انتخابات شوراها در 24 شهر الکترونیکی برگزار می‌شود


گروه سیاسی/ فهرست شهرهایی که انتخابات 1400 در آنها به صورت الکترونیک برگزار خواهد شد، نهایی شد. به گزارش ایرنا، سید حمیدرضا کاظمی رئیس هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها روز گذشته از موافقت این هیأت با خواست وزارت کشور برای برگزاری انتخابات الکترونیک در ۸ کلانشهر و ۱۶ مرکز استان خبر داد.
مشهد، شیراز، کرج، اهواز، کرمانشاه، قم، اصفهان، تبریز، بوشهر، بیرجند، قزوین، بندرعباس، شهرکرد، زنجان، یاسوج، همدان، ارومیه، رشت، بجنورد، سمنان، گرگان، ایلام، خرم‌آباد و ساری شهرهایی هستند که انتخابات شوراها در آنها به شیوه الکترونیک برگزار می‌شود.
در آخرین تحولات مربوط به نامزدهای ریاست جمهوری 1400 نیز دیروز یک فعال سیاسی نزدیک به علی لاریجانی ورود رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی به رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری را مشروط به وجود آمدن خواست عمومی دانست.
به گزارش ایرنا، عزت‌الله یوسفیان درباره احتمال کاندیداتوری لاریجانی با بیان اینکه او تا این لحظه درباره داوطلبی در انتخابات ۲۸ خرداد ریاست جمهوری اظهار نظری نکرده است، گفت: «او از آن دسته افراد نیست که برای رأی خودش را به آب و آتش بزند بنابراین تا اجماع و خواست عمومی حاصل نشود برای لاریجانی زمینه خدمت فراهم نمی‌شود».
احتمال حضور رؤسای قوای مقننه و قضائیه در انتخابات ریاست جمهوری نیز با وجود اصرار تشکل‌های انتخاباتی اصولگرایان بویژه درباره نامزدی سید ابراهیم رئیسی با رویکردهای متفاوتی همراه است. روز گذشته در عین حال که به گزارش ایسنا، بیش از ۲۲۰ نماینده مجلس در نامه‌ای به رئیسی از او برای کاندیداتوری دعوت کردند، 700 فعال دانشجویی در نامه‌ای خطاب به قالیباف و رئیسی از آنها خواستند در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا نشوند.
در نامه مفصل این فعالان دانشجویی تصریح شده: «اعلام کاندیداتوری رئیس مجلس برای انتخابات ریاست جمهوری فریاد «در رأس امور نبودن مجلس» و اعلام حضور رئیس قوه قضائیه، فریاد «در حاشیه بودن قوه قضائیه» خواهد بود.»
اسدالله بادامچیان عضو شورای وحدت اصولگرایان و دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی هم که خود در زمره کسانی است که اعلام نامزدی کرده، در خصوص نامه خود به شورای نگهبان به منظور درخواست ارائه تفسیر «رجل سیاسی» توسط این نهاد و اینکه آیا پاسخی به وی داده شده است یا خیر، گفت: نامه‌ای که برای شورای نگهبان نوشتیم برای پاسخگویی نبود، بلکه اظهارنظر و تحلیل ما به شورای نگهبان بود. خوب است که تفسیر شورای نگهبان از این عبارت «رجل سیاسی» روشن باشد، منتها نسبت به این که تاکنون اعلام نشده، ما تنها می‌توانیم تحلیل و تذکر بدهیم اما اجازه و حق بازخواست نداریم.  به گزارش ایلنا، غلامعلی حدادعادل رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب هم در سفری به قم با برخی علما و روحانیون درباره آخرین وضعیت انتخابات دیدار و گفت‌و‌گو کرد. حداد عادل در این دیدارها در حالی بر نقش برجسته روحانیت تأکید کرد که وحدت یافتن شورای ائتلاف با شورای وحدت اصولگرایان که زعامت آن را آیت‌الله موحدی کرمانی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز بر عهده دارد با وجود رایزنی‌های متعدد با اما و اگرمواجه است.
روز گذشته وهاب عزیزی دبیرکل جبهه جهادگران ایران اسلامی که چهره‌ای کمتر شناخته شده در عرصه سیاسی است نیز برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام نامزدی کرد. به گزارش ایلنا او در سخنانی به شورای نگهبان توصیه کرد زمینه حضور کاندیدای مستقل را در انتخابات فراهم کند.
قطعی شدن کاندیداتوری مصطفی تاج‌زاده معاون سیاسی و اجتماعی وزارت کشور دولت اصلاحات هم دیگر خبر انتخاباتی دیروز بود. به گزارش ایرنا، تاج‌زاده با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد: «با استمداد از روح پاک شهیدان عدالت و آزادی برای تغییر و برای اصلاحات ساختاری، رویکردی و رفتاری وارد میدان انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شوم.»
به گزارش مهر، علی صوفی عضو جبهه اصلاحات درباره مشخص شدن نامزد جریان اصلاحات تا قبل از ثبت‌نام‌ها، گفت: معتقدم اصلاح‌طلبان باید منتظر باشند تا نتیجه بررسی صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان اعلام شود. براین اساس دوهفته مانده به انتخابات درباره گزینه خود تصمیم می‌گیرند. او وجود کاندیدای پنهان برای اصلاح‌طلبان را رد کرد و گفت: هیچیک از آقایانی که نام آنها رسانه‌ای شده، به عنوان گزینه شاخص و نهایی مطرح نیستند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7613/3/575401/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها