خاطرات منتشرنشده هاشمی رفسنجانی



شنبه 5 اردیبهشت 1377
ساعت ده صبح، آقاى [عباس] واعظ طبسى، [تولیت آستان قدس رضوی] آمدند. از وضع کشور که در جهت تضعیف رهبرى و روحانیت در حرکت است، اظهار نگرانى و چاره‌جویى نمودند؛ مشکل را زیر سر جناح چپ و لیبرال‌ها مى‌دانند. از [آقای محسن مهرعلیزاده]، استاندار جدید خراسان شکایت دارند. از سفر آقاى خاتمى به مشهد نگران‌اند که ممکن است، تحت تأثیر دوستانش در مشهد، او را در جهت مخالفت با تولیت آستان، هدایت کنند. جلسه شوراى مجمع [تشخیص مصلحت نظام] را داشتیم. براى همه کمیسیون‌ها، یک یا دو مورد اولویت براى دستورکار تصویب کردیم. آقاى ابراهیم امینى، اصرار داشت که مجمع تشخیص مصلحت، وارد بحث مشکلات کشور شود و جلوی خطرهایى که انقلاب را تهدید مى‌کند، بگیرد.
عصر [آقای سنجر اورسوی]، سفیر جدید ترکیه آمد. از تجدید روابط در سطح سفارت، اظهار خوشنودى و در توسعه روابط بحث شد. گفت در خرید گاز جدى‌اند. کتابى را که آقاى [سلیمان] دمیرل، [رئیس‌جمهور ترکیه]، همراه نامه‌اى فرستاده بود، تقدیم نمود. من هم بر توسعه روابط تأکید کردم و از همکارى ترکیه با اسرائیل اظهار ناخشنودى نمودم و یک دوره کتاب [سیمای] سازندگى، براى آقاى دمیرل ارسال کردم.
دکتر [احمد] خالق‌نژاد [طبری]، رئیس سازمان بیمه خدمات درمانى، همراه دکتر [حمید] رضایى آمد. گزارش وضع بیمه را داد و براى تصویب این قانون قدردانى‌کرد و گفت، پوشش تمامى روستاییان به صورت رایگان که حق بیمه را دولت مى‌دهد، به زودى تکمیل مى‌شود و فقط تهران مانده است، ولى بیمه خوداشتغالى‌ها مشکل دارد و با مصوبه این مجلس، مشکل‌تر شده و باعث کم‌آمدن 30 میلیارد تومان شده است.
آقاى [محمد محمدی] رى‌شهرى، [نماینده ولی‌فقیه و سرپرست حجاج ایرانی] آمد و از خوب برگزار شدن حج امسال و تأثیر حذف [شیخ علی عبدالرحمن] حذیفی و خوش‌رفتارى مسئولان عربستان سعودی‌گفت. از اوضاع جارى کشور و کارهاى نامناسب قوه قضائیه، اظهار ناراحتى کرد و گفت، از دادگاه ویژه [روحانیت] استعفا داده و به آنجا نمى‌رود. خواستار کمک من، براى حل مشکل انتخابات [مجلس] خبرگان شد و گفت، آقاى [علی] رازینى، [رئیس‌کل دادگستری تهران] را هم مورد سؤال قرار داده است. آقاى [محمدرضا] نورى شاهرودى، [سفیر ایران در عربستان سعودی] آمد. شرح مبسوطى از آثار مهم سفر من به عربستان در تحسین روابط داد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7614/2/575507/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها