حقابه کشاورزی پرداخت می‌شود

قول دادستانی برای حل مشکلات کشاورزان شرق اصفهان




حمیرا حیدریان
 خبرنگار
کشاورزان و باغداران مناطق شرق اصفهان از جمله زیار، ورزنه، اژیه، کرارج، براآن شمالی و براآن جنوبی و خوراسگان با جمعیتی بیش از ۳۰۰ هزار نفر و شهرستان‌های غربی شامل نجف آباد، فلاورجان، خمینی شهر، لنجان و مبارکه از ابتدای سال‌ جاری در چند نوبت با حضور در نقاط مختلف استان، رسیدگی به وضعیت حقابه خود از زاینده رود، حل مشکلات معیشتی و جاری‌سازی این رودخانه را مطالبه کرده‌اند. طبق بررسی‌ها سه استان اصفهان، چهار محال و بختیاری و خوزستان هر کدام نسبت به برداشت آب از زاینده‌رود سهمی را طلب می‌کنند و معتقدند توزیع آب نامتوازن است؛ در منطقه شرق اصفهان حدود ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزار نفر به‌ صورت مستقیم از راه کشاورزی کسب درآمد می‌کنند که خواسته آنها تأمین حقابه از محل رودخانه زاینده‌رود است.حال کشاورزان می‌گویند برداشت غیرقانونی از منابع آبی زاینده‌رود باید متوقف شود و حقابه‌ها به شکلی عادلانه‌ اختصاص یابد.
دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان در گفت‌و‌گو با«ایران» در این خصوص گفت : روز شنبه با تشکیل تجمعی از کشاورزان که نزدیک به 10 هزار نفر بودند در شرق اصفهان نسبت به حقابه کشاورزی خود اعتراض و اعلام کردند، تمامی پمپ های آب را جمع‌آوری خواهند کرد که با ورود دادستان و پا درمیانی وی و قول‌های مساعدی که به آنان دادند و اعلام کردند که ظرف مدت یک ماه مشکلات برطرف خواهد شد، متفرق شدند.
اسفندیار امینی با بیان اینکه کشاورزان پذیرفتند که همچنان منتظر بمانند تا مشکل رفع شود اظهار داشت: تخصیص‌های بی‌رویه و کارشناسی نشده از حوضه زاینده رود بدون تزریق منابع آبی و عدم پایبندی به مصوبات شورای عالی آب، موجب اعتراض کشاورزان اصفهانی شده است. وی دلیل اعتراض کشاورزان را مطلع شدن آنان از افزایش خروجی سد زاینده‌رود تا حدود ۵ متر عنوان و تصریح کرد: این در حالی است که آبی به کشاورزان اختصاص داده نشده است و وقتی از آب منطقه‌ای پیگیر شدیم در پاسخ شنیدیم که این افزایش خروجی به‌دلیل کفاف ندادن مقدار رهاسازی قبلی برای مصارف شرب، صنعت و اختصاص به استان یزد بوده است. این موضوع به معنای این است که برداشت‌هایی در بین مسیر از جمله در فاصله چم آسمان تا سد زاینده‌رود در استان چهارمحال و بختیاری و اصفهان شروع شده که این امر سبب ناراحتی کشاورزان شده است. امینی با بیان اینکه متأسفانه در اردیبهشت، آبی به کشاورزان نمی‌رسد، افزود: در مورد خسارت «نکاشت» قرار شده است مبالغی را به کشاورزان غرب اصفهان پرداخت کنند که البته آن هم به‌خاطر خسارت نکاشت امسال نیست و به‌ دلیل بدهکار بودن آنها در سال ۹۶ و ۹۷ است؛ امسال هم هنوز برنامه‌ای برای جبران خسارات کشاورزان تعیین نشده است. از سوی دیگر دادستان عمومی و انقلاب اصفهان گفت: پیگیر اجرای مصوبات شورای عالی آب و حق و حقوق قانونی کشاورزان اصفهانی در زمینه تأمین حقابه هستیم.
به‌ گزارش روابط عمومی دادگستری کل اصفهان، علی اصفهانی افزود: تعدادی از کشاورزان روز شنبه برای پیگیری درخواست‌ها و مطالبات قانونی خود تجمع کردند که جلسه‌ای با آنها برگزار شد.  وی ادامه داد: مصوبات شورای عالی آب و مواردی که در قانون توزیع عادلانه آب درباره حقابه آنها مطرح شده مهم‌ترین مطالبات کشاورزان اصفهانی است.دادستان عمومی و انقلاب اصفهان اظهار داشت: این قول را به کشاورزان اصفهانی می‌دهیم که بر اساس مصوبات شورای عالی آب و حق و حقوقی که در توزیع عادلانه آب و سایر مصوبات قانونی پیش‌بینی شده اقدام و پیگیری خواهیم کرد. وی اضافه کرد: حق و حقوق و مطالبات برحق کشاورزان را در قالب قانون پیگیری و اجرا خواهیم کرد. اصفهانی بیان کرد: آب به‌عنوان اصلی‌ترین دغدغه استان است و تمام مجمومه مدیریتی استان به‌ دنبال تحقق مطالبه کشاورزان برای اجرای مصوبات دهم و سیزدهم جلسه چهارم شورای هماهنگی، جلسه بیست و چهارم شورای عالی آب و قانون توزیع عادلانه آب است.
وی از کشاورزان خواست با وجود اینکه مشکلات زیادی  دارند، صبر و تحمل داشته باشند تا خسارت‌های آنها از راه قانونی و از محل مصوبه کارگروه مبارزه با کم‌آبی و اعتبارات این بخش پرداخت شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7613/9/575429/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها