ظریف: شهیدان سلیمانی و ابومهدی المهندس نماد مقاومت ایران و عراق هستند


محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در سفر به دو کشور مهم منطقه با مقام های بلندپایه قطر و عراق گفت وگو کرد. وزیر امور خارجه طی دیدارهایی که در سفر به این دو کشور از سر گذراند، بر ضرورت پیگیری مذاکرات هسته ای برای لغو تحریم ها و همچنین پیگیری مذاکرات منطقه ای و نقش آفرینی بازیگران این حوزه برای همکاری های نزدیک تأکید کرد.
ظریف در جریان سفر به عراق با «فؤاد حسین» همتای عراقی و «برهم صالح» رئیس جمهور عراق دیدار و به گفت‌وگو نشست. وزیر خارجه کشورمان در دیدار رئیس جمهور عراق پیرامون همکاری‌های دو کشور، مسائل منطقه ای و بین المللی بحث و گفت وگو کرد. ظریف در ادامه با فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق ملاقات و در نشست خبری مشترک با همتای عراقی اش، این دیدار را سازنده توصیف کرد و با استقبال از تلاش دولت عراق برای ایجاد زمینه های گفت وگو در منطقه یادآور شد: همه ما در این منطقه همواره در کنار هم خواهیم بود، دیگران می‌روند ولی ما در این منطقه خواهیم بود و باید روابط خودمان را براساس حسن همجواری، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی و عدم مداخله در امور داخلی و دوستی، برادری و اخوت بنا بگذاریم و این سیاست جمهوری اسلامی در این منطقه بوده و خواهد بود.  گفتنی است در روزهای گذشته برخی رسانه ها از گفت وگوهای هیأت های ایرانی و عربستان سعودی در بغداد خبر داده اند.
به گزارش ایرنا، رئیس دستگاه دیپلماسی ایران به مذاکرات وین هم اشاره کرد و افزود: ما درباره گفت‌وگوهای هسته‌ای بین ایران و کشورهای ۱+۴  هم صحبت کردیم. البته امریکایی‌ها در وین هستند و ما گفت‌وگویی با امریکا نداریم. ولی گفت‌وگوهای بسیار خوبی برای اجرای برجام داشتیم و امیدواریم دولت جدید امریکا با یک سیاست معقول و اجرای تعهداتش بتواند سریع‌تر به برجام برگردد و تعهدات را همه طرف‌ها اجرا کنند. ما هم آمادگی داریم به محض اجرای تعهدات امریکا و تأیید و راستی آزمایی آنها، تعهدات خودمان را به صورت کامل برگردانیم و اجرا کنیم. روابط اقتصادی، انرژی، حمل و نقل و اتصال راه‌ها و راه‌آهن، همکاری مشترک ایران برای مقابله با تروریسم و همکاری مشترک برای مقابله با جنایات فرامرزی و مواد مخدر از دیگر موضوعاتی بود که ظریف یادآور شد در این دیدار درباره آنها گفت و گو کرده است. رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به همکاری مشترک تهران و بغداد در مبارزه با داعش هم گفت: ما دو کشوری هستیم که در برابر داعش با هم ایستادیم و خون جوانان ایرانی و عراقی در مبارزه با تروریسم به هم آمیخته است و خون قهرمانان ما یعنی شهید سپهبد سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس که هر دو قهرمان مبارزه با داعش بودند و متأسفانه با اقدام غیرقانونی امریکا در عراق به شهادت رسیدند. این به هم پیوستن خون‌های پاک شهدای ایرانی و عراقی؛ عراقی از همه قومیت‌ها و مذاهب، عراقی شیعه، سنی، یزیدی، مسیحی، کرد و عرب همه اینها خونشان با خون ایرانیان به هم آمیخته و این ارتباطی را بین دو کشور ما ایجاد کرده است که توسط هیچ‌کسی گسسته نخواهد شد و ان‌شاءالله همیشه این ارتباط ما و عراق رو به گسترش خواهد بود. ظریف افزود: شهیدان قاسم سلیمانی و المهندس نماد مقاومت ایران و عراق هستند. وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با حضور در محل شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در نزدیکی فرودگاه بغداد، با قرائت فاتحه‌ای به مقام شامخ این شهیدان ادای احترام کرد.
رایزنی منطقه‌ای در دوحه
وزیر امور خارجه ایران پیش از سفر به عراق در دوحه، پایتخت قطر حضور یافت و با امیر قطر و وزیر خارجه این کشور دیدار و گفت وگو کرد. ظریف در دیدار «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی»، امیر قطر با تشریح آخرین تحولات روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی، زمینه‌ها و ظرفیت‌های موجود برای گسترش مناسبات دو کشور را مثبت ارزیابی کرد. او در این دیدار دیدگاه منطقه‌ای ایران در زمینه توسعه تعاملات با کشورهای منطقه و همچنین آخرین تحولات گفت‌و‌گوهای جمهوری اسلامی ایران و کشور های ١+۴ را نیز تشریح کرد. شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر نیز در این دیدار با تأکید بر اهمیت روابط دو کشور و همچنین همکاری های فیمابین در منطقه، علاقه‌مندی قطر برای گسترش همکاری‌های دو کشور را یادآور شد. وزیر امور خارجه پیش از این نیز با «شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی»، همتای قطری دیدار و گفت‌وگو کرده بود. وزیر امور خارجه در دیدار با همتای قطری در دوحه با تأکید بر رویکرد ایران برای توسعه مناسبات با کشورهای منطقه، از گفت‌و‌گوهای منطقه ای در جهت ثبات و استقرار منطقه استقبال کرد و آن را ضرورتی جدی برشمرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7614/2/575508/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها