آخرین تحرکات انتخاباتی جناح‌های سیاسی کشور

سردار جوانی: ورود مصداقی سپاه به انتخابات ممنوع است


گروه سیاسی/ عزت‌الله ضرغامی یکی از کاندیداهایی که در فهرست اعلامی شورای وحدت اصولگرایان و به‌عنوان یکی از 10 کاندیدای مخاطبان نامه آیت‌الله موحدی کرمانی معرفی شده بود، به این دعوت دست رد زد و در شبکه اطلاع‌رسانی اش نوشت: «بنای ورود به سازوکارهای مرسوم را ندارم.» موضعی که قاعدتاً به این معناست که ضرغامی قصد ندارد به نفع کاندیدای دیگری و به صرف پذیرش یک سازوکار ائتلافی کناره‌گیری کند. با این حال منوچهر متکی سخنگوی شورای وحدت در واکنش به اعلام موضع ضرغامی اینگونه پاسخ داد که: «اقدام ما در طراحی شورای وحدت موکول به کسانی است که به نامه رئیس شورای وحدت پاسخ می‌دهند. با این حال اگر فردی نامزد مستقل می‌شود و در بررسی‌ها او را اصلح بدانیم از او حمایت می‌کنیم.» او احتمال داد که رئیس شورای وحدت نامه دعوت و درخواست ارائه برنامه را به نامزدهای دیگری علاوه بر آن 10 نفر هم ارسال کند، اما همچنان بر اصرار این ائتلاف به حمایت از ابراهیم رئیسی تأکید کرد و گفت:«ایشان نشانه قطعی برای ورود و عدم ورود در انتخابات از خود نشان نداده‌اند، اما خیلی از کاندیداها علناً و غیر علناً اعلام کرده‌اند که اگر رئیسی بیاید کنار می‌روند و حتی از ایشان حمایت می‌کنند.»
سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم و فعال سیاسی اصولگرا هم درباره احتمال کاندیداتوری رئیسی، این‌گونه اظهارنظر کرد که «افرادی القا می‌کنند ایشان نمی‌آید یا مدعی می‌شوند که رهبری موافقت نکرده‌اند و می‌خواهند در جامعه ایجاد تردید کنند. ولی از شواهد و قرائن برمی‌آید که آقای رئیسی بر مبنای تکلیف شرعی و ضرورت‌ها وارد عرصه انتخابات خواهد شد که البته بنا به ملاحظاتی تا امروز اعلام نشده است.»
در کنار این سخنان شنیده‌هایی که درباره شروط محمدباقر قالیباف برای اصولگرایان مطرح شده بود، دیروز از طرف مهدی چمران، نایب رئیس شورای مرکزی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب تکذیب شد. تکذیب چمران واکنشی بود به این مطلب روزنامه سازندگی که به نقل از منابع خبری خود نوشته بود: نیامدن رئیسی به انتخابات، صرفنظر کردن از پرونده عیسی شریفی و کاندیدا شدن در انتخابات هیأت رئیسه مجلس به‌عنوان شرط از طرف قالیباف مطرح شده است. روز گذشته در عین‌حال یکی دیگر از وزرای دولت محمود احمدی‌نژاد نیز به جمع افرادی اضافه شد که با داشتن سابقه حضور در کابینه او خود را برای ریاست جمهوری داوطلب کرده‌اند. سرتیپ محمدحسن نامی که در کارنامه خود سمت‌هایی مانند وابسته نظامی جمهوری اسلامی ایران در کره شمالی، رئیس اداره دوم و معاون ستاد مشترک ارتش و مسئولیت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را دارد با وجود اعلام کاندیداتوری «به‌عنوان یک فرد مستقل» گفت که در صورت حضور رئیسی در انتخابات به نفع او کنار می‌کشد. این داوطلب جدید ریاست جمهوری با یادآوری این نکته که «ارتش وارد کار سیاسی نمی‌شود» گفت: «امروز که برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری استعفا کردم مثل یک فرد عادی جامعه هستم.» در همین احوال علی نیکزاد وزیر راه دولت محموداحمدی‌نژاد و رئیس ستاد انتخاباتی ابراهیم رئیسی در سال ۹۶ هم در گفت‌و‌گویی با روزنامه خراسان به ماجرای دیدار رئیسی با یک خواننده زیرزمینی در زمان انتخابات سال 96 پرداخت و گفت: «من به‌عنوان رئیس ستاد شناختم از تتلو در حد ابتدایی بود، ما ضمن احترام به همه انسان‌ها بنا نداشتیم که این ملاقات صورت بگیرد. با شخص حاج آقا هم صحبت کرده بودم اما برخلاف میل حاج آقا، این اتفاق افتاد اما اینکه چه دستی این کار را کرد موضوعی است که بعداً باید گفت. چون من در آن سفر نبودم، یک جور چیده بودند که مطلبی از دلش بیرون بیاید.»
تصویب نهایی سازوکار اصلاح‌طلبان
جبهه اصلاحات ایران در آخرین جلسه خود سازوکار پیشنهادی برای انتخاب نامزد واحد و نیز شیوه نامه نظارت بر فرایند تعیین فهرست نامزدهای انتخابات شوراها را تصویب کرد. در اردوگاه اصلاح‌طلبان اما با تصویب سازوکاری که انتخاب کاندیدای نهایی را منوط به رأی اعضا و سپس نظرسنجی مردمی کرده است چندان خبری از کناره‌گیری کسی به نفع دیگری نیست، با این حال اینکه احتمالاً چه کسی از حمایت بیشتری در میان اصلاح‌طلبان برخوردار است و چه کسی با نفوذ خود به این آرا جهت خواهد داد منتفی نیست.
چنانکه به گزارش ایلنا، حجت نظری عضو شورای شهر تهران و عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با اشاره‌ای به دیدار اخیر اعضای این حزب با سیدحسن خمینی درباره او گفت: «سیدحسن خمینی با جمیع شرایطی که داراست می‌تواند در سطوح بالای تصمیم‌گیری جریان اصلاحات نقش‌آفرینی کند.» علی محمد نمازی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی هم درباره فرد مورد اجماع اصلاح‌طلبان گفت: «اکثر احزاب اصلاح‌طلب روی آقای دکتر ظریف اتفاق نظر دارند و قصد دارند با وجود اینکه ایشان گفته است در انتخابات ثبت‌نام نمی‌کند، وی را تشویق به ثبت‌نام کنند و ظاهراً اکثریت روی ایشان توافق دارند. شخص دیگری هم که مطرح می‌شود مهندس جهانگیری است و می‌توان گفت افراد اول و دوم آقای ظریف و جهانگیری هستند. البته رایزنی‌هایی با مهندس زنگنه، دکتر اردکانیان و جسته و گریخته با دکتر پزشکیان شده و گفت‌وگوها در حال انجام است.»
سردار یدالله جوانی معاونت سیاسی نمایندگی ولی فقیه در سپاه در یادداشتی تحت عنوان «دکترین رفتار سیاسی سپاه» با اشاره به سندی که در سال 91 با هدف ضابطه‌مند کردن رفتار سیاسی سپاه تصویب و ابلاغ شده است، گفت: پیش‌فرض این سند قطعی بودن مأموریت سپاه در حوزه سیاسی براساس رسالت این نهاد انقلابی است؛ اما حوزه‌های مجاز و غیرمجاز و قلمروهای مجاز و ممنوع رفتار سیاسی سپاه مشخص شده است. به گزارش فارس، جوانی در این یادداشت نوشت: «تبیین و تبلیغ شرکت در انتخابات به‌عنوان یک حق و تکلیف شرعی و قانونی» از بایدهای این اصل است و اما «پرهیز از ورود مصداقی در انتخابات»، برجسته‌ترین «نباید» و قلمرو ممنوعه برای سپاه در انتخابات است. او در این یادداشت به نقل از نماینده ولی‌فقیه در سپاه، تأکید کرد: «حرف تمام سپاه و بسیج در انتخابات، ‌حضور حداکثری اقتدارآفرین است. هر کسی مصداقی به سپاه نسبت داد یا مدعی شد مصداق سپاه چه کسی است، دروغ می‌گوید.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7608/2/574861/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها