لیگ قهرمانان آسیا 2021 از فردا آغاز می‌شود

یک ایران دنبال جام


حامد جیرودی / رقابت‌های فوتبال لیگ قهرمانان آسیا فصل 2021 از فردا (چهارشنبه) به‌صورت رسمی با انجام بازی‌های مرحله گروهی آغاز می‌شود تا تنور بازی‌های باشگاهی قاره کهن دوباره روشن شود. مسابقاتی که از سال ۱۹۶۷ با نام جام باشگاه های آسیا آغاز شد و در فصل ۳−۲۰۰۲ با الگوبرداری از لیگ قهرمانان اروپا به‌عنوان ادامه لیگ قهرمانان آسیا معرفی شد. در لیگ قهرمانان آسیا، یک تا ۴ تیم برتر هر کشور بسته به رتبه‌بندی هر کشور حضور دارد و تعداد تیم‌ها به فراخور آن می‌تواند افزایش یا کاهش یابد. از سال ۲۰۰۹ به بعد، قهرمان رقابت‌ها دیگر نتوانست به‌صورت مستقیم سهمیه سال بعد رقابت‌ها را به دست آورد ولی قهرمان لیگ قهرمانان، سهمیه حضور در جام باشگاه‌های جهان را به دست می‌آورد. تیم‌های کره‌ای با ۱۲ قهرمانی، ژاپنی‌ها با ۷ قهرمانی، تیم‌های عربستانی با ۵ قهرمانی و تیم‌های ایرانی با ۳ قهرمانی (استقلال 2 بار و پاس یک بار) بیشترین قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا را داشته‌اند. هاپوئل رژیم صهیونیستی اولین قهرمان جام باشگاه‌های آسیا در سال ۱۹۶۷ بود. این تیم در سال ۱۹۷۰ باز هم به فینال رسید ولی با نتیجه ۲-۱ مغلوب تاج تهران (استقلال ایران) شد. در آخرین دوره این رقابت‌ها نیز که فینال آن 29 آذر 1399 در قطر برگزار شد، پرسپولیس ایران و اولسان هیوندای کره‌جنوبی به مصاف هم رفتند که با برتری 2-1 نماینده کره به اتمام رسید. به این ترتیب از آخرین قهرمانی یک تیم ایرانی که پاس بوده و در فصل 1992 به قهرمانی رسیده، حدود 29 سال می‌گذرد و حالا تمام تیم‌های ایرانی و هواداران آنها تشنه کسب جام هستند. الهلال عربستان با 3 قهرمانی و 4 نایب قهرمانی پرافتخارترین تیم این رقابت‌ها محسوب می‌شود. گفتنی است مرحله پلی اف لیگ قهرمانان آسیا، چهارشنبه و شنبه گذشته برگزار شد و تیم‌های آجی‌ام کا ازبکستان، الوحده امارات، نیروی هوایی عراق و فولاد ایران با عبور از حریفان خود به مرحله گروهی راه پیدا کردند تا 33 تیم حاضر در گروه‌های ده گانه این فصل به‌صورت کامل مشخص شوند. البته در این دوره از لیگ قهرمانان آسیا، متأسفانه به تیم‌های ایرانی میزبانی داده نشد و پرسپولیس در هند، استقلال و فولاد در عربستان و تراکتور در امارات باید بازی‌های خود در مرحله گروهی را برگزار کنند.
تراکتور در پی صعود و موفقیت
در گروه B لیگ قهرمانان آسیا تراکتور ایران در کنار پاختاکور ازبکستان، شارجه امارات و نیروی هوایی عراق حضور دارند. سرخپوشان تبریزی که با قهرمانی در فصل گذشته جام حذفی به این رقابت‌ها راه یافته‌اند، ششمین دوره حضور خود در این مسابقات را تجربه می‌کنند. تراکتور به جز یک بار که در فصل 2016 به مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا صعود کرد، در سایر دوره‌ها از مرحله گروهی بالا نیامده است و باید دید شاگردان رسول خطیبی در این فصل چه نتایجی را کسب می‌کنند.
استقلال پرافتخارترین تیم ایران
در گروه C استقلال ایران باید با الاهلی عربستان، الدحیل قطر و الشرطه عراق بازی کند که گروه بسیار سختی به‌شمار می‌رود و گروه مرگ نامیده شده است. با این حال، آبی پوشان پایتخت پرافتخارترین تیم ایرانی این رقابت‌ها هستند که با 2 قهرمانی و 2 نایب قهرمانی سومین تیم پرافتخار قاره نیز به‌شمار می‌روند. استقلالی‌ها فصل گذشته تا مرحله یک هشتم نهایی هم پیش رفتند ولی با شکست برابر پاختاکور حذف شدند ولی شاگردان فرهاد مجیدی امیدوارند در این فصل نتایج خوبی را کسب کنند. نکته جالب در خصوص مجیدی این است که او به‌عنوان یار کمکی العین امارات در فصل 3-2002 به قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا رسید و حالا می‌خواهد این افتخار را در قامت سرمربی کسب کند.
فولاد با نکونام می‌درخشد؟
در گروه D فولاد ایران با السد قطر، النصر عربستان و الوحدت اردن همگروه است. شاگردان جواد نکونام با پیروزی پرگل 4-0 که مقابل العین به دست آوردند، به مرحله گروهی رسیدند و نشان دادند که انگیزه زیادی برای موفقیت در این رقابت‌ها دارند. سرخپوشان اهوازی تاکنون 3 دوره در لیگ قهرمانان آسیا حضور داشته‌اند و تنها در فصل 2013 به مرحله یک هشتم نهایی این رقابت‌ها صعود کردند و حالا باید دید نکونام در اولین دوره مربیگری‌اش در لیگ قهرمانان چه نتایجی را به فولاد به ارمغان می‌آورد.
پرسپولیس در جست‌و‌جوی قهرمانی
در گروه E پرسپولیس باید با الریان قطر، الوحده امارات و گوا هند دیدار کند. سرخپوشان پایتخت اگرچه یک قهرمانی در جام برندگان جام آسیا و یک عنوان نایب قهرمانی در این رقابت‌ها و 3 عنوان سومی در جام باشگاه‌های آسیا دارند ولی هنوز به قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا نرسیده‌اند. قرمزها در فصل 2018 با مربیگری برانکو ایوانکوویچ و در فصل گذشته با هدایت یحیی گل‌محمدی به فینال صعود کردند ولی دست‌شان از رسیدن به جام کوتاه ماند تا با وجود عملکرد موفق در چند فصل اخیر، تنها 2 عنوان نایب قهرمانی در لیگ قهرمانان داشته باشند و باید دید آنها در این فصل به هدف خود می‌رسند یا خیر.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7602/14/574217/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها