اخبــــار




سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی:
حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی ناشی از خطای انسانی بود

سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی اظهارات منتسب به «اولکسی دانیلوف» دبیر شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین را رد و تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران صراحتاً اعلام کرده که حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی غیرعمدی و ناشی از خطای انسانی بوده است.‌
به گزارش فارس، کیوان خسروی با اشاره به سفر دبیر شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین به ایران در اواخر بهمن ماه  98 و در مقطعی که وی از سوی کشورش مسئول پیگیری پرونده سقوط هواپیما بود، افزود: در جلسه مشترک دانیلوف با دریابان شمخانی که نمایندگان سازمان هواپیمایی دو کشور هم ‌حضور داشتند، توضیحات فنی جامعی به وی ارائه شد و بر غیر عمدی بودن این حادثه تلخ که ناشی از خطای انسانی بوده، تأکید شد. خسروی اضافه کرد: دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در جلسه مشترک با دانیلوف با اشاره به تحقیقات جامع و دقیقی که از سوی گروه‌های متعدد کارشناسی کشورمان انجام شده، هرگونه احتمال و فرضیه دیگری را در این باره با قاطعیت رد کرد. او با بیان اینکه: تنها درخواست مشخص آقای دانیلوف از ایران، ارسال جعبه سیاه هواپیما برای بازخوانی به اوکراین بود و وی این موضوع را برای کشورش حیثیتی عنوان کرد و گفت: نظر اولیه ایران، انتقال تجهیزات تخصصی بازخوانی جعبه سیاه و بازخوانی آن در ایران بود که به دلیل فنی امکان آن فراهم نشد.
خسروی افزود: در توافق بین دریابان شمخانی و دانیلوف قرار شد جعبه سیاه به اوکراین ارسال شود، اما پس از بررسی دقیق کارشناسان سازمان هواپیمایی کشوری مشخص شد که اوکراین توانایی فنی لازم برای بازخوانی جعبه سیاه را ندارد، لذا جعبه سیاه به فرانسه ارسال و با حضور مجموعه کشورهای ذینفع بازخوانی شد. سخنگوی دبیرخانه  شورای عالی امنیت ملی کشورمان گفت: انتشار اخبار غیر صحیح بر اساس برداشت اشتباه دانیلوف از اظهارات صریح دریابان شمخانی در شرایطی که دادگاه رسیدگی به پرونده سقوط هواپیما کار خود را آغاز کرده، می‌تواند ظن سفارشی بودن این اظهارات برای ایجاد انحراف در افکار عمومی و دامن زدن به یک جنجال تبلیغاتی بر پایه مطالب جعلی و ساختگی را تقویت کند. خسروی با تأکید مجدد بر نظر کارشناسی و مستند جمهوری اسلامی مبنی بر شکل‌گیری این حادثه تلخ بر اثر خطای انسانی، فاصله گرفتن از رویکرد فنی و پیگیری اهداف و اغراض سیاسی در این پرونده را غیر قابل قبول و مردود اعلام کرد.

استفاده از سلاح امریکایی در ترور شهید فخری‌زاده

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی به تنهایی امکان خرابکاری یا انجام ترور در ایران را ندارد، اقدامات این رژیم را متکی به حمایت‌های امریکا دانست و گفت که حادثه نطنز با استفاده از فناوری غربی اتفاق افتاد و در ترور شهید فخری‌زاده نیز از سلاح امریکایی استفاده شد. به گزارش برنا، شهریار حیدری با بیان اینکه حادثه نطنز با همکاری رژیم صهیونیستی و برخی کشورها و با استفاده از تکنولوژی غرب اتفاق افتاد، اظهارکرد: رژیم صهیونیستی به تنهایی چنین تکنولوژی را ندارد، مانند حادثه ترور شهید فخری‌زاده که سلاح استفاده شده در این ترور برای امریکا بود. او گفت: حادثه نطنز با استفاده از هوش جریان الکتریسیته اتفاق افتاد. ابعاد مختلف آن در دست بررسی است و باید از سوی نهادهای اطلاعاتی و دیپلماسی مشخص شود که چه جریان سازمان‌یافته‌ای دست به چنین اقدامی زده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7605/2/574508/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها