«ایران» از تغییر گروه کالایی جوجه یک‌روزه به گروه یک و آغاز نمونه‌برداری سازمان دامپزشکی گزارش می‌دهد

تازه‌ترین اقدامات برای تنظیم بازار مرغ


گروه اقتصادی|گزارش‌های میدانی از بازار مرغ نشان می‌دهد که در حال حاضر مرغ به میزان کافی در میادین عرضه وجود دارد که بیانگر کافی بودن تولید مرغ در کشور است، اما همچنان جوجه یکروزه زیر ذره بین تنظیم بازار قرار دارد و مسئولان در تلاش هستند با فراهم کردن تمهیدات لازم، مانع از تغییرات قیمتی در بازار شوند؛ تمهیداتی از نوع ممانعت از قاچاق و صادرات غیرمجاز جوجه یکروزه و تسهیل واردات آن با تغییر گروه کالایی و تسریع ترخیص مرغ‌های وارداتی.
در این راستا، یکصد و سی و چهارمین جلسه کارگروه تنظیم بازار در تاریخ ۳۰ فروردین ماه برگزار شده و در این جلسه دستورالعمل‌هایی برای بازار مرغ، خرما و جوجه به تصویب رسیده است.
در این جلسه ستاد تنظیم بازار مصوب کرد تا پیگیری لازم برای تغییر گروه کالایی ارز واردات جوجه یک‌روزه و تخم مرغ نطفه‌دار از گروه دو کالایی به گروه یک کالایی انجام شود.
بر این اساس، درخصوص ثبت سفارش و تأمین ارز واردات تخم مرغ نطفه‌دار و جوجه یکروزه، گزارش نحوه تخصیص و تأمین ارز آن از سوی بانک مرکزی و وزارت جهاد کشاورزی در جلسه مطرح و مقرر شد به منظور تسریع در تخصیص و تأمین ارز مورد نیاز کالای مذکور و تغییر گروه کالایی از دو به یک مکاتبه لازم از سوی دفتر مقررات صادرات و واردات صورت پذیرد.به گزارش ایرنا، پیش از این «محمدعلی کمالی» مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی گفته بود: قیمت جوجه یکروزه مرغ گوشتی به دلیل قاچاق تخم مرغ نطفه دار و جوجه یک‌روزه به ۶ هزار تومان رسیده است که می‌تواند در بخش تولید مشکل‌ساز باشد.
بررسی بازار نیز نشان می‌دهد که طی یک تا دو ماه اخیر نرخ هر کیلوگرم گوشت مرغ بین ۴۰ هزار تا ۶۰ هزارتومان به فروش می‌رسید، اما طی آخرین تصمیم‌گیری این قرارگاه قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده ۱۷ هزارو ۱۰۰ تومان و گوشت مرغ گرم ۲۴ هزارو ۹۰۰ تومان تعیین شد. طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی سال ۹۹ بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن گوشت مرغ در کشور تولید و به بازار عرضه شد.همچنین در راستای تنظیم بازار مرغ، پیش از این به دلیل کمبود نهاده‌های طیور، مدت زمان پرورش مرغ گوشتی ۴۰ روز تعیین شده بود که به تازگی به ۴۵ تا ۵۰ روز افزایش یافت.
 واردات ۵۰ هزار تن مرغ تنظیم بازاری تصویب شد
در همین حال براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار مقرر شد واردات مرغ تا سقف ۵۰ هزار تن توسط شرکت پشتیبانی امور دام و شرکت‌های متقاضی انجام شود.در این جلسه تصویب شد که به استناد درخواست شرکت پشتیبانی امور دام مبنی بر خرید و واردات گوشت مرغ به میزان ۵۰ هزار تن از سوی این شرکت با استفاده از ظرفیت و توان شرکت‌های تابعه انجمن فرآورده‌های خامی دامی و علاوه بر شرکت‌های معرفی‌شده از طرف انجمن مذکور از توان سایر شرکت‌های متقاضی استفاده شود.این موضوع در جلسه مطرح و با تأیید شورای خرید و تصویب هیأت مدیره شرکت پشتیبانی امور دام مورد موافقت قرار گرفت.
 نمونه‌برداری از وارداتی‌ها آغاز شده است
اما در مورد علت تأخیر در ترخیص مرغ‌های وارداتی، مدیرکل دفتر قرنطینه و امنیت زیستی سازمان دامپزشکی کشور اطمینان از سلامت آنها را عنوان کرده و افزوده است: ما امین سلامت سبد غذایی مردم هستیم و اجازه نداریم این مهم را به خطر بیندازیم حتی اگر این مرغ‌ها برای شرکت‌های دولتی باشد.
به گزارش ایلنا، بر اساس مصوبه هیأت وزیران در تاریخ 26 اسفند سال 99،  به شرکت پشتیبانی امور دام کشور اجازه داده شد 50 هزار تن مرغ با ارز 4200 تومانی برای تأمین ذخایر استراتژیک وارد کشور کند. حالا بخشی از این مرغ وارد شده است، اما با اعلام گمرک سازمان دامپزشکی کشور تا امروز اجازه ترخیص آن را نداده است.
حمید نجار، مدیرکل دفتر قرنطینه و امنیت زیستی سازمان دامپزشکی کشور، توضیح داد: طبق ماده 9 قانون سازمان دامپزشکی کشور وقتی کالای اساسی وارد کشور می‌شود باید در مرز مورد آزمایش قرار گیرد تا میزان تطابق آن با الزامات بهداشتی کشور  مورد بررسی قرار گیرد تا پس از اطمینان از سلامت اجازه ترخیص داده شود.
وی ادامه داد: پس از آزمایش کالا چند مسیر متفاوت می‌توان برای آن متصور شد، مسیر اول؛ کالا سلامت باشد که اجازه ترخیص داده می‌شود. اما مسیر دوم؛ آزمایش‌ها نشان دهد کالا به هر دلیلی بار میکروبی بالایی دارد در این مسیر محصول تنها بعد از سالم‌سازی اجازه عرضه پیدا می‌کند، به طور مثال در مرغ اگر بار میکروبی بالا باشد مرغ مجوز انتقال به کارخانه سوسیس و کالباس سازی دریافت می‌کند تا با حرارت، سالم‌سازی و پس از آن امکان عرضه پیدا کند.
نجار تصریح کرد: مواردی نیز وجود دارد که کالا سطح آلودگی بالایی دارد یا نشانه‌هایی از بیماری در آن دیده می‌شود یا اینکه آلوده به فلزات سنگین و مواد شیمیایی است، در این صورت اجازه ترخیص به هیچ شکلی داده نمی‌شود.به گفته وی؛ در صورت بالا بودن سطح آلودگی یا مشاهده نشانه‌های بیماری سازمان دامپزشکی دو گزینه در پیش روی صاحب کالا قرار می‌دهد، گزینه اول مرجوع کردن کالا به کشور مبدأ و گزینه دوم معدوم سازی است.وی تصریح کرد: سالانه هزاران تن کالای اساسی وارد کشور می‌شود و هر نوع بی‌دقتی یا سهل‌انگاری سازمان دامپزشکی بر سلامت آن‌ها می‌تواند بهای سنگینی به دنبال داشته باشد.
نجار درباره آخرین نتایج آزمایشات سلامت مرغ‌های وارداتی گفت: نمونه‌برداری‌ها در حال انجام و آزمایش‌ها در جریان است ما از شرکت پشتیبانی امور دام می‌خواهیم تا حصول اطمینان قطعی ما از سلامت مرغ‌های وارداتی صبور باشد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7613/8/575422/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها