سخنگوی وزارت خارجه ایران:

مذاکرات وین برای وضعیت «پایبندی در برابر پایبندی» است




سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه فهرست لغو تحریم‌ها هنوز نهایی نشده، بار دیگر تأکید کرد که امریکایی‌ها ابتدا باید به پایبندی کامل به برجام برگردند و ایران راستی‌آزمایی کرده و اطمینان یابد که آنها در حال بازی با کلمات نیستند.
سعید خطیب‌زاده در گفت‌وگویی با جمعی از خبرنگاران خارجی از جهان عرب و کشورهای غربی در «کلاب هاوس» روند گفت‌وگوها در وین را امیدوار‌کننده توصیف کرد و گفت: پیشرفت‌هایی به دست آمده است و همه طرف‌ها جدیت و اراده سیاسی خود را برای دستیابی به نتیجه نشان داده‌اند.
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه گفت‌وگوها در فضایی نسبتاً سازنده برگزار شده است، گفت: ایران و ۱+۴ در‌خصوص رسیدن به وضعیت «پایبندی در برابر پایبندی» به بحث و تبادل‌نظر پرداخته‌اند و گفت‌وگوها اکنون به اندازه‌ای پیشرفت داشته که بتوان کار روی نگارش متن، دست کم در‌خصوص بخش‌های کمتر مورد اختلاف را آغاز کنند.
سالیوان:‌ ترتیب و توالی اقدامات بزودی مشخص خواهد شد
در همین حال «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی امریکا هم در گفت‌و‌گو با «سی‌ان‌ان» با اشاره به اینکه طرف‌های مذاکرات وین بر دو موضوع لغو تحریم‌ها و بازگشت ایران به تعهدات برجامی‌اش متمرکز است، گفت: ترتیب و توالی این اقدامات بزودی مشخص خواهد شد و امریکا زمانی قدمی جدی به سمت برجام برخواهد داشت که مطمئن شود ایران آمادگی بازگشت به محدودیت‌های زمان توافق هسته‌ای را خواهد داشت.  «ماریا زاخاروا»، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه هم گفت، مسکو از تلاش‌های انجام شده برای احیای برجام رضایت دارد و تهران و واشنگتن مصمم هستند آن را به نتیجه برسانند.
تغییر در روش غنی‌سازی ۶۰ درصدی
از سویی دیگر به دنبال انتشار گزارش جدیدی از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه این سازمان دو روز پیش راستی‌آزمایی کرد که غنی‌سازی ۶۰ درصدی در یک زنجیره IR6 انجام می‌شود و زنجیره ماشین‌های IR4 همزمان به غنی‌سازی ۲۰ درصدی اختصاص یافته است، کاظم غریب‌آبادی سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: این تغییر روش، موضوع تازه‌ای نبوده و کاملاً مرتبط با اقدامات و تصمیمات فنی است و در پرسشنامه اطلاعات طراحی که از سوی ایران به آژانس در هفته قبل ارائه شد نیز از قبل پیش‌بینی شده بود.
سفیر کشورمان افزود: تا پیش از این، به هر دو زنجیره مواد تا ۵ درصد به‌طور جداگانه تزریق می‌شد و محصول ۶۰ درصد نیز از هر زنجیره جداگانه برداشت می‌شد، اما در روش جدید دو زنجیره به هم کوپل (متصل) شده فقط با یک بار تزریق مواد تا ۵ درصد، دو محصول متفاوت ۶۰ و ۲۰ درصد برداشت می‌شود. در واقع، از این طریق، عملیات غنی‌سازی بشدت بهینه‌تر شده است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7611/2/575197/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها