جـوابیـــــه


درتاریخ 16 فروردین 1400 در صفحه اندیشه گفت‌وگویی با دکترعلی‌اشرف صادقی، زبانشناس و استاد برجسته زبان و ادبیات فارس، درباره زبان و خط فارسی انجام شد که در آن بر لزوم توجه بیشتر به آموزش زبان فارسی در مدارس تأکید و تصریح شد. آنچه در ادامه می خوانید جوابیه سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش دراین باره است.

مدیر مسئول محترم روزنامه ایران
با سلام و احترام
در پاسخ به مطلب مندرج در آن روزنامه به تاریخ 16 فروردین 1400 با عنوان «استفاده از خط فارسی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی» پاسخ سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش به شرح زیر جهت استحضار ارسال می‌شود:
در جدول عناوین دروس پایه‌های تحصیلی در دوره ابتدایی و متوسط، زمان قابل توجه‌ای به درس زبان و ادبیات فارسی اختصاص یافته است که نشان از جایگاه عالی آن در آموزش‌وپرورش دارد.
از سال 1391 در طرح «همسوسازی با برنامه درسی ملی» کتاب‌های فارسی در دوره آموزش ابتدایی و متوسطه بازتألیف شد و محتوای آنها به لحاظ آموزش چهار مهارت زبانی (خواندن، نوشتن، سخن گفتن و گوش کردن) ارتقا یافت، به‌عنوان نمونه برای اولین بار در نظام آموزشی از سال 1393 تألیف کتاب نگارش در پایه هفتم در دستور کار قرار گرفت و به ترتیب تا پایه دوازدهم، شش جلد کتاب تألیف شد که محتوای آنها بر آموزش مهارت نوشتن (نگارش پیشرفته) تمرکز دارد.
محتوای کتاب‌ها کاملاً مهارتی است و با مسیری روشن، دانش‌آموز را در عالی‌ترین مهارت زبانی پیش می‌برد؛ به بیان دیگر آموزش مهارت نوشتن از بندنویسی (پاراگرف نویسی) آغاز می‌شود و در آخرین مرحله در انتهای کتاب دوازدهم به مقاله‌نویسی
 ختم می‌گردد.
همچنین کتاب‌های زبان و ادبیات فارسی از ابتدایی تا دبیرستان با فعالیت‌هایی که فرایند مشخصی را در آموزش مهارت‌های زبانی دنبال می‌کرد، غنی‌سازی شد. مثلاً در دوره ابتدایی فعالیت «صندلی صمیمیت»، «قصه‌گویی» و «تصویرخوانی» به آموزش مهارت سخن گفتن و فعالیت «گوش‌کن و بگو» به آموزش مهارت گوش دادن و تقویت درک شنیداری اختصاص داده شد که قبلاً مغفول بود. در حال حاضر نیز در راستای عملیاتی کردن سند برنامه درسی ملی، برنامه حوزه تربیت زبان و ادبیات فارسی با نگاهی جامع به تمامی ابعاد آن تدوین شده و برای شورای عالی آموزش و پرورش ارسال شده است. ان‌شاءالله با تصویب برنامه، تولید بسته‌های تربیت و یادگیری آموزش زبان و ادبیات فارسی آغاز خواهد شد.

فریبرز حمیدی
رئیس‌مرکز اطلاع‌رسانی و روابط‌عمومی

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7613/10/575434/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها