تدوین آیین نامه جدید برای نگارخانه‌ها


گروه فرهنگی/ آیین‌نامه جدید مجوز تأسیس و فعالیت نگارخانه‌ها بعد از ۲۰ سال تغییر کرد و تدوین شد. آیین‌نامه صدور مجوز تأسیس و فعالیت نگارخانه‌ها مصوب بهمن ماه 1379 بود و به‌دلیل ضرورت بازنگری بر مفاد آن بر اساس مقتضیات و شرایط زمان این آیین نامه در کمیته ساماندهی مجوزهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بازنگری و تدوین شد.
این خبر را مدیر کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد و حضور هنرمندان در صدور مجوز و نظارت بر نگارخانه‌ها را بزرگترین دستاورد آیین‌نامه جدید دانست. هادی مظفری درباره ویژگی‌های آیین نامه جدید و تفاوت‌های آن با آیین نامه قبل گفت: «درباره موضوعاتی که پیش از این در آیین‌نامه مسکوت مانده بود یا تصمیم‌گیری نشده بود، بازنگری شد و در این بازنگری جامعیت نگارخانه‌ها و گسترش هنرهای تجسمی مورد توجه قرار گرفت. چند تفاوت مهم در این آیین نامه با آیین نامه قبلی وجود دارد. در بازنگری، تعاریف مربوط به هنرهای تجسمی و نگارخانه‌ها با استانداردهای جهانی تطبیق پیدا کرد زیرا در افکار عمومی واژه نگارخانه با معانی دیگری مترادف شده بود، در این آیین‌نامه تعریف نگارخانه منحصراً در حوزه هنرهای تجسمی ارائه شده است.» تخصصی شدن شغل نگارخانه‌داری از ویژگی‌های مهم آیین نامه جدید است. پیش از این هر کس بدون بررسی کارشناسی می‌توانست وارد این حرفه شود اما در آیین نامه جدید شغل نگارخانه‌داری و ورود به حوزه تخصصی هنرهای تجسمی تعریف شده و صلاحیت افراد ارزیابی می‌شود. سازمان‌ها هم به‌عنوان شخصیت حقوقی با معرفی مدیر مسئول که شرایط لازم را داشته باشند می‌توانند نگارخانه تخصصی هنرهای تجسمی تأسیس کنند.
به گفته مظفری مرجع صدور مجوز و بررسی عملکرد نگارخانه‌ها از نگاه مدیریتی صرف خارج شده و مراحل صدور مجوز و نظارت بر کار نگارخانه‌ها و دیگر امور، به شورای هفت نفره واگذار شده است که اعضای آن برای دو سال از سوی مدیرکل هنرهای تجسمی انتخاب می‌شوند. همچنین آنلاین شدن تمام مراحل اداری نگارخانه‌ها از اعلام تقاضای تأسیس گالری تا ارسال گزارش‌های ادواری و پیگیری امور مربوطه از طریق پنجره واحد خدمات وفا، شناور شدن حق‌العمل نگارخانه‌ها در فروش آثار بین ۲۰ تا ۴۰ درصد، لزوم اعلام برنامه‌های نگارخانه‌ها یک هفته قبل از برپایی هر نمایشگاه به اداره کل هنرهای تجسمی و تعیین مراجع تصمیم‌گیری برای انحلال فعالیت نگارخانه و شرایط آن از دیگر ویژگی‌های آیین نامه جدید است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7608/15/574922/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها