تاخت و تاز کرونا با افزایش فوتی‌ها در کشور!


حمیده امینی‌فرد
خبرنگار
328نفر دیگر هم دیروز راهی قبرستان‌ها شدند. ۲۵هزار و ۲۶۱ نفر تست‌شان مثبت شد و ۴ هزار و ۶۵۲ نفر هم همچنان در جدال بین ماندن و نماندنند.... همه ما یکسال سخت را پشت سرگذاشتیم اما ناباورانه و شاید هم ساده انگارانه دوباره به نقطه سیاه اول برگشتیم. حالا هرچقدرهم که بخواهیم رنگ سیاه شهرهایمان را قرمز نگه داریم؛ رنگ زندگی برای خانواده آن۶۶ هزار نفر فوتی و آن چند هزار نفری که ماندنشان به یک دم و بازدم گره خورده؛ حتی دیگر«قرمز» هم نمی‌شود! ما وارد موج چهارم شده‌ایم. کافیست سرمان را برگردانیم تا صدای جان کندن آنهایی که روی تخت بیمارستان برای یک روز بیشتر نفس کشیدن التماس می‌کنند؛ یادمان بیندازد وضعیت مثل سابق نیست... حالا همان‌هایی که اصرار داشتند تعطیلات عیدشان را در دورهمی‌ها بسر کنند همان‌هایی که گوششان به هشدار‌ها و توصیه‌ها بدهکار نبود، همان‌ها که دردام بی‌خیالی کرونا افتاده بودند؛ همان‌ها برای پیدا کردن یک تخت خالی در بیمارستان‌ها ضجه می‌زنند! در مقابل عده‌ای با وجود محدودیت‌های شدید هنوز هم در رستوران‌ها؛ آرایشگاه‌ها؛ مطب‌های زیبایی؛ پارک‌ها و میهمانی‌ها در رفت و آمدند؛ غافل از اینکه تهرانی که پیش از عید تعداد فوتی‌هایش تک رقمی شده بود؛ حالا روزانه عدد ۱۰۰ را هم رد کرده است و معلوم نیست تا چند روز دیگر سرنوشت کدام یک از ما پشت در سردخانه‌ای باشد که حالا ظرفیتش هم پر شده است!
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا می‌گوید رنگ سیاه و فوق قرمز در رنگ‌بندی کرونایی به این معنا بوده که وضعیت قرمز است، اما شاخص آمار ابتلا و بستری کرونا بیش از قرمز است؛ باید رنگ‌بندی اعلام شده ستاد ملی که از سوی وزارت کشور به استانداری‌ها ابلاغ می‌شود، ملاک قرار گیرد البته از نظر تحلیل آماری در ۶٣ شهر شاخص‌های کرونا بالاتر از قرمز است اما در رنگ‌بندی قرمز شدیدترین محدودیت اعمال شده است و در این شهرها محدودیت‌های‌ جدیدی اعمال نمی‌شود.
رئیسی می‌افزاید ما باید برای اجرای محدودیت‌ها بیشتر تلاش کنیم. شاخص‌ها نشان می‌دهد میزان رعایت پروتکل‌ها در حال افزایش است همچنین در ارتباط با بانک‌ها ما هیچ کارگاه تولیدی و کارخانه را تعطیل نکرده‌ایم و تکلیف ادارات دولتی و خصوصی معلوم است و حداکثر تا یک سوم کارکنان باید حضوری فعالیت کنند و اداراتی که می‌توانند کامل تعطیل باشند، اجازه دارند تعطیل کنند.
آماده باش کامل مراکز نقاهتگاهی کرونا در تهران
فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران هم در جلسه شورای فرماندهی ستاد از آماده باش کامل مراکز نقاهتگاهی در پایتخت خبرمی دهد و می‌گوید: در پایتخت برای اولین بار تمام شهرستان‌ها در وضعیت قرمز قرار گرفتند. استان البرز، بعد از استان گیلان، بالاترین شتاب بروز بیماری در موج چهارم را تجربه می‌کند، بنابراین در هم تنیدگی و تردد بین استان‌های تهران و البرز، می‌تواند یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش آمار ابتلا در پایتخت باشدعلیرضا زالی با اشاره به اینکه حجم مراجعین سرپایی به مراکز بهداشتی و درمانی استان، تاکنون بی‌سابقه بوده است، می افزاید: بر‌اساس گزارشات روزانه در تهران، از هر دو نفر مراجعه کننده به مراکز با علائم بیماری کرونا، تست PCR یک نفر مثبت می‌شود، همچنین نرخ مثبت شدن تست‌های سریع نیز ۲۵ درصد برآورد شده است؛ این نشان از پخش گسترده ویروس در استان دارد. همچنین اکنون شاخص اپیدمیولوژیک مولد پایه در تهران، ۱.۶ گزارش شده است که از سرعت بالای سرایت و شیوع بیماری حکایت دارد. این شاخص در اسفندماه در تهران ۰.۷ تا ۰.۸ متغیر بود.
به گفته زالی، از ابتدای فروردین ماه ۵۳ درصد مجموع بستری و ۷۵ درصد مجموع مرگ و میر در افراد ۶۰ سال به بالا رخ داده که البته این آمار در نوجوانان و کودکان زیر ۱۰ سال با کاهش روبه‌رو بوده و از ۱۰,۲ درصد در اسفندماه، به ۴ درصد در فروردین ماه رسیده است.وی می‌افزاید: اسفندماه در گروه‌های سنی ۴۰ تا ۵۰ سال و ۵۰ تا ۶۰ سال، آمار بستری بشدت پایین بود، اما در فروردین ماه روند صعودی به خود گرفته است، به‌طوری که بعد از گروه سنی ۶۰ سال به بالا، افراد ۴۰ تا ۵۰ سال بیشترین میزان بستری را به خود اختصاص داده‌اند. البته مهم‌ترین مسأله، علاوه بر تخت، موضوع تأمین اکسیژن است که باید برای روزهای آتی نیز تدابیری در این زمینه اندیشیده شود.
زالی بر لزوم افزایش نظارت‌ها بر اعمال محدودیت‌ها تأکید می‌کند و می‌گوید: بالغ بر ۱۹۰ هزار کارمند استانی در دستگاه‌های ملی در تهران مشغول به‌کار هستند و برخی ادارات از دستورات ستاد ملی مبارزه با کرونا در خصوص محدودیت‌ها تمکین نکرده‌اند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7605/5/574528/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها