رئیس قوه قضائیه:

شفافیت در همه بخش‌ها جلوی رانت و فساد را می‌گیرد




رئیس قوه قضائیه گفت: ما مصمم هستیم امری که رهبر انقلاب فرمودند و نیاز راهبردی کشور است، یعنی «حمایت از تولید» تحقق پیدا کند و تحقق هم پیدا خواهد کرد.
در بیست و سومین نشست رمضانی رئیس قوه قضائیه با نخبگان کشور، آیت‌الله رئیسی میزبان تعدادی از تولیدکنندگان و فعالان حوزه تولید بود تا در جلسه «هم‌اندیشی با اصحاب تولید» به بررسی «نقش دستگاه قضایی در رفع موانع تولید» بپردازد. رئیس قوه قضائیه در این نشست که روز پنجشنبه برگزار شد با اشاره به شعار سال و تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر حمایت همه‌جانبه از تولید گفت: تولید و حمایت از آن باید مسأله اصلی و اساسی همه بخش‌ها باشد و کارآفرینان و قانونگذاران و مدیران اجرایی و دست اندرکاران امر قضا باید با قدرت، شجاعت و جدیت آن را پیگیری کنند.
به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، آیت‌الله رئیسی همچنین حمایت از تولید را یکی از حقوق عامه عنوان کرد و گفت: «رونق تولید و حمایت از آن از محور‌های مهم سند تحول قضایی و برنامه‌های امسال دستگاه قضاست و همه بخش‌های نظارتی و قضایی مأمور به رفع موانع تولید هستند».
او در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تأثیر فرآیند قیمت‌گذاری بر حوزه تولید، گفت: در فرآیند قیمت‌گذاری باید هم از تولید حمایت شود، هم باید به حقوق مصرف‌کننده توجه داشت و این کار نیازمند مدیریت دقیق و صحیح چرخه تولید و تأمین تا توزیع و مصرف کالاست. آیت‌الله رئیسی افزود: قیمت‌گذاری درست می‌تواند کیفیت کالا‌ها و بهره‌وری را ارتقا دهد و قیمت‌گذاری نادرست بویژه در نقاطی که شبکه و کانال تعریف شده برای توزیع نداریم می‌تواند موجب رانت و فساد شود.
او همچنین بر لزوم تأمین امنیت اقتصادی برای تولیدکنندگان تأکید کرد و گفت: مهم‌ترین کار برای تأمین امنیت اقتصادی در نظام تولید تثبیت مقررات و تصمیم‌گیری‌هاست. تصمیم‌گیری لحظه‌ای و تصمیمات متزلزل نظام تولید را متزلزل و مختل می‌کند و اجازه نمی‌دهد تولیدکننده ما با خیال آسوده به فعالیت سالم اقتصادی بپردازد.
هشدار به بانک‌ها درباره دریافت سود بانکی
رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع سود تسهیلات بانکی برای اصحاب تولید پرداخت و با اشاره به «رأی وحدت رویه دیوان عالی کشور» در این زمینه، به بانک‌ها هشدار داد در دریافت سود‌های بانکی تابع مصوبه بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار باشند. اگر هر بانکی بخواهد با تشخیص خودش از تولیدکننده سود بگیرد و وقتی هم نتوانست سودش را بگیرد کارخانه را تعطیل کند، چرخه تولید مختل می‌شود.
رئیس دستگاه قضا با تأکید بر اینکه هیچ واحد تولیدی نباید تعطیل شود و هیچ بانکی حق ندارد مانع فعالیت کارخانه‌ها شود، تصریح کرد: اگر فردی تخلف کرده، باید تحت تعقیب قرار گیرد، اما کارخانه و کارگاه نباید مجازات شود و کارگرانش بیکار شوند. رئیس دستگاه قضا به همکاران خود در دادسرا‌ها و دادگاه‌ها نیز متذکر شد که بر اساس بخشنامه ابلاغی و رأی دیوان عالی کشور اجازه ندارند در رسیدگی به دعاوی بانک‌های دریافت کننده سود بانکی خارج از نرخ مصوب ضامن اجرای امر غیر قانونی شوند.
رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنانش بر لزوم شفافیت در فعالیت‌های اقتصادی تأکید کرد و گفت: شفافیت در همه بخش‌ها جلوی رانت و فساد را می‌گیرد و این از دغدغه‌های جدی است که چند نفر دلال نتوانند با سوداگری به سرمایه‌های مردم دست‌اندازی کنند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7605/3/574511/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها