خطیب زاده: طرح گام به گام و تدریجی را نمی‌پذیریم




سخنگوی وزارت امور خارجه با اعلام سفر هیأت ایرانی مذاکره کننده در نشست کمیسیون برجام به وین تأکید کرد که موضع ایران درباره رفع یکجای تحریم‌ها تغییری نکرده است. سعید خطیب‌زاده درباره این نشست و دستور کار مذاکرات برجام گفت: در موضع ما در رفع تحریم‌ها هیچ تغییری صورت نگرفته، همه تحریم‌ها اعمال شده، باز اعمال شده و تغییر برچسب داده شده باید یکجا برداشته شود. از نظر ماه هیچ تفاوتی بین تحریم‌ها نیست و همه آنها باید راستی آزمایی شوند.
به‌گزارش ایسنا، وی تصریح کرد: طرح گام به گام و تدریجی را نمی‌پذیریم و در دستورکارمان نیست و در دستورکارمان هم نبوده است. الان هم از این فاز رد شده‌ایم. امریکا باید به تعهداتش ذیل برجام و یکجا عمل کند و قابل راستی آزمایی باشد. هر‌چه کمتر از این مانع بازگشت امریکا به چارچوب برجام خواهد شد و ایران آمادگی دارد بعد از راستی آزمایی، به همه تعهداتش ذیل برجام عمل کند. او با اشاره به اختلافات جاری در مذاکرات هم گفت: در خصوص برخی تحریم‌ها در کمیسیون مشترک برجام اختلاف نظراتی وجود دارد. امریکایی‌ها به کمیسیون اعلام کردند که تحریم‌های برجامی نیست و من در عموم نمی‌توانم جزئیات مذاکرات را اعلام کنم. تمامی مذاکرات به ایران منتقل می‌شود و عراقچی که به تهران برمی‌گردد تمامی موارد را به مقامات نظام اعلام می‌کند.
بررسی اتفاق پیش آمده برای دو شهروند ایرانی در ترکیه
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اتفاق پیش آمده برای دو شهروند ایرانی در ترکیه و اقدامات انجام شده در این زمینه هم گفت: حقوق شهروندان برای ما بسیار مهم است و این موضوع را بسیار جدی می‌گیریم و از لحظه اول که آگاهی پیدا کردیم با جدیت این موضوع را پیگیری کرده و با دوستان در ترکیه تماس گرفتیم. در سطح سفارت و کنسولگری ما پیگیری انجام شد. وی افزود: مرزبانان دو کشور جلسه‌ای برای پیگیری این موضوع داشتند و تهران یادداشت خود را همان روز به سفیر ترکیه برای پیگیری داده است. موضوعی است که بسیار برای روابط حسنه دو کشور بد است. فکر می‌کنیم با هم‌افزایی همدیگر در چارچوب حسن همجواری از اینها اجتناب کنیم. ابعاد این ماجرا هنوز برای ما کاملاً روشن نیست و هنوز تحقیقات ادامه دارد و دوستان در ترکیه با حسن نیت به این موضوع کمک می‌کنند.
 سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره سفر ظریف به قطر و عراق و اینکه چقدر این رایزنی‌ها با اخباری که هفته‌ گذشته در خصوص رایزنی ایران با عربستان مطرح شد، ارتباط دارد، اظهار داشت: سفر آقای ظریف به قطر و عراق در چارچوب دیپلماسی رمضان انجام می‌شود. روابط بسیار برادرانه و خوبی با هر دو کشور داریم. کشورهای دیگری هم در ادامه در دستورکار خواهد بود. این سفرها هیچ ارتباطی به طرف‌های ثالث ندارد و قطعاً ما نقش مثبت این دو کشور را در این تحولات ارج می‌نهیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7614/2/575506/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها