درآمد نوروزی موزه‌های ایران صفر شد




مدیرکل موزه‌ها اعلام کرد:‌ برآورد ما این بود که درآمد موزه‌ها در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۰۰ میلیارد تومان باشد که البته روی گردشگر خارجی حساب کرده‌ایم، اما با توجه به بسته بودن مرزها به روی گردشگران خارجی، این درآمد به عدد قابل ملاحظه‌ای نمی‌رسد. در نوروز هم درآمد این بخش در حد صفر بود.
به‌گزارش ایسنا، محمدرضا کارگر گفت: براساس آمارِ «نفرـ بازدید» مجموعه فرهنگی و تاریخی سعدآباد در صدر بازدیدهای نوروزی قرار داشت. کاخ گلستان، کاخ نیاوران و حافظیه نیز به ترتیب بیشترین تعداد مراجعه‌کننده را داشتند.
به‌گفته او، موزه‌های استان‌های تهران، فارس، اصفهان، خراسان رضوی و یزد به ترتیب بیشترین بازدیدکننده را در تعطیلات نوروز داشته‌اند.
کارگر با اشاره به افت بازدید از آثار تاریخی در تعطیلات نوروز، افزود: تعداد بازدید موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی در نوروز ١۴٠٠ یک‌هشتم بازدیدهای نوروز ۹۸ بود. نوروز ۹۹ مقایسه نشد، چون موزه‌ها به‌دنبال همه‌گیری ویروس کرونا تعطیل بودند. او همچنین به کاهش درآمد موزه‌ها اشاره کرد و گفت: بیشترین درآمد موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی از گردشگر خارجی تأمین می‌شود. اما امسال که گردشگری خارجی نداشتیم درآمد هم چشمگیر نبود، چون بلیت بازدیدکننده ایرانی قیمتی ندارد.
مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی درباره تأثیر کاهش درآمد موزه‌ها بر نگهداری و محافظت از آن‌ها، گفت: خوشبختانه موزه‌ها اعتبار دولتی دارند که تاکنون پرداخت شده و مشکل خاصی از این نظر وجود ندارد. اما درآمدهای حاصل از فروش بلیت و بازدیدها معمولاً اجازه انجام کارهای فوق‌العاده، از جمله برگزاری نمایشگاه، ارتقای تجهیزات و... را می‌داد که امسال با توجه به کاهش این درآمد، با آن میزان از اعتبارات دولت می‌توان استانداردهای لازم در موزه‌ها را حفظ کرد و امور اضطراری را انجام داد.
او اضافه کرد: البته که کاهش بازدیدکننده، تعطیلی‌ها و نبود گردشگر خارجی، حتماً موزه‌های خصوصی را با چالش روبه‌رو خواهد کرد.
موزه‌ها و مجموعه‌های تاریخی پس از یک دوره تعطیلی چندماهه در بهمن‌ماه ٩٩ باز شدند، اما با اعلام وضعیت خطر کرونا در بیشتر شهرها، از روز ۱۸ فروردین‌ماه به دستور ستاد ملی کرونا دوباره تعطیل شدند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7600/9/573990/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها