکل‌گیری این موج جدید شد. قبل از سال تحویل در نیمه اسفندماه خریدهای شب عید را داشتیم، دورهمی، دید و بازدید و... که سبب شد در شاخص رعایت پروتکل‌ها افت داشتیم و این عدد به زیر ۶۰ درصد رسید. وی افزود: از طرف دیگر در تعطیلات نوروز دید و بازدید، رفتن به کافه و رستوران، تعدد مراسم پرتراکم مانند عروسی و عزا از عوامل شکل‌گیری موج بیماری بود.
وی افزود: چهار استان هم در ابتدای موج هستند که شاید بتوان با رعایت شدیدتر پروتکل‌ها کاری کرد که کمتر درگیر این موج شوند که شامل استان یزد، کهگیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان و گلستان می‌شود. استان هرمزگان هم به‌همین شکل در ابتدای یک موج است.
وی در مورد آخرین وضعیت رنگ‌بندی شهرها گفت: در مجموع ۲۵۷ شهر قرمز، ۱۲۹شهر نارنجی، ۵۱ شهر زرد و ۱۱ شهر آبی داریم و میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم به ۵۶ درصد رسیده که بسیار عدد پایینی است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7600/5/573974/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها