اخبار



حمله خیالی به نفتکش سوری برای جبران تحقیر اسرائیل

مقامات نظامی سوریه ساعاتی پس از انتشار خبر حمله پهپادی به نفتکش این کشور در بندر بانیاس اعلام کردند بررسی‌ها نشان می‌دهد این حادثه به‌دلیل بی‌احتیاطی و عدم رعایت ایمنی حین جوشکاری در زمان تخلیه رخ داده و هیچ حمله‌ای صورت نگرفته است.به‌گزارش «نورنیوز»، این مقام سوری با تکذیب هرگونه عملیات نظامی علیه کشتی نفت کش آسیب دیده گفت: «با تکمیل بررسی کارشناسی عوامل فنی، خبر منتشر شده قبلی از سوی مراجع رسمی درباره حمله به این نفتکش را تکذیب می‌کنیم.» وی درباره آخرین وضعیت مصدومان این حادثه نیز گفت: «سه تن از مجروحان که روی عرشه کشتی مشغول جوشکاری بودند در اثر این سانحه دچار سوختگی شدند.» براساس آخرین پیگیری‌ها یکی از کارگران به‌دلیل شدت سوختگی جان خود را از دست داده است و دو نفر دیگر در بخش مراقبت‌های ویژه به سر می‌برند.
اما خبر انفجار نفتکش سوری در دقایق اولیه خوراک خبری بسیاری از رسانه‌های خبری غربی و اسرائیلی شد. به گزارش «پرس‌تی‌وی»، رسانه‌های غربی و اسرائیلی و بسیاری از شبکه‌های هم پیمان آنها در یک اقدام هماهنگ بلافاصله پس از مخابره خبر این انفجار، آن را یک عملیات پهپادی با هدف معین اعلام کردند. برخی از آنها حتی مالکیت ایرانی این تانکر را علت حمله عنوان کردند و در حالی که شمار کشته‌ها را سه نفر خواندند، اسرائیل را پشت این حمله معرفی کردند. این نشانی‌های غلط درباره حادثه نفتکش سوری در حالی مخابره می‌شد که اصابت چند روز قبل موشک سوریه به فاصله کمتر از 30 کیلومتری حساس‌ترین پایگاه هسته‌ای اسرائیل در اراضی اشغالی می‌توانست بر فرضیه‌های آنها درباره حمله پهپادی اسرائیل به کشتی سوری صحه بگذارد. هر چند مقامات رژیم صهیونیستی همچنان در انظار و رسانه‌ها حمله غافلگیرانه سوریه را ناشی از یک اشتباه فنی می‌دانند اما در واقعیت، ناکامی دررهگیری موشک سوری را به‌خوبی باور دارند. ضمن آنکه به نوشته «تسنیم» بررسی‌های انجام شده بر حادثه انفجار نفتکش ساحل بانیاس نشان داده است که این نفتکش با نام «Wisdom» در مالکیت سوریه و با پرچم پاناما تردد داشته است.

موضع تاریخی بایدن در رویارویی با ترکیه

گروه جهان/ بعد از دهه‌ها خودداری رؤسای جمهوری امریکا از اعلام موضع رسمی در مورد مناقشه بین ترکیه و ارمنستان بر سر کشتار ارامنه در سال‌های 1915 تا 1917«جو بایدن»، چهل و ششمین رئیس‌جمهوری امریکا به‌طور رسمی این رویداد تاریخی را تحت عنوان نسل کشی به رسمیت شناخت. موضعی که شادی را در ایروان به ارمغان آورد اما باعث خشم ترکیه به‌عنوان هم پیمان امریکا در ناتو شد. به گزارش «فرانس 24»، رئیس جمهوری امریکا در بیانیه‌ای که به مناسبت سالگرد این رویداد تاریخی منتشر شد، اعلام داشت: «ما یاد همه کسانی را که در نسل کشی ارامنه در حکومت عثمانی کشته شدند، گرامی می‌داریم و خود را ملزم می‌دانیم مانع از تکرار آن شویم.» این بیانیه که برای ارمنستان یک پیروزی در مناقشاتش با ترکیه محسوب می‌شود، با واکنش‌های متفاوتی در دو کشور مواجه شد. در ارمنستان، «نیکول پاشینیان»، نخست‌وزیر، ساعتی قبل از آنکه استعفای خود را به منظور فراهم کردن شرایط برای انتخابات زودهنگام پارلمانی اعلام کند، در سخنانی اقدام «بایدن» را اقدامی «قاطعانه در برابرعدالت و حقیقت» خواند و آن را حمایت بی‌قید و شرط امریکا از بازماندگان کشتار ارامنه توصیف کرد. در ترکیه اما وضعیت تفاوت داشت. وزارت خارجه ترکیه سفیر امریکا را برای ارائه توضیحات فراخواند. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه هم بدون اشاره به‌نام «بایدن» او را «شخص ثالثی» خواند که در امور ترکیه و مسأله‌ای که مورخان باید درباره آن اظهار نظر کنند، مداخله کرده است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7613/4/575407/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها