تراکتور، فولاد و پرسپولیس امشب در لیگ قهرمانان ادامه می‌دهند

استقلال خواب را از سر آسیا پراند


گروه ورزشی/ رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا، در حالی در گروه C ادامه پیدا کرد که پنجشنبه و در اولین بازی این گروه، الدحیل قطر 2-0 الشرطه عراق را شکست داد و از ساعت 45 دقیقه بامداد جمعه هم استقلال ایران و الاهلی عربستان در ورزشگاه شماره 2 مجموعه ورزشی ملک عبدالله جده به مصاف هم رفتند. آبی پوشان پایتخت که بازی را هجومی آغاز کرده بودند، دقیقه 5 به گل رسیدند. ضربه ایستگاهی اعلام شده به سود استقلال را هرویه میلیچ زد که توپ پس از برخورد با مدافعان حریف به فرشید اسماعیلی در محوطه جریمه رسید و او با یک ضربه بی‌نقص، توپ را وارد دروازه الاهلی کرد و بعد هم با پیراهن محمد دانشگر شادی کرد تا برای بازگشت او به استقلال وساطت کند. شاگردان فرهاد مجیدی تا اواسط نیمه اول، تقریباً توپ و میدان را در اختیار داشتند ولی دقیقه 27 سلمان المؤشر در محوطه جریمه استقلال، توسط میلیچ سرنگون شد که احمد فیصل داور اردنی این صحنه را پنالتی اعلام کرد و عمر السوما مهاجم نام آشنا و سوریه‌ای الاهلی با یک ضربه زمینی بازی را به تساوی کشاند. با این گل، مسابقه شکل متعادل‌تری به خود گرفت  تا نیمه اول با تساوی به پایان برسد. نیمه دوم این بازی با یک موقعیت خطرناک از سوی آبی‌پوشان آغاز شد و دقیقه ۵۰ شوت محمد نادری به تیر دروازه الاهلی برخورد کرد و به بیرون رفت. با این حال، فشار استقلالی‌ها دقیقه 55 جواب داد و روی ارسال میلیچ از نقطه کرنر، امیرارسلان مطهری با پرشی بلند موفق به زدن ضربه سر شد، ضربه‌ای که پس از برخورد به الاسمری مقابل پای نادری قرار گرفت و این بازیکن با یک شوت روی پا، توپ را به طاق دروازه الاهلی کوبید.  دقیقه ۶۷، فرار دیدنی مطهری روی پاس طولی وریا غفوری، او را در موقعیت تک به تک با دروازه بان قرار داد و وی با یک پاس در عرض مهدی قایدی را در موقعیت گلزنی قرار داد و این بازیکن نیز با بغل پایی مطمئن دروازه حریف را باز کرد. حیدر سلیمانی، کارشناس داوری به ایسنا گفت: «روی گل سوم استقلال، داور اشتباه کرد زیرا مطهری در موقعیت آفساید بود و گل ناسالم بود.» دقیقه ۷۹ الاهلی موفق شد اختلاف را به حداقل برساند و ارسال معتز هوساوی از سمت راست پس از دخالت ناقص مسعود ریگی مقابل پای عمر السوما قرار گرفت و این مهاجم فرصت طلب با ضربه‌ای مطمئن گل دوم تیمش را وارد دروازه مظاهری کرد. دقیقه 87 قایدی خیال آبی‌ها را راحت کرد و با یک شوت سرکش و زیبا از پشت محوطه جریمه موفق شد گل دوم خود و چهارم تیمش را به ثمر برساند. دقیقه 88 هم شیخ دیاباته توسط میزان در محوطه جریمه سرنگون شد و داور بازی پنالتی اعلام کرد که خود شیخ پشت این پنالتی ایستاد و براحتی آن را به گل تبدیل کرد. در پایان تلاش تیم الاهلی برای به ثمر رساندن گل‌های بیش‌تر در این بازی بی‌نتیجه بود تا این بازی در پایان با پیروزی ۵ - ۲ شاگردان مجیدی به پایان برسد و استقلال در گام اول موفق به کسب پیروزی ارزشمند در لیگ قهرمانان شود و خواب را از چشمان حریفانش در آسیا برباید. این نتیجه سنگین‌ترین شکست تاریخ الاهلی در لیگ قهرمانان است که توسط استقلال رقم خورد. استقلال با این برد پر گل با 3 امتیاز در صدر جدول گروه C قرار گرفت و الدحیل هم با 3 امتیاز و تفاضل گل کمتر دوم است. با برد استقلال و پرسپولیس و تساوی فولاد و تراکتور، تیم های ایرانی با 8 امتیاز بیشترین امتیاز روز اول لیگ قهرمانان آسیا را کسب کردند.
تراکتور به دنبال اولین برد
بازی‌های مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا امشب ادامه می‌یابد که در گروه B نیروی هوایی عراق و پاختاکور ازبکستان به مصاف هم می‌روند. از ساعت 22:30 هم تراکتور ایران و شارجه امارات در ورزشگاه شارجه برابر هم قرار می‌گیرند. سرخپوشان تبریزی در اولین بازی‌شان در این رقابت‌ها برابر پاختاکور به تساوی 3-3 رسیدند. در آن مسابقه شاگردان رسول خطیبی با پنالتی که اشکان دژاگه تبدیل به گل کرد از حریف خود پیش افتادند و محمد عباس‌زاده هم گل دوم تراکتور را به ثمر رساند ولی در ادامه ازبک‌ها کامبک زدند و پاختاکور 3 بار دروازه نماینده کشورمان را باز کرد. البته این پایان کار نبود و عباس‌زاده پنالتی گرفت و خودش آن را به گل تبدیل کرد تا بازی مساوی شود و پرشورها به یک امتیاز در این مسابقه برسند. تراکتور حالا باید مقابل شارجه‌ای قرار بگیرد که در بازی قبل 1-0 نیروی هوایی را شکست داد و با 3 امتیاز در صدر گروه قرار دارد. تراکتور اگرچه روی کاغذ در این بازی میزبان است ولی واقعیت این است که مسابقه در خانه حریف برگزار می‌شود. شارجه که در لیگ امارات با 42 امتیاز در رده چهارم قرار دارد، از یک مربی اماراتی به نام عبدالعزیز الانبری روی نیمکتش بهره می‌برد و 5 بازیکن برزیلی هم در اختیار دارد که کایو- که از بنفیکا به صورت قرضی به این تیم آمد - و لوزینهو در خط هافبک این تیم هستند و اتابک شکورف ازبک هم در کنار آنها قرار دارد. با این حال، در تراکتور هم ستاره‌هایی مانند دژاگه و عباس‌زاده حضور دارند که خطیبی امیدوار است با حضور آنها به اولین برد با تراکتور در آسیا دست پیدا کند.
یک نمایش درخشان دیگر از فولاد با انگیزه
در گروه D دو بازی همزمان از ساعت 22:30 آغاز می‌شود که طی آن فولاد ایران و الوحدات اردن در ورزشگاه ملک فهد ریاض با هم دیدار می‌کنند. شاگردان جواد نکونام که با پیروزی 4-0 مقابل العین امارات پا به مرحله گروهی گذاشتند، در اولین بازیشان هم نمایشی درخور احترام داشتند و برابر تیم مدعی و پرستاره السد قطر به تساوی 1-1 رسیدند. در آن مسابقه، سرخپوشان اهوازی توسط لوسیانو پریرا از حریف‌شان پیش افتادند اما در حالی که بازی رو به پایان بود، بوعلام خوخی دقیقه 89 دروازه محسن فروزان را باز کرد تا شاگردان ژاوی هرناندز از شکست نجات پیدا کنند. پس از این دیدار، ستاره سابق بارسلونا و جهان تأکید کرد که ایرانی‌ها با قلب‌شان بازی می‌کنند و برای همین شکست دادن‌شان سخت است. سرخپوشان اهوازی حالا باید در دومین بازیشان برابر الوحداتی قرار بگیرند که النصر عربستان را با تساوی بدون گل متوقف کرده و نشان داده که تیم خوب و سختکوشی است. این تیم که یک سرمربی اردنی به نام عبدالله ابوزما را در اختیار دارد، 12 قهرمانی لیگ و 9 قهرمانی جام حذفی اردن را در کارنامه‌اش را دارد ولی پس از 8 دوره حضور در AFC کاپ، دومین دوره حضورش در لیگ قهرمانان پس از فصل 1996 را تجربه می‌کند و می‌خواهد نمایشی خوب داشته باشد. با این حال، فولادی‌ها هم نشان داده‌اند که از انگیزه بالایی برای موفقیت در این مسابقات برخوردار هستند. نکونام با بازیکنانی مانند شیمبا، آیاندا پاتوسی و ستاره‌های دیگری مانند صابر حردانی و فرشاد احمدزاده امیدوار است به موفقیت دست پیدا کند و در مرحله گروهی هم طعم پیروزی را بچشد. دیگر بازی این گروه را النصر و السد برگزار می‌کنند.
پرسپولیس به شجاع رسید
در بازی‌های گروه E هم الوحده امارات و گوا هند از ساعت 19 با هم بازی می‌کنند. از ساعت 21:30 هم الریان قطر و پرسپولیس ایران در ورزشگاه جواهر لعل نهرو گوا به مصاف هم می‌روند. سرخپوشان پایتخت که فیفا از آنها به عنوان یکی از مدعیان قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا نام برده است، در اولین بازیشان موفق شدند الوحده را 1-0 از پیش‌رو بردارند؛ در دیداری که باز هم سید جلال حسینی کاپیتان 39 ساله قرمزها به کمک این تیم آمد و روی پاس مهدی ترابی و شوتی زمینی تک گل پرسپولیس را به ثمر رساند. در آن بازی مهاجمان پرسپولیس باز هم فرصت‌های خوبی را برای گلزنی از دست دادند ولی کاپیتان با تجربه‌شان به کمکشان آمد و با زدن گلی 3 امتیازی باعث پیروزی شاگردان یحیی گل‌محمدی شد. اما پرسپولیسی‌ها حالا باید برابر الریانی قرار بگیرند که تیمی مدعی و سرسخت به شمار می‌رود. این تیم که لوران بلان مدافع سابق تیم ملی فرانسه و اینتر را به عنوان سرمربی در اختیار دارد، در اولین بازی‌اش برابر گوا با تساوی بدون گل متوقف شد تا پرسپولیس با بردی که کسب کرده بود، به صدر برود. با این حال، الریان تیمی است که به دنبال صعود از این گروه است و قطعاً با هدف برد مقابل پرسپولیس قرار می‌گیرد. این تیم که 8 قهرمانی لیگ ستارگان قطر و 6 قهرمانی جام امیر قطر (جام حذفی) را در کارنامه‌اش دارد، از یاسین براهیمی الجزایری در خط هافبک و یوهان بولی ساحل عاجی در خط حمله بهره می‌برد اما به‌طور حتم مهم‌ترین بازیکن خارجی که در ترکیب این تیم بازی می‌کند و احتمالاً مقابل پرسپولیس هم بازی می‌کند، شجاع خلیل‌زاده است؛ مدافعی که تا فصل گذشته در جمع سرخپوشان بازی می‌کرد ولی در انتقالی جنجالی از این تیم جدا شد و با بوسه زدن به لوگوی الریان به این تیم پیوست و حالا تقابل او با هم‌تیمی‌های سابق‌اش جالب توجه خواهد بود. با این حال، پرسپولیسی‌ها هم نایب قهرمان آسیا هستند و امیدوارند ترابی، شهریار مغانلو، احمد نوراللهی و دیگر بازیکنان این تیم از فرصت‌هایشان استفاده کنند و برد دیگری را برای این تیم رقم بزنند و صدر جدول را مانند صدر لیگ ایران حفظ کنند.

قایدی بهترین بازیکن استقلال – الاهلی شد
آتش بازی نیمار ایرانی

برد پرگل و مهم استقلال در اولین بازی اش در لیگ قهرمانان آسیا مقابل الاهلی در شرایطی رقم خورد که مهدی قایدی در این بازی بسیار درخشان ظاهر شد. او که پیش از سفر آبی پوشان به عربستان در مصاحبه‌ای گفته بود:«شک نکنید در آسیا می‌ترکانم» به قولش عمل کرد و ستاره میدان لقب گرفت.
ستاره بوشهری و 22 ساله استقلال پس از اینکه گل سوم آبی‌ها را به‌ ثمر رساند، با یک شوت دیدنی و مهار نشدنی گل چهارم تیمش را وارد دروازه الاهلی کرد و با عملکرد خوبی که در این دیدار داشت به‌عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شد. قایدی پس از این بازی گفت: «خیلی خوشحالم بازی را بردیم و از همه بازیکنان تشکر می‌کنم. ما الاهلی را خیلی خوب آنالیز کرده بودیم.» حالا با این عملکرد، فرهاد مجیدی از همه خوشحال‌تر است و امیدوار است بازیکن شماره 10 تیمش در بازی‌های آینده استقلال نیز به کمک این تیم بیاید. نیمار ایرانی بازیکنی است که حالا همه را امیدوار کرده تا شاید در بازی‌های مقدماتی جام جهانی 2022 هم گره از کار تیم ملی ایران بگشاید و شرایط خوبی را برای یوزها رقم بزند.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7605/14/574572/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها