قول نخست‌وزیر کره جنوبی در دیدار با لاریجانی:

در اسرع وقت راه حلی برای آزاد‌سازی منابع ایران پیدا می‌کنیم


گروه سیاسی / معاون اول رئیس جمهوری ایران هشدار داد که کره‌جنوبی منابع ارزی ایران را بسرعت آزاد کند. «چانگ سیه کیون»، نخست‌وزیر کره‌جنوبی که روز یکشنبه به تهران سفر کرده است با اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ایران، محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس و علی لاریجانی، رئیس پیشین مجلس دیدار و گفت‌و‌گو کرد. به گزارش ایرنا جهانگیری پس از دیدار «چانگ سیه کیون» در کنفرانس خبری مشترک به سابقه روابط اقتصادی تاریخی تهران - سئول اشاره کرد و گفت:«سال آینده شصتمین سال برقراری روابط دیپلماتیک ایران و کره است. در طول این سال‌ها روابط از حجم بالایی برخوردار بوده است و شرکت‌های کره‌ای در بخش‌های مختلف اقتصادی ایران حضور داشتند به طوری که در سال ۲۰۱۲ حجم مبادلات دو کشور به ۱۷ میلیارد دلار رسید».
معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به اینکه دو کشور ایران و کره از زمینه‌های همکاری و مشارکت بسیار زیادی برخوردار هستند، گفت: ایران و کره جنوبی به‌عنوان دو کشور آسیایی در غرب و شرق آسیا نقش مکمل یکدیگر در زمینه اقتصادی دارند. جهانگیری ادامه داد: متأسفانه در سه سال گذشته به‌دلیل پیروی کره‌جنوبی از تحریم‌های غیرقانونی امریکا علیه ایران که فاقد هرگونه مشروعیت بین‌المللی است، مناسبات دو کشور دچار رکود و کم‌تحرکی زیادی شده است. کاهش مناسبات دو کشور در حالی است که هیچ گونه تحریم بین‌المللی از جمله تحریم سازمان ملل علیه ایران وجود نداشته است. معاون اول رئیس جمهوری گفت: متأسفانه اقدام بانک‌های کره‌ای در مسدود کردن ۷میلیارد دلار منابع ارزی ایران که حاصل فروش قانونی و مشروع نفتی و میعانات گازی به این کشور بوده، روابط دو کشور را دچار رکود جدی کرده است.  وی اضافه کرد: اقدام بانک‌های کره‌ای در مسدود نمودن منابع ارزی ایران در حالی است که ملت ایران به‌دلیل شرایط کرونایی و پیامدهای اقتصادی و بهداشتی آن بشدت به این منابع ارزی نیاز دارند و این اقدام کره‌ای‌ها دولت ایران را از منابع عمده ارزی خود برای خرید تجهیزات پزشکی، دارو و سایر نیازهای اساسی کشور محروم کرده است.
جهانگیری با اشاره به اینکه در این شرایط سخت حتی شرکت‌های کره‌ای از فروش دارو و تجهیزات پزشکی هم به ایران خودداری کردند و در نتیجه این اقدامات متأسفانه وجهه و جایگاه کره در نظر مردم ایران که همواره مثبت و دوستانه بوده، آسیب زیادی دیده است، افزود: از دولت کره می‌خواهیم در اسرع وقت منابع ارزی ایران را آزاد و مشکلات سال‌های اخیر را با اقدامات عملی جبران کند. معاون اول رئیس جمهوری در ادامه ابراز امیدواری کرد که با سفر نخست‌وزیر کره‌جنوبی به ایران تحرکات و اقدامات جبرانی کره فراهم و جایگاه کره در ایران بهبود یابد. او تصریح کرد:«طبعاً دولت جمهوری اسلامی آمادگی دارد به شرط برداشتن گام‌های مؤثر و ملموس از سوی کره به این کشور برای جبران گذشته کمک کند». نخست‌وزیر کره‌جنوبی هم در این نشست خبری گفت که سئول از گفت‌و‌گوهای سازنده برجام حمایت و برای همکاری با ایران و کشورهای مختلف جهت حل و فصل و آزاد‌سازی دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره تلاش می‌کند. او تصریح کرد که از طریق کارگروه ایران و کره، تجارت‌های بشر دوستانه دارو و تجهیزات پزشکی افزایش پیدا خواهد کرد.
انتظار مردم ایران از کره‌جنوبی برآورده نشده است
نخست‌وزیر کره‌جنوبی در دومین برنامه خود در تهران با محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس دیدار کرد. قالیباف در این دیدار با اشاره به سابقه روابط خوب دو کشور یادآور شد؛ «متأسفانه فعلاً کره جایگاهی در مناسبات اقتصاد خارجی ایران ندارد. به‌عبارتی روابط اقتصادی و سیاسی که در بالاترین سطوح قرار داشت تنزل کرده است». قالیباف افزود: «این انتظار مردم ایران از طرف کره‌جنوبی برآورده نشده است؛ حتی تجار که ارتباط مردمی خوبی با کره داشتند نیز از روال پیش آمده ناخرسند هستند».
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سفر نخست‌وزیر کره به تهران را اقدامی مناسب در راستای ارتقای روابط دو کشور و حل مشکلات جاری خواند و از نخست‌وزیر کره‌جنوبی خواست راه حل فوری و عملی برای حل مشکل منابع ارزی ایران ارائه کند و پول‌های بلوکه شده جمهوری اسلامی آزاد شود. «چانگ سیه کیون» هم با اشاره به روابط تاریخی خوب دو کشور افزود: بدون شک رفت و آمد مقامات دو کشور سبب حفظ این روابط شده است؛ اما متأسفانه از سال 2018 به بعد روابط دو کشور دچار مشکل شد که برای رفع آن تلاش می‌کنیم. نخست‌وزیر کره همچنین با علی لاریجانی، رئیس سابق مجلس شورای اسلامی هم دیدار کرد. لاریجانی در این دیدار ضمن خوشامدگویی به نخست‌وزیر کره جنوبی، بر توسعه روابط دو کشور در زمینه‌های گوناگون تأکید کرد.
وی همچنین درخصوص پول‌های بلوکه شده در کره جنوبی خطاب به نخست‌وزیر این کشور اظهار داشت: منابع ما نزد بانک‌های کشور شما امانت بوده و دولت شما باید سعی کند نسبت به این موضوع امانتدار باشد. مشاور رهبر معظم انقلاب خطاب به نخست‌وزیر کره جنوبی افزود: باید هرچه سریع‌تر منابع ما آزاد گردد تا خدای ناکرده در روابط دو کشور اثر سوء نگذارد. نخست‌وزیر کره جنوبی نیز در این دیدار ضمن اظهار خرسندی از ملاقات با لاریجانی، قول داد در اسرع وقت راه حلی برای آزاد‌سازی منابع ایران توسط دولت کشور متبوع خود پیدا کند. وی همچنین بر ضرورت توسعه روابط درازمدت دو کشور در همه زمینه‌ها تأکید کرد.
چانگ روز دوشنبه به خبرنگارانی که وی را در این سفر همراهی می کنند، گفت: من قبلاً هم گفته ام که ‌این پول، پول ایران است و باید به صاحب آن برگردانده شود. بهتر است راهی پیدا کنید و سریع آن را برگردانید. وی افزود: انجام این کار به نفع کره جنوبی است و باید تلاش شود تا بر «محدودیت های مختلف» که مانع از آزادسازی این پول می شوند، غلبه شود. نخست وزیر کره جنوبی یادآوری کرد که مقامات ایرانی در دیدار با وی، ناامیدی خود را از بن بست در شرایط موجود ابراز داشته و خواستار راه حل سریع شده اند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7602/1/574144/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها