تولید و تحویل ۳۰ میلیون دوز واکسن برکت تا آخر مرداد



رئیس ستاد اجرایی فرمان امام جزئیات تولید واکسن کووایران برکت طی ماه‌های آتی را اعلام کرد و گفت: تا آخر مرداد ۳۰ میلیون دوز واکسن را تولید و تقدیم وزارت بهداشت می‌کنیم.
به گزارش ایسنا، محمد مخبر در جمع خبرنگاران در حاشیه مراسم آغاز مطالعات بالینی فاز ۳ واکسن کووایران برکت با بیان اینکه تمام خطوط تولید در حال زیربار رفتن است، گفت: اردیبهشت یک میلیون دز واکسن را تقدیم وزارت بهداشت می‌کنیم. وی افزود: خرداد بین سه تا ۳.۵ میلیون دوز را تولید و تقدیم می‌کنیم، در تیرماه به ۱۰ تا ۱۲ میلیون دوز در ماه و مرداد به ۱۲ تا ۱۵ میلیون دوز می‌رسد و به این ترتیب تا آخر مرداد ۳۰ میلیون دوز را تولید و تقدیم وزارت بهداشت می‌کنیم. در شهریور نیز راندمان تولید به ۲۰ میلیون دوز در ماه خواهد رسید. او ادامه داد: در چند ماه آینده جزو کشورهایی خواهیم بود که بالاترین میزان واکسن را تولید و تزریق کرده است که از مسیرها و شرکت‌های مختلف داخلی و واردات تأمین می‌شود. دغدغه عمومی واکسن ظرف چندماه آینده رفع خواهد شد. رئیس ستاد اجرایی فرمان امام در پاسخ به پرسشی درباره تأثیر تحریم‌ها بر تأمین مواد اولیه و زیرساختی مورد نیاز تهیه واکسن، گفت: دو فاز تولید نیمه صنعتی و صنعتی داشتیم که فاز نخست ظرفیت تولید در حد ۳ تا ۳.۵ میلیون دوز بوده که اکنون خط تولید کامل زیربار است و از همین خط است که یک میلیون دوز در اردیبهشت تولید می‌شود.
وی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه شنیده شد در مقطعی از فاز سوم با مشکل مواجه شدید؟ گفت: چنین چیزی کذب محض است. از ابتدا هر روز وضعیت بهتر شده و توفیقات روزانه داشتیم و کار به‌طور غیرقابل تصوری خوب پیش رفته و راندمان ۱۰ تا ۱۵ برابر شده است. در هیچ مقطعی مشکلی نداشتیم. مخبر درباره علت راه‌اندازی کارخانه جداگانه‌ای برای تولید واکسن گفت: همین الان هم جای دیگری نیست، اگر این ظرفیت در کشور بود، این خطوط تولید را راه نمی‌انداختیم در مجموع تلاش‌های خوبی در حال انجام است. او ادامه داد: ما از شش مسیر تولید واکسن را دنبال می‌کردیم که همه مسیرها به تست انسانی رسیده است. چند روز قبل به شوخی به یکی از دوستان گفتم کار به مرحله‌ای رسیده که تا چند وقت دیگر مردم مثل وقتی که به سوپرمارکت می‌روند بتوانند بروند و بگویند که کدام واکسن را می‌خواهند.
مطالعات بالینی مرحله سوم واکسن ایرانی کرونا به‌نام «کوو ایران برکت» از دیروز در هتل ارم تهران آغاز و طی آن این واکسن به سه داوطلب، دکتر مینو محرز عضو ستاد ملی مقابله با کرونا و متخصص بیماری‌های عفونی، حسینعلی شهریاری نماینده مردم سیستان و بلوچستان و رئیس کمیسیون بهداشت مجلس و محمدعلی امیرزرگر استاد بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی همدان تزریق شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7613/5/575477/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها