سید حسن خمینی:

به عنوان یک کنشگر در عرصه حضور خواهم داشت


چند روز پس از انتشار خبر دیدار سید حسن خمینی با مقام معظم رهبری و این توصیه که «نامزدی او در انتخابات به صلاح نیست و در شرایط فعلی به این عرصه ورود نکند»، یادگار امام(ره) در دیداری با فعالان سیاسی اصلاح‌طلب گفت که نه به عنوان یک نامزد انتخابات، بلکه به عنوان یک کنشگر در عرصه حضور خواهد داشت.
به گزارش ایرنا، سید حسن خمینی در دیدار روز گذشته‌اش با اعضای شورای مرکزی حزب اعتماد ملی درباره ماجرای حضور در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری با بیان اینکه «اصلاً خودم بنای حضور نداشتم برای اینکه احساس مسئولیت نمی کردم و معتقد بودم افراد زیادی برای تصدی این مسئولیت حضور دارند»، گفت: «تنها عاملی که من را در تصمیم‌گیری مردّد کرده بود - البته تصمیم هم نگرفته بودم - این بود که نکند فردای قیامت پیش خدا، روح امام، شهدا و آیندگان شرمنده شوم و بگویند یک موقعی کاری از شما می‌آمد و نکردید. یادگار امام(ره) درباره فرایند بررسی و احراز صلاحیت هم اضافه کرد: فرآیند شورای نگهبان هم خیلی برایم مهم نبود. اگر هم رد می‌کردند اتفاق مهمی نمی‌افتاد.»
او سپس تأکید کرد: «همه نسبت به مملکت، آینده، فرزندان‌مان و گذشته تاریخی‌مان مسئولیت داریم؛ تلقی من هم این بود که شاید بتوانیم کاری کنیم که این امر در مورد شخص بنده دیگر امکانش فراهم نیست، اما نه به این معنا که به عنوان یک کنشگر، فعال، توصیه کننده و همدل حضور نداشته باشم؛ بلکه در عرصه حضور خواهم داشت.»
سید حسن خمینی در تشریح وضعیت کنونی کشور با اشاره به شرایط سخت معیشت مردم، افزود: در چنین شرایطی طبقه متوسط ما مدام ضعیف‌تر می‌شود و در این شرایط هر شعار پوپولیستی می‌تواند موج ایجاد کند و این امر برای کشور بسیار خطرناک است. او با بیان اینکه حل مسائل اقتصادی کشور را در گرو مسائل سیاسی و رفع  عزتمندانه مشکلات در حوزه سیاست خارجی می‌داند، افزود: وظیفه رئیس جمهوری «تغییر دادن ریل» است. کار رئیس جمهوری صرفاً اقتصادی نیست. بلکه مدیریت همه جهات کشور است.  مگر هر رئیس جمهوری در همه حوزه‌ها توان تخصصی دارد؟  قاعدتاً او با همه حوزه‌های فرهنگ، اقتصاد، اجتماع، نفت، پتروشیمی و... آشنا نیست، بلکه وظیفه او این است که با سیاستگذاری‌های کلان، ریل‌ها را عوض کند. سیدحسن خمینی ادامه داد: گاهی خود جامعه به هر علتی تصمیم می‌گیرد که ایستادگی کند. در این صورت کار خیلی راحت است؛ چون خودش تصمیم گرفته است.  لذا محکم می‌ایستد و مثل سال‌های اول انقلاب به صف نفت هم می‌رود و مانند دوران جنگ در صف همه کالاها هم می‌ایستد؛ در واقع چون خودش تصمیم می‌گیرد، احساس سختی نمی‌کند و یا احساس سختی‌اش را تحمل می‌کند. ولی وقتی احساس کند دیگران برایش تصمیم می‌گیرند و در فرایند تصمیم‌گیری، تصمیم‌سازی و عمل مدخلیت ندارد، «اینِرسی سکون» پدید می‌آید و جامعه به یک مقاومت بشدت منفی روی می‌آورد.
او با تأکید بر اینکه آینده ایران و مردم ایران با آینده جمهوری اسلامی پیوند دارد در اهمیت تصمیم و انتخاب مردم، گفت: «هرچه مردم  تصمیم بگیرند حتماً درست است ولی در مقام مقایسه بسیار به درستی نزدیک‌تر است از تصمیماتی که ممکن است مخالفین‌شان و جریان خاصی بگیرند. واقعیت این است که جریان افراطی در کشور ما بعضاً تصمیم‌های بسیار خطرناک ایدئولوژیک می‌گیرد. البته من معتقد نیستم همه این افراد ایدئولوژیک هستند، بلکه خیلی از آنها کاسب هستند ولی به هر حال تصمیماتی با پایه‌های ایدئولوژیکی می‌گیرند که غلط و خطرناک است.»
سید حسن خمینی با تأکید بر اینکه «امثال ما اگر گوشت و پوستمان هم برود نمی‌خواهیم جمهوری اسلامی از بین برود و هیچکس نباید چنین توقعی را داشته باشد»، گفت: اگر کسی روزی می‌خواهد به بنده اقبال کند بداند که ما تا آخرین لحظه هیچوقت هیچ کاری نمی‌کنیم که جمهوری اسلامی بخواهد لطمه ببیند و اگر هم احیاناً کاری انجام می‌دهیم برای این نکته (حفظ جمهوری اسلامی) است. لذا اگر فکر کنیم یک کار به فرایندی می‌رسد که نتیجه‌اش تضعیف کلان مملکت و جمهوری اسلامی است، به نظر من مصلحتی بر آن مترتب نیست. البته هرگز از اصول خود عدول نمی‌کنیم و صلاح  کشور را هم  در همین می‌دانیم.
وی خاطرنشان کرد: آینده ایران و مردم کشورمان را هم چندان متفاوت از آینده جمهوری اسلامی نمی‌دانم. یعنی معتقدم به هر حال این دو با هم پیوند دارد. بالاخره ما عرق دینی، شیعی و اسلامی داریم و نمی‌توانیم نسبت به تاریخ بزرگی هم که پشت سرمان هست، بی تفاوت باشیم.
یادگار امام راحل تأکید کرد: اما به هر حال وقتی در مورد یک تصمیم‌گیری صلاح دیده نمی‌شود، مسئولیتی حاصل نخواهد شد و در صورتی که آن تصمیم عملی شود، در آینده مسأله‌ای پیش نرفته و مشکل مردم حل نمی‌شود. این در حالی است که قرار است آمدن امثال من مشکل‌گشا باشد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7605/1/574494/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها